2024-11-11, 05:03
Medlem
Ett av mina favoritdjur som jag inte träffat än borde verkligen få en egen tråd då den enda jätteråtta jag hittade var en om upplevd storlek på brunråttor nära sopor/bon.
Detta är rattus norvegicus där vuxen hane kan väga in på 550 g (no fatty rats ). Dess afrikanska släkting kan väga upptill 1,5 kg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gambia...ta?wprov=sfti1

Vidareutbildning ? De blev försk kända som ett alternativ vid minröjning då de trots namnet inte är så tunga de utlöser minor,
Nästa framgång för deras känsliga nos var att lukta sig till vilka människor som har tuberkulos. Det lär en blodhund även klara men den är större i maten.

Enligt en ej låst artikel i Göteborgs Posten har det nu börjat tittas på möjligheten att hjälpa i sannolikt Storbritanniens ? tull störa en av de stora smuggel-ekonomierna i form av vilda djur, noshörningshorn , myrkottsfjäll m m.
Som råttor har de egenskapen att gilla trånga utrymmen i t ex kontainer eller fraktbåtar.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ja...1-6a949abb9843
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-11-11 kl. 05:12. Anledning: Vilken tull och stallfel
Citera
2024-11-11, 07:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Detta förstås i tuff konkurrens av specialtränade ekorrar, som ju jobbar så här (ur Kalle & chokladfabriken). Vore intressant se en film på rattus norvegicus i engelska tullen. Mer djur i aktion. Hoppas fokus blir mer än udda samlingsobjekt som noshörningshorn och sånt.
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-11-11 kl. 07:54.
Citera
2024-11-11, 08:20
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Ett av mina favoritdjur som jag inte träffat än borde verkligen få en egen tråd då den enda jätteråtta jag hittade var en om upplevd storlek på brunråttor nära sopor/bon.
Detta är rattus norvegicus där vuxen hane kan väga in på 550 g (no fatty rats ). Dess afrikanska släkting kan väga upptill 1,5 kg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gambia...ta?wprov=sfti1

Vidareutbildning ? De blev försk kända som ett alternativ vid minröjning då de trots namnet inte är så tunga de utlöser minor,
Nästa framgång för deras känsliga nos var att lukta sig till vilka människor som har tuberkulos. Det lär en blodhund även klara men den är större i maten.

Enligt en ej låst artikel i Göteborgs Posten har det nu börjat tittas på möjligheten att hjälpa i sannolikt Storbritanniens ? tull störa en av de stora smuggel-ekonomierna i form av vilda djur, noshörningshorn , myrkottsfjäll m m.
Som råttor har de egenskapen att gilla trånga utrymmen i t ex kontainer eller fraktbåtar.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/ja...1-6a949abb9843

De Gambianska jätteråttorna kommer på sikt att bli en vinst för Sverige!

Skämt åsido så älskar jag när människor tänker utanför lådan på detta sätt. Dessa små gnagare är både intelligenta och gulliga
Citera
2024-11-11, 09:16
Medlem
Proras avatar
En fördel med råttor framför hundar är också att de inte har lika stora sociala behov. De fäster sig inte vid husse på samma sätt, blir heller inte ängsliga t.ex. ställda inför helt nya miljöer och människor, de nöjer sig med en godsak då och då.
Citera
2024-11-11, 10:01
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
En fördel med råttor framför hundar är också att de inte har lika stora sociala behov. De fäster sig inte vid husse på samma sätt, blir heller inte ängsliga t.ex. ställda inför helt nya miljöer och människor, de nöjer sig med en godsak då och då.

Du är helt ute och cyklar. Råttor är supersociala.
Citera
2024-11-11, 10:10
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Du är helt ute och cyklar. Råttor är supersociala.
Jo, jag uttryckte mig felaktigt. Vad jag menar är att de inte är lika ömhudade som hundar. Här är en film som beskriver det hela bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=L0swUc492hU
Citera
2024-11-11, 10:21
Medlem
Vidareutbildning?

Vilken utbildning har råttorna i grunden?

Krävs mer än gymnasium för att komma in, för det är inte alla råttor i Afrika som går gymnasiet precis.
Citera
2024-11-11, 12:04
Medlem
Streckkods avatar
Puuuuh! Rubriken fick mej att tro det var storväxta gambianer som skulle
utbildas till tullare! Hemska tanke! Typ som nått projekt för arbetslösa som
arbetsförmedlingen hittat på eller nått...

Eftersom det rör sig om riktiga råttor så önskar jag dem all lycka, framgång
och mycket godsaker!
Citera
2024-11-11, 13:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Puuuuh! Rubriken fick mej att tro det var storväxta gambianer som skulle
utbildas till tullare! Hemska tanke! Typ som nått projekt för arbetslösa som
arbetsförmedlingen hittat på eller nått...

Eftersom det rör sig om riktiga råttor så önskar jag dem all lycka, framgång
och mycket godsaker!

De är inte så jättenära släkt. Deras förfäder och råttornas gick skilda vägar för ca. 20M år sedan, ungefär som mellan oss och gibbonapor.
Citera
2024-11-11, 21:35
Medlem
Streckkods avatar
Nja. Jag törs påstå att just gambianer är närmre släktingar än så till råttorna.

Jäkligt stiligt Go-bräde du har där! Coolt!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in