2024-11-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Att vara någon som stör sig på allt och utdelar pekpinnar kan också bli en störande. Sätt på radion.

Du har tydligen ingen aning om hur jävligt ungar kan låta med föräldrar som uppmuntrar dem att jävlas och störa sina grannar så mycket som möjligt! Totalt skruvade människor! Jag tror inte du skulle uppskatta att ungar springer oupphörligt fram och tillbaka över golven från morgon till kväll. Över huvudet på dig, under dig eller grannen bredvid. Något sjukt med det! Tortyr är vad det är! Ondskefullt!
Citera
2024-11-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har kontaktat styrelsen i min brf många gånger men de gör inget åt problemet. Ovanför mig så bor en kvinna med två små barn från helvetet, springer och stampar i golvet och för ett jäkla oväsen.

Jag har sagt till flertal gånger till familjen som stör men det sker ingen förändring.

Kom över detta.
"Ta hjälp av styrelsen om du har grannar som stör

I en bostadsrättsförening är det styrelsen som har det yttersta ansvaret för problem som uppstår i fastigheten. Det här betyder bland annat att de har en skyldighet att agera om någon i huset stör de andra som bor där."

Vad skulle ni gjort?

Bevisligen har du inga barn själv.

Vi försöker dagligen lugna/tysta barnens ljud, framförallt tidiga morgnar.
Ändå sker det oljud som vi inte hinner/kan parera, dagligen.

Så nej du kan inte tro att det går att bo ostört om du har oturen att bo granne med en barnfamilj. Tyvärr
Citera
2024-11-09, 19:34
Medlem
Vad har du för takhöjd? Du kan få bort stegljud om du sänker taket med 20-30 cm.

Du kan betala för tjocka mattor till din granne för att dämpa något.

Gällande styrelsens ansvar kan du själv gå med i styrelsen så får du känna hur tacksamt det är.
Citera
2024-11-09, 20:07
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
men kanske grannen som är bonde har kor som råmar?

Hellre kor än skrikande barn.
Citera
2024-11-09, 20:15
Medlem
Huvudleds avatar
Det är helt självklart att man inte ska bli störd i sitt eget hem. "Barn är barn", "Barn väsnas"? Hmm. Är det inte konstigt att det i princip uteslutande är barn till slödder/blattar/WT som behöver väsnas? Hur kommer det sig att anständiga människor nästan alltid lyckas få sina barn att vara barn utan att behöva skrika och springa runt?

Men problemet går att lösa ganska enkelt. TS har fått grönt ljus av styrelsen att man får väsnas mellan vissa tider. Då är det grönt att han gör det också. Skaffa ett blåsinstrument/spela hög musik/"sätt upp tavlor" på väggarna osv. Väsnas själv helt enkelt. Skulle någon granne ringa på kan du bara säga att du har fått godkänt av styrelsen att väsnas.

När du för 3:e fredagen i rad "hänger upp tavlor" på kvällen precis samtidigt som resten av huset har fredagsmys kommer bägaren förhoppningsvis att rinna över. Återigen hänvisar du till att styrelsen har godkänt att alla får väsnas. Vid det här laget, senast, kommer styrelsen att ta kontakt med dig. Eftersom du fortfarande kan hävda att du bara gör som de har sagt är ok befinner du dig i ett förhandlingsläge. Ställ kravet att "antingen är alla tysta eller så får alla väsnas". Var även tydlig med att du kommer att fortsätta väsnas så länge andra får göra det. Snart kommer det att vara tyst i huset.

Hur vet jag att detta funkar? Been there, done that. När styrelseordföranden själv behövde höra oväsen var det inte lika roligt längre tydligen. När jag under konfrontationen visade den mejlkonversation vi hade haft angående oväsen bland grannar och jag högt läste upp att hon själv hade skrivit att man får väsnas fram till en viss tidpunkt varje kväll, sa hon att det hade blivit något missförstånd och att styrelsen självklart skulle ta tag i saken så snart som möjligt.
Citera
2024-11-09, 20:21
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Har kontaktat styrelsen i min brf många gånger men de gör inget åt problemet. Ovanför mig så bor en kvinna med två små barn från helvetet, springer och stampar i golvet och för ett jäkla oväsen.

Jag har sagt till flertal gånger till familjen som stör men det sker ingen förändring.

Kom över detta.

I en bostadsrättsförening är det styrelsen som har det yttersta ansvaret för problem som uppstår i fastigheten. Det här betyder bland annat att de har en skyldighet att agera om någon i huset stör de andra som bor där."

Vad skulle ni gjort?

Prata lugnt med grannen när du inte är uppe i varv.

Bor man i flerfamiljshushåll så får man tåla flerfamiljshushåll
Citera
2024-11-09, 20:22
Medlem
GrannenJrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Det du säger är totalt falskt och en myt.
Störningar som påverkar folks livsstandard negativt under längre perioder, oavsett tid på dygnet, kan och bör anmälas eftersom det är olagligt.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan lag och riktlinjer.
Det fanns en person (du) som förstår saker och ting i alla fall, fantastiskt. Inte helt ute för Flashback än

https://lagen.nu/1991:614#K7P9S1
Citera
2024-11-09, 20:22
Medlem
Biggedys avatar
Dettar anledningen till att jag alltid ser till att bo högst upp.
Citera
2024-11-09, 20:23
Medlem
SportquattroS1s avatar
Vill man inte höra grannar så bör man inte bo i lägenhet.

Själv bor jag i ett hus på landet och har inte sett eller hört nån granne på två veckor.
Citera
2024-11-09, 20:28
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har en liknande situation, singelmamma med två ungar bor ovanför mig och för ett jävla liv. Det märks att det inte finns någon man i huset som kan hålla lite ordning. Jag bor i hyresrätt och letar ny lägenhet, tur man inte äger den här lyhörda lägenheten.

Ett tips är att införskaffa silikon-öronproppar ex macks öronproppar. De är en livräddare.
Citera
2024-11-09, 20:31
Medlem
Baisianuss avatar
TS är patetisk som kräver att barn ska sitta i tysthet och må lika dåligt som han själv gör. Som flera skrivit, väljer man att bo i lägenhet får man acceptera att ha grannar med barn. Det finns öronproppar att köpa, alternativt får väl TS sälja lägenheten och köpa en stuga i skogen. Såvida hen inte störs av fågelkvitter, vill säga. Att orosanmäla grannarna till socialen för att barnen leker är ett fittbeteende utan gränser och borde resultera i avhysning för TS.
Citera
2024-11-09, 20:34
Medlem
Citat:

Kom över detta.

Vad skulle ni gjort?

Du får skylla på lagstiftningen, väldigt svårt för en BRF att faktiskt göra något annat än att skriva brev med tomma ord ! Nästan omöjligt att vräka någon för en Brf om de betalar sin avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in