Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Orkar inte läsa men jag är ssk inom psykiatrin. Folk får autism och adhd diagnoser höger o vänster de e out of control
Även autism??? Många tjejer som det verkligen skriker autism om som endast har adhd diagnos o säkert felaktigt.. finns inte lika mycket vinst för läkemedelsindustrin att folk får autism..
Citera
2024-11-10, 00:00
Medlem
oyegies avatar
Kan man vara aktiv på flashback och inte stava som en kratta har du förmodligen en mild form av autism eller ingen alls.
Du är mer intelligent än många andra autister som har svårt med det ena och det andra samtidigt har du såklart själv dina egna problem.
Citera
2024-11-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Se ovan.

Antar att du inte läst forskningen om ADHD och hjärnan. Varför tror du att dessa ungdomar blir lugnare av mediciner med amfetamin? Vad är din bild av det utifrån din kunskap?
Citera
2024-11-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
ännu en vänster som är man och sköterska antar en viss autism så du kanske kan svara TS?

Det heter sköterska oavsett ens kön, då det handlar om utbildning. En skötare har mycket mindre utbildning.
Citera
2024-11-10, 01:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Orkar inte läsa men jag är ssk inom psykiatrin. Folk får autism och adhd diagnoser höger o vänster de e out of control

Kan inte du bara sluta jobba inom vården? Du är inte lämplig. Man frågar om tips för minne och organisation och man får svaret har du prövat att skriva en lapp? Jag vet typen. Det är för lätt att bli sjuksköterska.
Citera
2024-11-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
På den tiden var man OK elev om man inte störde. Jag klarade mig genom skolan med hyfsade betyg trots att jag inte gjorde läxor. Jag orkade inte det. Jag trodde att det var för att det var tråkigt. Jag lyckades snappa upp det viktigaste på lektionerna. Alla lärare undrade varför jag inte presterade bättre som hade läshuvud. På gymnasiet var man tvungen att göra läxor och jag försökte. I det fall det var möjligt, lånade jag en bok om ämnet då jag inte förstod läroböcker.

Hade du också alternativa sätt att klara skolan? Stötte du på problem efter skolan?

När jag till gymnasiet sjönk betygen drastiskt, då jag inte visste hur jag skulle plugga, eftersom jag hade lätt för mig tills dess.
Dessutom ville jag använda tiden till fritidsaktiviteter.

Som vuxen har jag haft massvis av extrajobb, funkat bra men inte klättrat uppåt och kommit upp i någon högre lön.

Även om jag är extrovert har jag svårt att förstå andra människor ganska ofta.
Citera
2024-11-10, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Även autism??? Många tjejer som det verkligen skriker autism om som endast har adhd diagnos o säkert felaktigt.. finns inte lika mycket vinst för läkemedelsindustrin att folk får autism..

Vilka symptom menar du då?
Citera
2024-11-10, 08:30
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Självklart är livet meningslöst. Den enda anledningen till att du ens kan fråga dig det är för att dina föräldrar knullade och du blev till. Ditt liv kanske hade en mening för dina föräldrar men livet i sig har givetvis ingen mening alls.
När man börjar sitt eget liv får man ju sina egna mål skilt från föräldrarnas, ens egna mening i livet uppstår.
Låter mer som om du är fast i en situation som du inte kan ändra, eftersom du tycker livet är meningslöst.
Om du känner så skulle jag klumpa ihop dig med deprimerade.

Jag var född med mening. Jag känner och tänker. Jag har makt att påverka situationen.
Fanns det ingen mening hade jag inte existerat. Det gäller dig med och alla andra också.
Människor uppstår inte ur tomma intet. Även om någon blir gravid oavsiktligt så väljer de att föda barnet (eller inte).

Vad man tror är deterministiskt, men att tänka är ett aktivt val. Jag tror att du också skulle se att livet har mening om du faktiskt tänkte lite mer på detta. Vi är inga robotar, vi sätter våra egna mål.
Senast redigerad av a-mortal 2024-11-10 kl. 08:32.
Citera
2024-11-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Jag är som dig - ingen diagnos dock. Har svårt med diagnoser på funktionella människor. Bara för att jag är ärlig om världen runt mig så betyder det inte att man sitter på en diagnos.

Folk är generellt tråkiga, efterblivna, hjärntvättade och/eller ointressanta. Varför skulle det göra mig normal att låtsas som att det inte är fallet för att passa in i samhället? Vet inte vem som är värst, samhället som tvingar på människor diagnoser eller ni socialt efterblivna etc som godtyckligt tar på er dem för att ha nåt att skylla på.

Och nej, jag syftar inte på genuint sjuka människor som självklart ska ha rätt att vara sjuka och få hjälp.

Tror att du har missuppfattat vad neuropsykiatriska diagnoser är.

Det är avvikande att inte känna samhörighet och att inte relatera till andra människor. Det betyder inte att du har en diagnos per automatik, nej, men du är ju avvikande.

Det du skriver:
"Folk är generellt tråkiga, efterblivna, hjärntvättade och/eller ointressanta. Varför skulle det göra mig normal att låtsas som att det inte är fallet för att passa in i samhället?"
är ju helt från ditt perspektiv. Grejen är att andra människor inte behöver låtsas, de passar in naturligt för att de inte fungerar så som du gör.

Autism innebär att man har ett annat sätt att uppfatta och bearbeta information på, något som påverkar sociala interaktioner, kommunikation och även sinnesintryck och beteenden. En diagnos sätts på en individ ifall den avviker på ett sätt som får den eller de runt om kring att lida av det.

Det är jättevanligt att personer med neuropsykiatriska diagnoser är funktionella utåt, men inombords bär de på en enorm stress, frustration, depression eller kanske aggressivitet.

Alltså... detta är ju något man föds med. Det är svårt att förstå att man avviker ifall det är allt man vet. Man tror att alla andra fungerar och tänker som man själv gör, fast bara låtsas eller skådespelar för att passa in, men det är ju inte så.

Exempel:
Många med autism har svårt att förstå skämt eller att förstå instruktioner. Vet du inte att du har svårt med det här så kanske du bara tänker att andra låtsas att skämtet var roligt eller att instruktionerna var riktigt dåliga.

Innan jag fick min diagnos så blev det ofta så att jag frågade andra i elever i skolan om de förstod uppgifterna. Jag förstod ju inte att jag hade problem med att bearbeta och ta in information, utan trodde bara att uppgifterna var riktigt dåligt utformade.

Hände ofta att jag gjorde helt fel och sen blev jag förbannad på läraren som satte dåliga betyg för att jag trodde att jag gjorde rätt, men jag hade missuppfattat allting.

Fick sen min diagnos och lärarna fick individanpassa allt så att jag förstod. Utan diagnos hade jag aldrig klarat grundskolan med godkända betyg.
Citera
2024-11-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kan man vara aktiv på flashback och inte stava som en kratta har du förmodligen en mild form av autism eller ingen alls.
Du är mer intelligent än många andra autister som har svårt med det ena och det andra samtidigt har du såklart själv dina egna problem.
Du har så fel i det du skriver. Du vet inte vad autism är, du har en snedvriden bild av vad det innebär.

Många med autism har väldigt hög intelligens, mycket högre än genomsnittet. Många väldigt framgångsrika matematiker, forskare osv har autism. Det är tack vare autismen som de är så framgångsrika som de är.

Autism innebär inte att man har låg intelligens eller att man är på ett visst sätt.

Autism innebär bara att hjärnan fungerar annorlunda och att man har ett annat sätt att bearbeta information på, vilket gör att man avviker från normen. En person med autism ser världen på ett annat sätt och hur det här ter sig är väldigt individuellt.

Folk som du bör läsa på mer om diagnosen. Det hade också gjort det lättare för folk med autism att få rätt hjälp och stöd i samhället om fler hade kunskap om diagnosen.

Folk som du är anledningen till att autism ses som något negativt, när det inte är negativt egentligen.
Citera
2024-11-11, 08:31
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deitrichhhh
Tror att du har missuppfattat vad neuropsykiatriska diagnoser är.

Det är avvikande att inte känna samhörighet och att inte relatera till andra människor. Det betyder inte att du har en diagnos per automatik, nej, men du är ju avvikande.

Det du skriver:
"Folk är generellt tråkiga, efterblivna, hjärntvättade och/eller ointressanta. Varför skulle det göra mig normal att låtsas som att det inte är fallet för att passa in i samhället?"
är ju helt från ditt perspektiv. Grejen är att andra människor inte behöver låtsas, de passar in naturligt för att de inte fungerar så som du gör.

Autism innebär att man har ett annat sätt att uppfatta och bearbeta information på, något som påverkar sociala interaktioner, kommunikation och även sinnesintryck och beteenden. En diagnos sätts på en individ ifall den avviker på ett sätt som får den eller de runt om kring att lida av det.

Det är jättevanligt att personer med neuropsykiatriska diagnoser är funktionella utåt, men inombords bär de på en enorm stress, frustration, depression eller kanske aggressivitet.

Alltså... detta är ju något man föds med. Det är svårt att förstå att man avviker ifall det är allt man vet. Man tror att alla andra fungerar och tänker som man själv gör, fast bara låtsas eller skådespelar för att passa in, men det är ju inte så.

Exempel:
Många med autism har svårt att förstå skämt eller att förstå instruktioner. Vet du inte att du har svårt med det här så kanske du bara tänker att andra låtsas att skämtet var roligt eller att instruktionerna var riktigt dåliga.

Innan jag fick min diagnos så blev det ofta så att jag frågade andra i elever i skolan om de förstod uppgifterna. Jag förstod ju inte att jag hade problem med att bearbeta och ta in information, utan trodde bara att uppgifterna var riktigt dåligt utformade.

Hände ofta att jag gjorde helt fel och sen blev jag förbannad på läraren som satte dåliga betyg för att jag trodde att jag gjorde rätt, men jag hade missuppfattat allting.

Fick sen min diagnos och lärarna fick individanpassa allt så att jag förstod. Utan diagnos hade jag aldrig klarat grundskolan med godkända betyg.

Andra passar in för att de saknar förmåga att resonera eftersom det är normaliserat att vara en utbränd zombie. Du är precis en sån jag syftade på i mitt inlägg.

Förövrigt kanske du inte har svårt med inlärning utan kanske helt enkelt inte är så intelligent? Behöver inte vara svårare än så.
Citera
2024-11-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Andra passar in för att de saknar förmåga att resonera eftersom det är normaliserat att vara en utbränd zombie. Du är precis en sån jag syftade på i mitt inlägg.

Förövrigt kanske du inte har svårt med inlärning utan kanske helt enkelt inte är så intelligent? Behöver inte vara svårare än så.
Du har förutfattade meningar om andra människor. Du ser inte hela bilden, du ser det bara från ditt perspektiv. "Jag har rätt för att jag känner såhär" - Du

Min intelligens (IQ) är över snittet. Professionella tester har gjorts flera gånger på mig i samband med utredningar och jag ligger runt 115-118. Står "högbegåvad" i mina papper, men att jag har en ojämn intelligensprofil, vilket är vanligt vid autism.

Min sociala intelligens är riktigt usel vilket innebär att jag har svårt att läsa mellan raderna, förstå instruktioner, intentioner och sarkasm som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in