• 1
  • 2
2024-11-11, 00:48
Medlem
byte-mes avatar
Lobelia är en växt som växer vilt och är känd för sin milda, lugnande effekt. Den spelade en särskild roll hos vissa ursprungsamerikanska stammar, där den användes i ceremoniella sammanhang. Denna växt röktes i fredspipor som en symbol för samförstånd och fred under möten och viktiga sammankomster. Lobelians lugnande egenskaper gjorde den till ett populärt inslag vid dessa ceremonier, där den bidrog till att skapa en stämning av ro och gemenskap.
Citera
2024-11-11, 04:30
Medlem
Pungsvings avatar
Salvia. Blir väldigt klibbigt i pipan men det är inte beroendeframkallande, och billigare än tobak. Bara munbloss.
Citera
2024-11-11, 06:57
Medlem
Muppetys avatar
När vi var i 11-12 års-åldern rullade vi cigaretter med te i, samt gjorde ett filter av tvättsvamp. Det tyckte vi var tufft, men vi vågade inte köpa riktig tobak förrän i högstadiet.

Vill minnas att det inte var nån höjdare, tror inte ens vi tog halsbloss...
Citera
2024-11-11, 08:49
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
När vi var i 11-12 års-åldern rullade vi cigaretter med te i, samt gjorde ett filter av tvättsvamp. Det tyckte vi var tufft, men vi vågade inte köpa riktig tobak förrän i högstadiet.

Vill minnas att det inte var nån höjdare, tror inte ens vi tog halsbloss...

Röka te. Det var innovativt. Kan tänka mig smakbilden kan skifta rätt stort bereonde på vilket te du använder.

Kanske kan det funka med att prega ner lite te i en pipa för att sedan bara ta munbloss.
Citera
2024-11-11, 09:57
Medlem
prokaryotkungens avatar
Gråbo brukade väl förr i tiden kallas luffartobak.
Känner en som rökt det i modern tid som en slags nootropic (stavning? orkar inte googla utan väljer att framstå som en obildad tölp i detta fallet).
Han upplevde någon mild effekt av lugn i alla fall. Mitt aber vore väl att dens pollen kan trigga allergi hos känsliga och huruvida det är bra att röka eller inte torde gå att debattera.
Citera
2024-11-11, 10:05
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Röka te. Det var innovativt. Kan tänka mig smakbilden kan skifta rätt stort bereonde på vilket te du använder.

Kanske kan det funka med att prega ner lite te i en pipa för att sedan bara ta munbloss.
Jag har rökt grönt te tillsammans med hampa, funkar bra och isf skadlig tobak.
Citera
2024-11-11, 12:44
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Du vill röka för att komma åt smaken av någon rökbar ört?
Inte för att göra som 99% av de som röker, komma åt nikotinet som finns i tobaken?
Citera
2024-11-11, 12:47
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Du vill röka för att komma åt smaken av någon rökbar ört?
Inte för att göra som 99% av de som röker, komma åt nikotinet som finns i tobaken?
Varför röker människor?
Jag tror inte att det är nikotinet man är uteslutande ute efter.
Jag tror att tex cigarrrökare är ute efter lyxen, lukten, smaken och upplevelsen.
Och det har med kultur och ritualen och vanor att göra.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2024-11-11 kl. 12:49.
Citera
2024-11-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag är trött på att betala dyrt för tobak.
Det är ju bara blad för helvete.
Vad stoppar mig att torka maskrosblad eller brännässlor och röka det?

Okej, jag vet inte vilken sort som skulle smaka och kännas bäst att röka.

Har någon här testat att röka olika saker tillgängliga gratis i naturen?

Det finns lägre stående negroider som röker löste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in