Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
VET du att patientjournaler är tillgängliga för utredare i familjetvister??

Precis det här. Folk tvingas anta mycket och tvingas gå på ”vad som är rimligt”, men det en person tycker är rimligt kanske en annan tycker är helt orimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Svaret finns endast en googling bort.....

Du får gärna skicka den källan till mig. För detta var alltså inte en fråga kring hur det funkar just med vårdnadstvister eller hur det funkar just specifikt med personutredningar från Kriminalvården osv.
Utan eftersom det verkar finnas undantagsfall i sekretessen så måste ju ALLA undantagsfall stå nedskrivna i någon lista någonstans? Den listan finner inte jag.
Citera
2024-11-15, 07:57
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Du får gärna skicka den källan till mig. För detta var alltså inte en fråga kring hur det funkar just med vårdnadstvister eller hur det funkar just specifikt med personutredningar från Kriminalvården osv.
Utan eftersom det verkar finnas undantagsfall i sekretessen så måste ju ALLA undantagsfall stå nedskrivna i någon lista någonstans? Den listan finner inte jag.

Googla: "kan patientjournalen användas i domstol". Om du verkligen koncentrerar dig borde du klara det!

Varför skulle alla undantag var listade?

Partsinsyn och förbehåll

[K10]3 § Sekretess hindrar inte att en enskild eller en myndighet som är part i ett mål eller ärende hos domstol eller annan myndighet och som på grund av sin partsställning har rätt till insyn i handläggningen, tar del av en handling eller annat material i målet eller ärendet. En sådan handling eller ett sådant material får dock inte lämnas ut till parten i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda.

[S2]Sekretess hindrar aldrig att en part i ett mål eller ärende tar del av en dom eller ett beslut i målet eller ärendet. Inte heller innebär sekretess någon begränsning i en parts rätt enligt rättegångsbalken att få del av alla omständigheter som läggs till grund för avgörande i ett mål eller ärende.

Med andra ord är det möjligt för domstolar att begära ut patientjournaler om det är avgörande för ett domslut. Varje fall prövas enskilt. Det finns ingen färdig lista.

Om det exempelvis pågår en vårdnadstvist och den ene föräldern beskyller den andre för missbruk så kommer med största sannolikhet journalen begäras ut.
Citera
2024-11-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Googla: "kan patientjournalen användas i domstol". Om du verkligen koncentrerar dig borde du klara det!

Varför skulle alla undantag var listade?

Partsinsyn och förbehåll

[K10]3 § Sekretess hindrar inte att en enskild eller en myndighet som är part i ett mål eller ärende hos domstol eller annan myndighet och som på grund av sin partsställning har rätt till insyn i handläggningen, tar del av en handling eller annat material i målet eller ärendet. En sådan handling eller ett sådant material får dock inte lämnas ut till parten i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda.

[S2]Sekretess hindrar aldrig att en part i ett mål eller ärende tar del av en dom eller ett beslut i målet eller ärendet. Inte heller innebär sekretess någon begränsning i en parts rätt enligt rättegångsbalken att få del av alla omständigheter som läggs till grund för avgörande i ett mål eller ärende.

Med andra ord är det möjligt för domstolar att begära ut patientjournaler om det är avgörande för ett domslut. Varje fall prövas enskilt. Det finns ingen färdig lista.

Om det exempelvis pågår en vårdnadstvist och den ene föräldern beskyller den andre för missbruk så kommer med största sannolikhet journalen begäras ut.

Ja du har absolut lyckats hitta bättre svar än vad jag lyckades med, så jag får lov att erkänna att du är bättre än mig på att hitta info.
Mitt problem är att jag inte begränsade frågan till just domstolar..

Men känns ju ändå ganska skumt. Hur vet man innan man fått tillgång till journalen om det faktiskt finns information kopplat till missbruket där? Det kan väl utnyttjas av den som vill då.

Dessutom blir man ju aldrig informerad när man söker vård om att journalen i vissa fall kan komma att öppnas upp vid behov. Testa gå till en läkare och fråga ”är det du skriver i journalen helt hemligt?” Du lär få ett basic ”ja” tillbaka.
Citera
2024-11-15, 11:46
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsbrukarn
Ja du har absolut lyckats hitta bättre svar än vad jag lyckades med, så jag får lov att erkänna att du är bättre än mig på att hitta info.
Mitt problem är att jag inte begränsade frågan till just domstolar..

Men känns ju ändå ganska skumt. Hur vet man innan man fått tillgång till journalen om det faktiskt finns information kopplat till missbruket där? Det kan väl utnyttjas av den som vill då.

Dessutom blir man ju aldrig informerad när man söker vård om att journalen i vissa fall kan komma att öppnas upp vid behov. Testa gå till en läkare och fråga ”är det du skriver i journalen helt hemligt?” Du lär få ett basic ”ja” tillbaka.

Nej det finns inget som heter "hemligt utan undantag" i svensk lag. Nyttjar du, iallafall den offentliga vården, kommer dina besök journalföras. Privata vårdgivare kan ha lite annorlunda upplägg.
Du kan begära "journalförstöring" men det ställs höga krav på det. En missbrukare med barn kommer nog knappast kunna få sin journal raderad (tur är väl det).
Citera
2024-11-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag kom att tänka på en fråga, ska/får vårdpersonal verkligen skriva in allting? Exempelvis om man skickar ett meddelande på 1177, att man kommer kontakta patientnämnden eller att man önskar kontakt med verksamhetschefen, ska dom verkligen journalföra sånt? Hur är sånt relevant att ha med i journalen?

På vårdcentral behöver vi dokumentera ALLT för att skydda oss själva. Även ifall patienten endast ställt en fråga. Har vi gått in i journalen måste vi anteckna varför i deras journal så att granskare kan se att journal öppningen var tillåten. Inom sjukhus är det lite annorlunda.

Men generellt, vill du inte att vissa saker ska visas från vårdgivare eller till vårdgivare går det alltid att spärra journalen till vissa vårdgivare eller avdelningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in