Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-09, 13:43
Medlem
DauXs avatar
Försöker bygga ett Smart Hem vilket så här i början innebär att kunna styra lampor via app.

De enheter jag vill installera kör på 2,4 GHz men min telefon kopplar upp sig på 5 GHz.

Om jag förstått det hela rätt så kan jag antingen slå av 5 GHz i routern eller "tvinga" telefonen att koppla upp sig mot 2,4 GHz under installationen men jag hittar inte hur jag gör det varken på routern eller telefonen. Någon som kan lotsa mig rätt?

Router: Tele2s standardvariant (Sagemcom F@ST 5359 CHWU)
Telefon: Samsung S24

Utgå gärna från att jag är idiot när det kommer till sådant här.
Citera
2024-11-09, 13:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Försöker bygga ett Smart Hem vilket så här i början innebär att kunna styra lampor via app.

De enheter jag vill installera kör på 2,4 GHz men min telefon kopplar upp sig på 5 GHz.

Om jag förstått det hela rätt så kan jag antingen slå av 5 GHz i routern eller "tvinga" telefonen att koppla upp sig mot 2,4 GHz under installationen men jag hittar inte hur jag gör det varken på routern eller telefonen. Någon som kan lotsa mig rätt?

Router: Tele2s standardvariant (Sagemcom F@ST 5359 CHWU)
Telefon: Samsung S24

Utgå gärna från att jag är idiot när det kommer till sådant här.
I stort sett alla "smarta hem" produkter använder 2.4GHz och du kan styra dom från en app på din 5GHz telefon det spelar ingen roll. Se bara till att båda näten är aktiverade på din wifi router.
Citera
2024-11-09, 14:06
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I stort sett alla "smarta hem" produkter använder 2.4GHz och du kan styra dom från en app på din 5GHz telefon det spelar ingen roll. Se bara till att båda näten är aktiverade på din wifi router.
Sorry att jag var oklar. Problemet är under själva installationen då de behöver köra på samma frekvens.
Citera
2024-11-09, 15:21
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Testa att surfa in på 192.168.1.1 och logga in med admin / admin.
Hitta wifi inställningarna och stäng av 5GHz bandet.
När du är klar med installationen kan du sätta igång 5GHz bandet igen.
Citera
2024-11-09, 15:28
Gå in på din telefons wifi inställningar "glöm" 5 GHz anslut till 2.4Ghz när du gjort ditt som du behöver för 2.4 Ghz glömmer du det i sin tur och ansluter tillbaka till 5 Ghz
Citera
2024-11-09, 15:31
Citat:
Ursprungligen postat av diktafonrubble
Gå in på din telefons wifi inställningar "glöm" 5 GHz anslut till 2.4Ghz när du gjort ditt som du behöver för 2.4 Ghz glömmer du det i sin tur och ansluter tillbaka till 5 Ghz
Ursäkta ska vara tydligare

1. Glöm 5 ghz nätverket
2. Anslut till 2.4 nätverket
3. Gör installationen
4. Slutför installationen
5. Glöm 2.4
6. Anslut till 5
Varför använder du 5 Ghz överhuvudtaget? Telefonen har inte behov av det ändå. Endast för krävande prylar hemma typ iptv med mycket streaming har nytta av det. Rent telefonmössigt minskar du räckvidden i hemmet med 5Ghz
Citera
2024-11-09, 16:21
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Testa att surfa in på 192.168.1.1 och logga in med admin / admin.
Hitta wifi inställningarna och stäng av 5GHz bandet.
När du är klar med installationen kan du sätta igång 5GHz bandet igen.
Inte 192.168.0.1 då?

Loggar jag in som admin på routern kan jag enbart välja channel för 2,4 och 5 GHz men inte stänga av något av dem.

Citat:
Citat:
Ursäkta ska vara tydligare

1. Glöm 5 ghz nätverket
2. Anslut till 2.4 nätverket
3. Gör installationen
4. Slutför installationen
5. Glöm 2.4
6. Anslut till 5

Exakt vad jag skulle vilja göra men på telefonen får jag enbart upp ett wifi (Tele2_xxxxxx).
Citat:
Varför använder du 5 Ghz överhuvudtaget? Telefonen har inte behov av det ändå. Endast för krävande prylar hemma typ iptv med mycket streaming har nytta av det. Rent telefonmössigt minskar du räckvidden i hemmet med 5Ghz
Jag har absolut inget behov av 5 GHz i telefonen men det är vad den kopplar upp mot automatiskt och jag hittar inte var jag kan välja 2,4 GHz istället.
Citera
2024-11-09, 16:33
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Döp om 5GHz bandet till något annat under installationen om du inte lyckas stänga av den.
Citera
2024-11-09, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Inte 192.168.0.1 då?

Loggar jag in som admin på routern kan jag enbart välja channel för 2,4 och 5 GHz men inte stänga av något av dem.

Exakt vad jag skulle vilja göra men på telefonen får jag enbart upp ett wifi (Tele2_xxxxxx).

Jag har absolut inget behov av 5 GHz i telefonen men det är vad den kopplar upp mot automatiskt och jag hittar inte var jag kan välja 2,4 GHz istället.
1. wifi inställningar
2. Tryck på gugghjulet jätte nötverksnamnet
3. Inaktivera automatisk återanslutning.
Citera
2024-11-09, 17:16
Medlem
DauXs avatar
Jag vill tacka samtliga för ert stöd/engagemang.

Jag lyckades hitta avancerade inställningar i routern där jag kunde stänga av 5 GHz och därmed löstes mitt problem och installationen gick sedan som på räls.

Routerns användargränssnitt var dock inte särskilt intuitivt om man nu inte visste exakt vad man skulle leta efter för en "mindre vetande" som undertecknad.
Citera
2024-11-09, 17:32
Det kallas för bandsteering och per automatik kör de flesta routers med bandsteering igång, vilket innebär att enheter ansluter till den bästa frekvensen som den är kompatibel med (i detta fall 5 GHz). Stänger man av bandsteering kan du skapa olika WiFi SSID för de olika frekvenserna.

Bra att det löste sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in