Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-12, 01:12
Medlem
styckets avatar
Är inte spel en hobby eller vad menar du?
Citera
2024-11-12, 01:22
Medlem
fjollciggs avatar
Hobbyprojekt är underhållande, men knappast avslappnande. En hobby är mer som ett obetalt andra jobb, och ju äldre jag blir desto mindre ork finner jag att hålla projekten rullande.

Att spela kräver mindre av mig, men ger mångfald tillbaka. Dels är det lite som att resa, fast utan allt det vidriga som att just resa. Jag ges också möjlighet att leva helt nya liv, ibland till och med som helt andra arter.

I Hollow Knight blir jag svärdsvingande skalbagge på jakt efter svar i en värld av ruiner. I Far Cry sadlar jag om till actionhjälte. För att odla laddar jag Stardew Valley. Minecraft gör mig utforskare, horder och byggmästare. Inget av detta kommer jag ens i närheten av i mina hobbies.

Men visst, för den som tittar på kan nog allt det här va svårt att förstå. Troligen ser jag ut som en komplett hjärndöd idiot. Men för mig är det verkligt, lika verkligt som en haschpsykos. För det är ju så, att ett riktigt bra spel är som riktigt bra knark - dvs svårslaget!

Ibland kan det dock blir för mycket av det goda, och då är det najs med en hobby som palettrengörare. Att skruva i bilar skulle däremot aldrig falla mig in, inte ens i Mulle Mecks virtuella bilverkstad. Fy fa-an vad tråkigt!
Citera
2024-11-12, 01:34
Medlem
Vila är viktigt för kropp och hjärna. Vissa återhämtar sig genom att läsa böcker, spela spel, meka bilar eller ingenting alls. Man gör en aktivitet som man tycker är avslappnande och kul, i kontrast till sitt dagliga jobb.

men

Förr när jag jobbade med enklare kroppsarbeten och hade inga barn ännu så hade jag också ork att greja med huset eller snickra ihop prylar. Dagens kvalifierade arbetsmarknad sätter högre krav på personer där produktivitetn är i fokus och alla processoptimerare suger livsglädjen ur alla arbeten på aktiebolag där vinstmaximering är det enda som räknas.

Nu gör jag saker i perioder. Måste jag göra något i huset så tar jag en månad och sliter igenom allt, sen njuter jag av ledighet ett par månader på kvällarna, kanske spelar ett spel eller ser en film med en god middag.

Annars går man ju under.
Citera
2024-11-12, 01:36
Medlem
TS:

Vet du om att Elon musk ligger på 18:e plats i världen för Diablo 4?

https://www.youtube.com/shorts/oYy9xxS1U2I
Senast redigerad av Chilledippen 2024-11-12 kl. 01:42.
Citera
2024-11-12, 01:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Grattis till TS som har en hobby. Och tycker att alla andra har fel hobby.
Citera
2024-11-12, 01:52
Medlem
Crabbofixs avatar
ja folk som spelar spel hela tiden är idioter.
dom tror det är ok bara för det är fler som gör det nuförtiden, men det är samma töntar som spelade spel som barn och som fortfarande sitter kvar i samma efterblivna 7-årings beteende i vuxen ålder.
= efterbliven
Citera
2024-11-12, 01:55
Medlem
ValkPaddas avatar
Den dagen du köper/bygger dig en hobbybil som käkar lite stålar är du precis som spelnördarna fast värre.

Den enda skillnaden är att du verkar tjäna lite pengar på din hobby ibland. Är det ens vinst om man räknar bort inköp av verktyg, lokalen där du hålls, bränsle osv när du köper något nytt?
Citera
2024-11-12, 02:50
Medlem
Personligen har jag nästan slut på mental energi när jag kommer hem från jobbet. Hinner med att handla lite men när jag kommer hem tar jag en kort lur, lagar man och sen blir det oftast spel. Det är perfekt då det kräver precis lagom med ansträngning och dessutom ofta är givande (om man är noga med att välja spel). Förr klagade folk på folk som läste böcker, sen var det TV och nu är det spelen som fördärvar oss. Intet nytt under solen.
Citera
2024-11-12, 02:54
Medlem
Jag tror det är ett beroende för dem att sitta vid datorn och spela spel, en flykt från tristessen i vardagen även om de inte ser det.

Men det kanske inte märks förens den dagen man gör något åt det.
Citera
2024-11-12, 03:02
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Dataspel är också en hobby. Tur du har som kan tjäna lite stålar på din hobby men det har nog mindre o göra med lathet och mer o göra med vad man tkr är kul
Citera
2024-11-12, 03:20
Medlem
Hussefars avatar
Det spelar ingen roll. När saker kommer runt hörnet så är väl allt egentligen bortkastad tid.

Eller är inget det och allt är meningsfullt, bara det skänker dig ett nöje.
Citera
2024-11-12, 03:42
Medlem
goderian2s avatar
Alla har inte ett garage att mecka i...
Folk som bor i lägenhet har tur om dom får hyra varmgarage, och där finns oftast bara plats för bilen.
Inget utrymme för att mecka.
Var ska folk som inte har garage eller plats mecka nånstans?
Känns inte så roligt att mecka på parkeringen, särskilt när det är vinter, mörkt och regnar..
Du vet, alla bor inte i villa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in