• 2
  • 3
2025-02-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Tack! 🙏

Kanske bättre att vänta några dagar med att sälja. Eftersom börsen förmodligen går ner imorgon men återhämtar sig igen om några dagar? Men vad vet jag.
Citera
2025-02-02, 12:46
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Kanske bättre att vänta några dagar med att sälja. Eftersom börsen förmodligen går ner imorgon men återhämtar sig igen om några dagar? Men vad vet jag.

Jag är inne på samma spår. Bara att gilla läget.
Citera
2025-02-02, 19:01
Medlem
AnthraxSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esmoboom
Hej!
Jag har köpt Vangard US 500 och Länsf. US Index i slutet av septamber. Ökningen blev på 16 - 18 %.
Tycker ni att jag ska köpa mera? Är det inte för sent? Ska jag satsa på USA ETF-er?

Jag skulle nog ligga kvar på nuvarande exponering mot USA allra helst skala ner ägandet med ca 20%, i alla fall kommande kvartal.

Retoriken i det Trump gör nu kommer kortsiktigt bromsa USA och börserna, för EU så tror jag på en ganska fin utveckling första halvåret efter att kreti & pleti sålt allt dom äger i veckan på grund av handelstullar och en knallröd börs den 3/2.

Första halvåret skulle jag säga blir bra i EU, om du tänker att EU endast innehåller, SE,NO,DK,FI,FR,DE,UK - exponera dig mot fonder i EU, JP och kanske lite övriga Asien.
Citera
2025-02-02, 20:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Sen kommer Trumps direktiv om att essentiell medicin ska tillverkas i USA göra att med kommer bli en stor grej under mandatperioden så jag letar efter något mindre riskabelt än tech.

Amerikansk medicinfond med medel till hög risk är exakt vad jag letar efter just nu.

Är det nåt sånt här du tänker dig?

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...nnovt-a-usd-ad
https://www.avanza.se/borshandlade-p...ts-etf-usd-acc

Invesco Global Hlth Care Innovt A USD AD är till namnet en global hälsofond, men består till 93 % av amerikanska bolag där Eli Lilly är det enskilt största innehavet. Årsavgift 2,25 %, växlingsavgift tillkommer.

Avkastning 1 år: 16,41 %
Avkastning 3 år: 34,45 %

iShares S&P 500 Health Care Sector UCITS ETF USD är en ETF som följer S&P index. 100 % amerikanska bolag. Även här är Eli Lilly det största innehavet. Årsavgift 0,15 %, växlingsavgift, courtage och spread tillkommer.

Avkastning 1 år: 10,45 %
Avkastning 3 år: 27,41 %

5 av de 10 största innehaven är gemensamma för båda fonderna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in