2024-11-09, 10:16
Medlem
Rätt frekvent behöver jag översätta från ett programmeringsspråk till ett annat med samma funktionalitet eller bygga en struktur i kod utifrån ex en XML eller JSON. Detta är oftast rätt tråkigt och tidskrävande. Vilken AI kan hjälpa till bäst med detta? Har testat Chatgpt och CoPilot. Finns någon mer lämpad?
Citera
2024-11-09, 10:25
Medlem
67arigGubbes avatar
Om du tycker sånt är tidskrävande eller tråkigt bör du istället byta jobb.

Du har redan testat de 2 största på marknaden, chatgpt suger tyvärr, copilot likaså men ger ofta bättre svar men gäller att formulera sin fråga korrekt.
Citera
2024-11-09, 10:58
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
men gäller att formulera sin fråga korrekt.
Kan du exemplifiera med någon vettig prompt för en konkret uppgift? Vore mycket uppskattat.
Citera
2024-11-09, 12:51
När du "pratar" med en AI ska du vara så precis som du bara kan bli. ChatGPT kan göra ofantligt mycket. Att konvertera XML till JSON och vice-versa är inte ens 0.01% av vad ChatGPT är kapabel till. Klarar du inte av det eller får dåliga resultat är det 100% ditt eget fel och du får lära dig hur du ska skriva promptar.

Visa mig ett exempel på en prompt du skrivit här som inte fungerat, så kan jag hjälpa dig skriva den rätt här.
Vill du inte göra det så skiter vi i den här tråden.
Citera
2024-11-09, 18:47
Medlem
bithaxs avatar
Skulle aldrig anlita en snubbe som laddar upp hela företagets kodbas till AI bolag i Kalifornien.
Citera
2024-11-30, 16:06
Medlem
Kolla Cursor eller Windsurf. Det är Idéer som är byggda från grunden för att använda AI.
Citera
2024-11-30, 17:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> AI - Artificiell intelligens
/Moderator
Citera
2024-12-01, 06:13
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Rätt frekvent behöver jag översätta från ett programmeringsspråk till ett annat med samma funktionalitet eller bygga en struktur i kod utifrån ex en XML eller JSON. Detta är oftast rätt tråkigt och tidskrävande. Vilken AI kan hjälpa till bäst med detta? Har testat Chatgpt och CoPilot. Finns någon mer lämpad?
Claude är bättre på att jobba med programmeringspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in