• 5
  • 6
2024-11-13, 20:25
Medlem
Autobahn76s avatar
”Allt utan blöja går att töja”
Moahöhöhö höhö!
Citera
2024-11-17, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vad menades med det här då egentligen "Jojo, det skulle smaka det, i ett nunnekloster."? Sagt av Tor Modén när Karl Bertils pappa sitter och tittar på burken på julafton. Låter i alla fall i mina öron som det inte är något man säger ostraffat nuförtiden?
Mja..., det är lösryckt ur sitt sammanhang. Det är alltså ett klipp från en riktig film från 1944 som syns där i Tyko Jonssons tecknade TV-ruta! Den heter "Lilla Helgonet" och bygger på en gammal operett som är från Frankrike och 1800-talet från första början. Nu är det nästan 40 år sedan jag såg filmen i sin helhet sist..., så jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna i scenen där Thor Modéen yttrar de numera bevingade orden. Men handlingen utspelar sig alltså bokstavligt talat delvis i ett nunnekloster där själva abbedissan råkar vara syster till den major som är Thors rollfigur. Och han är alltså inte bara ironisk, utan talar de facto om något som SKULLE ses som opassande i ett nunnekloster!
MEN, med glimten i ögat. Och det är väl därför som det vuxit vidare och blivit ett skämtsamt talesätt.
Citera
2024-12-01, 13:22
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Okey, men kan du inte leverera vad 50 plussarna där du kommer från kör med för gubbsjukskommentarer också då?
Kan inte så många men har hört: Tjena kexet, står du här och smular?
Tycker den var rolig.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in