2024-11-06, 22:51
Medlem
Satt och slösurfar idag och ibland kom de upp klipp på djur.

Jag noterade att vafan. Typ högre stående djur hade fem extremiter eller vad man skall kalla det på sina föter och händer. Men ibland var det framben och bakben.

Har alla högre stående djur samma anfader? Eller favoriserar evolutionen fem. Är det bättre än fyra eller sex?
Citera
2024-11-06, 22:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Lite info

https://www.livescience.com/animals/...have-5-fingers

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guide...dxs/revision/7
Citera
2024-11-06, 23:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen

Jag noterade att vafan. Typ högre stående djur hade fem extremiter eller vad man skall kalla det på sina föter och händer. Men ibland var det framben och bakben.

Har alla högre stående djur samma anfader? Eller favoriserar evolutionen fem. Är det bättre än fyra eller sex?

Det är kanske så att alla (?) primater har fem fingrar/tår, men det är kanske inte så konstigt eftersom det så att säga ligger i släkten.
Eller vad menar du?
Citera
2024-11-06, 23:00
Medlem
Bone Collectors avatar
Du känner uppenbarligen till evolutionsteorin.

borde du också förstå varför många djur visar stora likheter med varandra. Förstår inte varför du tycker att detta är märkligt.

Alla livsformer har samma ursprung.
Citera
2024-11-07, 09:36
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godgodgod
Fem fingrar, fem tår, två armar två ben och svans. Det är fem. Fem ögon fem ögonbryn fem näsor. Din hand är en häst. Din hand är en giraff din hand är en anka. Bak benen är dom två yttre fingrarna dom nästa näst yttersta fingrarna är dina armar ditt mitt finger är ditt huvud. Din arm till din hand är din navelsträng. Din höft är baksidan av ditt huvud.

Hörredu, det är samma formel som upprepar sig. Det är dator program. Varför tror du inte kroppen är datorprogram. Då är det väl smart att bara ha koden för ett ben och sedan spegel kopia. Precis allt är så. Ett blad har fem fingrar. Du är ju ett träd. Ett träd som går. Vi kommer från plantan. Vi kommer från samma ursprung. Vi kommer från Mars. En kokade svavel. Alla människor kommer från tio negrer? Du är från Afrika. Du är en liten apa. Innan det var du sump fisk.
Normala personer har tio fingrar och tio tår.
Citera
2024-11-07, 11:51
Medlem
Citat:

Extremiter är händer och fötter. Den ursprungliga formen för tetrapoda är fem, men det finns flera djur där en eller flera tår har försvunnit och det finns också flera stamtetrapoder med fler än fem tår, åtminstone upp till åtta per extremit.
Citat:
Ingen säger "högre stående djur" längre eftersom det är för oklart. Bläckfiskar är inte tetrapoder. Det du tänker på är naturligtvis oss tetrapoder¹ och ja, givetvis (det ingår liksom i namnet) så har vi ett gemensamt ursprung. Evolutionen har inte favoriserat fem. Tvärt om så har flera tetrapoder förlorat tår, eller har vestigala tår (som t.ex. hundens sporrar). Att vi har fem beror inte på att det favoritiserats, utan därför att det är det ancestrala draget. Dvs, vi tetrapoder kommer alla från en varelse som råkade ha just fem tår på varje extremit. Jämför med antalet ben, där det ancestrala är fyra för tetrapoderna. Men på andra håll i livets träd ser vi ju noll till hundratals ben, med en förkärlek för fyra, sex eller åtta ben enbart inom leddjuren.

Det finns drag av konserverande selektivt tryck här, men det är inte samma sak som att något favoritiseras. Snarare är det så att när en kondition har uppstått, är det svårt att ändra den effektivt. Vi kunde lika gärna ha haft fyra eller sex, eller säkert 20 tår/fingrar på varje fot/hand.

1) En alternativ svensk term är "landryggradsdjur".
Citera
2024-11-10, 17:50
Medlem
Reguluss avatar
Förr i tiden fick man ju lära sig att våra fem fingrar och tår beror på att våra förfäder (eller egentligen kusiner) kvastfeningarna har fem strålar i sina fenor.

Dock har det visar sig att lungfiskarna står närmare oss, och de har fler än fem fenstrålar. Dessutom hade de tidiga tetrapoderna varierande antal tår, upp till åtta i vissa fall:

https://en.wikipedia.org/wiki/Polyda...arly_tetrapods

Detta sagt, så tycks den gemensamme förfadern till de nu levande tetrapoderna ha haft fem tår. Varför lär vi nog aldrig få veta. Kanske var det en optimal kombination av benstyrka och tryckfördelning för den primitiva amfibiefoten. Kanske var det bara slumpen som gjorde att det blev just fem tår.
Citera
2024-11-10, 19:10
Medlem
Kanske det helt enkelt aldrig funnits något behov av fler än fem fingrar/tår hos några fyrfotadjur? Om du inte skall spela piano eller så räcker nog vanligen de gamla traditionella fem!

Ichtyosaurierna tycks visserligen, åtminstone vissa arter, ha excellerat i polydaktyli (uppåt tio-tolv "fingrar" ibland, om jag minns rätt) liksom i hyperfalangism (ett större antal ben per finger än urfädernas). Dessa bildade dock inte separata fingrar, utan var inneslutna i en sammanhängande framfena, ungefär som på nutida valar, och bildade i själva verket en "mosaik" av nästan tärningsformade ben som utan tvivel var till nytta, antagligen genom att göra extremiteten styvare.

Utom detta undantagsfall tycks tendensen hos tetrapoder generellt ha varit att snarast reducera fingerbeståndet.

Vad jag personligen helst skulle önska mig vore inte fler fingrar, utan att mitt lillfinger bleve motsättbart, som en andra tumme, och i motsvarande mån starkt! Vilken oöverträffad greppstyrka och fingerfärdighet detta skulle ge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in