Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-07, 21:14
Medlem
Första två veckorna är en jävla pina när man går av nåt beroende. Vecka 3 och 4 känner man wow nu mår jag fan bättre än när jag är på skiten. Jag är snyggare, fin hy, bra blodtryck o allt det där..man känner sig helt enkelt pigg, frisk och fräsch.

Men så närmar man sig vecka 5 och suget blir så enormt att det känns som inget kan stoppa en från att beställa nytt.

Varför händer det alltid efter 5 veckor? Har ni tips på hur fan man kan hålla det längre. Det känns som att om jag bara lyckades hålla mig i några månader så hade beroendet försvunnit men jag orkar inte mer än 5 veckor 🤬🤬
Citera
2024-11-07, 21:24
Medlem
Enligt mina erfarenheter blir det svårare efter 1-2 månader. Alltid. Får jag fråga vilken substans det är?
Citera
2024-11-07, 21:29
Medlem
Man glömmer bort hur dåligt det var, såren har läkt och man är redo för nästa slägga i huvudet. För varje återfall du har så testa att göra en ny förändring som du tror kan hålla dig borta från skiten nästa gång. Lär dig även en lärdom efter varje återfall, vad kunde du gjort annorlunda? För varje återfall så bygger man på en ny positiv förändring samt lär sig något nytt. Har funkat ganska så bra på mig när det gäller alkohol.

För 3 år sedan var jag övertygad om att jag skulle supa ihjäl mig innan jag fyllt 50, det tror jag inte längre.
Citera
2024-11-08, 00:33
Medlem
Highfashions avatar
Vilken drog är det du missbrukar?
Citera
2024-11-08, 07:45
Medlem
Orre4444s avatar
Jag pallade 3 månader. Nu är jag tillbaka.
Senast redigerad av Orre4444 2024-11-08 kl. 07:48.
Citera
2024-11-08, 09:43
Medlem
Orre4444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orre4444
Jag pallade 3 månader. Nu är jag tillbaka.

Tog kokain 1-3 ggr i månaden med 1 halv flaska sprit vid varje tillfällen i några år. Köper amfetamin nu istället för det är billigare och kan ta oftare. 10g för typ 500kr. Blir lite bärs och alprazolam ibland. Har zopiklon utskrivet och tar lergigan typ 3-4 ggr om dagen. Det är senaste tiden. Innan har jag hållit på med annat.
Citera
2024-11-08, 12:34
Medlem
strategasiats avatar
Tror det är för man når sin tillbaka till sin platå då, under återhämtningen mår man ju bättre för varje dag vilket motiverar en att fortsätta
Citera
2024-11-09, 22:08
Medlem
Hej,
Har du hört talas om postakut abstinens? Det är tiden efter den akuta abstinensen, då hjärnan återhämtar sig från en lång period av alkohol-/drogintag och kan innebära sömnsvårigheter, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter etc. Det kan sitta i ganska lång tid. Det är inte ovanligt att man tar återfall då. Många beskriver precis det du beskriver, att livet känns på topp första tiden efter att den akuta abstinensen klingat av men sedan händer något.

Om du läser på om det och förstår vad det är som händer så kanske du kan stå ut lättare? det är viktigt att du tar hand om dig för att minska symtomen, som att äta bra, motionera osv.
Citera
2024-11-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlanderna2020
Första två veckorna är en jävla pina när man går av nåt beroende. Vecka 3 och 4 känner man wow nu mår jag fan bättre än när jag är på skiten. Jag är snyggare, fin hy, bra blodtryck o allt det där..man känner sig helt enkelt pigg, frisk och fräsch.

Men så närmar man sig vecka 5 och suget blir så enormt att det känns som inget kan stoppa en från att beställa nytt.

Varför händer det alltid efter 5 veckor? Har ni tips på hur fan man kan hålla det längre. Det känns som att om jag bara lyckades hålla mig i några månader så hade beroendet försvunnit men jag orkar inte mer än 5 veckor 🤬🤬

Det finns någonting som kallas "fönster" i abstinensen. Då mår man bra, och tror att allting är över. När det har gått c:a en månad så är det mycket vanligt med ett bakslag, upplevde samma sak. Men det är för att återhämtningen inte är linjär, och så kommer det att vara hela tiden. Det kommer "fönster" och bakslag med jämna mellanrum. Efter ett "fönster" mår man sämre, och tvärtom. Men det är bara att försöka att stå ut och vänta på bättre tider.
Citera
2024-11-19, 16:59
Medlem
marytraders avatar
Jag hade en vän som trillade dit på spriten. Han var en känd reklamare. Han berättade att hans beroende eskalerade sakta över tid och förvärrades av att hans fritid och jobb liksom gled ihop. Det blev vanligare att det blev vinluncher på jobbet och alltid middagar eller after-work där det skålades friskt. Han kände att det var tvunget att sluta dricka helt när det började spåra ut. Han sa att en enkel metod som funkade för honom var att införa gammal hederlig arbetsmoral. Dvs. ingen alkohol på vardagarna. Då begränsade han återfallen till helgen, och på helgen var han alltid med familjen så då var det lättare att hålla sig.

Men vick fall, han berättade också om sk. fönster i abstinensen. Första suget kom efter ca 1 vecka. Sedan ca 1 månad. Sedan ca 5 månader och sedan 1 år för att sedan sakta klinga av. En alkoholläkare hade berättat för honom att efter ca 3 år hade kroppen hunnit byta ut alla alkoholskadade celler så man var nästan frisk men de nya skadades snabbare sedan om man började igen. Typ. Vet inte exakt, men ungefär så berättade han iallafall. Han hade skaffat sig kraftigt lugnande piller ifall kan kände att alkoholsuget blev övermäktigt. Så kunde han ta det i en nödsituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in