2024-11-19, 14:10
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

BS.
Idioterna kräver ju MÅNGA FLER än 100 för att DE ska anse det bevisat.
Så såklart håller jag INTE med om sådant BS.

Tester har ju gjorts MED KONTROLLANTER. Enligt dig och de som hävdar att det inte är bevisat - Vilka ska vara kontrollanter för att ni ignoranta ska anse det bevisat?

Hur låga 1 : xxxxx odds på att det skulle kunna vara slumpen ska det vara för att de och du ska anse att det är bevisat?

Beroende på vad som studeras och vilken metod som används kan urvalets storlek variera.

Inget har bevisats med verkliga vetenskapliga metoder. För det krävs ett test som kan replikeras och få samma resultat. Det har ingen lyckats med.

Du kan inte hitta en enda vetenskaplig studie av kvalitet publicerad i en vetenskaplig tidskrift där det finns belägg för paranormala fenomen eller en andevärld.
Citera
2024-11-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Inget har bevisats med verkliga vetenskapliga metoder. För det krävs ett test som kan replikeras och få samma resultat.
HELIDIOTISK. Så tester, som ger olika resultat men med mycket höga odds så det blir helt orimligt att förklara det med slumpen, så anser du att det inte är bevisat?!!!

T ex de jag gjorde MED KONTROLLANDET, SOM TRODDE DET VAR OMÖJLIGT, var på nivåer som
/Allt rätt sagt då det kunde vara vad som helst, så olika färg och nyanser, olika matrial, alla oregelbundna former. (Mörkbrun, läder, udda form, två skikt som kan delas.) Beroende på hur många nyanser och oregelbundna fprmer man räknar. Jag höftade till det 1:1000 att det skulle kunna vara slumpen.
/En annan 1 : 11 ^ 12 . (Kanske kunde det ha blivit ännu fler, spelet upphörde så det blev inte min tur igen efter att det blivit rätt 12 i rad.)
/En till. Kommer inte ihåg hur många.

Ovan var INTE tråkiga upprepningar.
Om tråkiga tester görs i massor t ex i att förutspå röt eller svart, så blir det SÅKLART INTE exakt samma resultat varje gång kanske 60 - 80 %, snitt 70 % rätt fastän det vid sådana mängder ska bli nära 50, så anser du alltså INTE att det är bevisat?
Citera
2024-11-19, 15:34
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
HELIDIOTISK. Så tester, som ger olika resultat men med mycket höga odds så det blir helt orimligt att förklara det med slumpen, så anser du att det inte är bevisat?!!!

T ex de jag gjorde MED KONTROLLANDET, SOM TRODDE DET VAR OMÖJLIGT, var på nivåer som
/Allt rätt sagt då det kunde vara vad som helst, så olika färg och nyanser, olika matrial, alla oregelbundna former. (Mörkbrun, läder, udda form, två skikt som kan delas.) Beroende på hur många nyanser och oregelbundna fprmer man räknar. Jag höftade till det 1:1000 att det skulle kunna vara slumpen.
/En annan 1 : 11 ^ 12 . (Kanske kunde det ha blivit ännu fler, spelet upphörde så det blev inte min tur igen efter att det blivit rätt 12 i rad.)
/En till. Kommer inte ihåg hur många.

Ovan var INTE tråkiga upprepningar.
Om tråkiga tester görs i massor t ex i att förutspå röt eller svart, så blir det SÅKLART INTE exakt samma resultat varje gång kanske 60 - 80 %, snitt 70 % rätt fastän det vid sådana mängder ska bli nära 50, så anser du alltså INTE att det är bevisat?

Att du gjort ett test en gång utan att dokumentera förfarandet noga innebär INTE att du har VETENSKAPLIGA belägg.

Att förutspå rött eller svart är en sannolikhet på 50/50 att klara av. 70% är inom felmarginalen. Klarar du 100% finns ändå inget belägg för att det är något annat än slumpen. Hur skulle du bevisa att du faktiskt VISSTE vad det var för färg och inte bara att du hade tur?
Citera
2024-11-19, 15:44
Medlem
Citat:
Att du gjort ett test en gång utan att dokumentera förfarandet noga innebär INTE att du har VETENSKAPLIGA belägg.
Det dokumenterade jag ju bl a alldeles nyss
Är gjort mycket mer detaljerat tidigare.
Jag följde direktiven om sådant test i boken med resultaten från forskningen för MILITÄRA pengar...
Citat:
Att förutspå rött eller svart är en sannolikhet på 50/50 att klara av. 70% är inom felmarginalen. Klarar du 100% finns ändå inget belägg för att det är något annat än slumpen. Hur skulle du bevisa att du faktiskt VISSTE vad det var för färg och inte bara att du hade tur?
Ja om det görs FÅ gånger ja, men jag skrev ju MÅNGA sådana test. Så OM du hävdar det är inom felmarginalen då det görs MÅNGA gånger så goddag yxskaft...

Har du ändrat dig? Behöver det inte längre vara exakt samma resultat?
Citera
2024-11-19, 21:21
Medlem
Andevärlden kan antagligen aldrig bli förklarad genom studiet av fenomen. Men uppskattar alla försök.

Om man föreställer sig koncentriska cirklar där den innersta är andlig eller intighet. Den näst yttersta cirkeln (sinnet/jaget) är inte medveten om ursprunget i kedjan.

En bild säger mer än tusen ord.
https://i.imgur.com/AR0ZNKQ.png

Det finns en logisk motsvarighet i tal, av alla tal är 0(nollan) det mest signifikanta. Övriga tal från 1 till 99 har samtliga kvantitativa egenskaper med en begynnelse och ett slut, men inte nollan, den är utan början eller slut, ej kvantitativ mätbar. Den bara är(I am that).

tps://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_That

Nollan upptäcks av Indiska matematiker som en logisk konsekvens av den andliga traditionen i regionen, det binära talsystemet av matematikern Pingala som i dag är grunden för alla våra datorchip och teknologier finner också sitt ursprung där.

Matematik och geometri är av ''gudomligt'' ursprung, skaparintelligens och ett universellt språk med sitt ursprung i det andliga. det är så materian uppstår från ''tomma intent'', blir till, från det formlösa tillståndet(noll). Det var enligt egen utsago det matematiska underbarnet Ramanujan slutsatser, när han förser världen med sina ekvationer och förbryllar sin tids akademiker.

Från 33:e gradens frimurare, till Buddha, Patanjali, överallt på jorden där mänskliga varelser varit dedikerade det andliga har samma slutsatser dragits. Det går inte att förklara källan utan åtkomst till den. Fenomen vilseleder vårt sinne till fel slutsatser om det andliga.

My five cents.
Citera
2024-11-19, 23:41
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Om du med parallella världar menar multiuniversum så finns det modeller som fungerar matematiskt ja, men inga empiriska belägg i någon form, eller att det nödvändigtvis skulle behöva existera. Att livet skulle fortsätta efter döden har jag dock inte sett någon "logisk" förklaring till, vad hänvisar du till här?

Och att lyckas bevisa att så inte är fallet? Det är i de flesta fall mer eller mindre lönlöst att försöka bevisa ett påstående negativt eller något som inte är falsifierbart. Kanske har du hört talas om Russells tekanna?
https://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Varför skulle de inte göra det? Forskare som verkligen är något på stort på spåren brukar vara mer än villiga att publicera. Och oavsett, om vi hypotetiskt leker med tanken att det skulle förhålla sig på det viset, finns det ju inte någon anledning att acceptera extraordinära påståenden innan det finns någon form av evidens, eller hur?

Bara det faktum att energi inte kan förstöras öppnar upp för fler förklaringsmodeller för liv efter den kroppsliga döden än vad det finns för förklaringar som talar emot det.

Nej ingen forskare som anser sig vara något på spåret skulle outa värdefull data som kan leda till att andra kan komma till slutsats.

Men du som är insatt, är de minsta möjliga partiklarna fastställda?
Senast redigerad av billigost 2024-11-19 kl. 23:54.
Citera
2024-11-19, 23:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Kvantfysik är bara en faktor att räkna med i extremt så system, tänkt enskilda molekyler. Så det kan man helt glömma när det gäller fenomen som är så stora att våra sinnen kan registrera dem.

Man kan se en enskilt foton.
Citera
2024-11-20, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man kan se en enskilt foton.
Det tror jag inte. Dels syns inte fotoner, utan bara deras effekt, dvs när den träffar något kan energin registreras. Dels krävs det att ögat träffas av många fotoner för att hjärnan ska uppfatta en signal och tolka den till en upplevelse
Citera
2024-11-20, 09:11
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Det dokumenterade jag ju bl a alldeles nyss
Är gjort mycket mer detaljerat tidigare.
Jag följde direktiven om sådant test i boken med resultaten från forskningen för MILITÄRA pengar...
Ja om det görs FÅ gånger ja, men jag skrev ju MÅNGA sådana test. Så OM du hävdar det är inom felmarginalen då det görs MÅNGA gånger så goddag yxskaft...

Har du ändrat dig? Behöver det inte längre vara exakt samma resultat?

Nej du dokumenterade inte experimentet, du refererade till det i efterhand. Det är en stor skillnad.

Att du följer direktiv från en bok du inte kan referera till på ett korrekt sätt ger inte stöd för din tes.

Oavsett hur många rätta svar du får i det där testet så bevisar du inget annat än att du haft en osannolik tur. Testet kan inte bevis HUR du lyckades gissa rätt och det är HUR-et som är intressant och problemet för "forskare" inom parapsykologin.

Ta till exempel Borgvattnets prästgård som anses vara Sveriges och ett av världens mest hemsökta hus. Många har varit där och sagt sig uppleva och höra saker de inte kan förklara men INGEN har lyckats förklara VAD de upplevt. Det är där du har ditt problem - ingen har kunnat lägga fram verkliga bevis på att något finns där och vad det är.
Citera
2024-11-20, 09:20
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Bara det faktum att energi inte kan förstöras öppnar upp för fler förklaringsmodeller för liv efter den kroppsliga döden än vad det finns för förklaringar som talar emot det.

Nej ingen forskare som anser sig vara något på spåret skulle outa värdefull data som kan leda till att andra kan komma till slutsats.

Men du som är insatt, är de minsta möjliga partiklarna fastställda?

Fin teori, men den duger inte. Det stämmer att energi inte kan förstöras, men däremot omvandlas.

En levande kropp omsätter hela tiden energi, den får energi genom att äta och förbrukar energi genom att leva och röra sig. Den energi som finns i en människa stannar kvar i kroppen när den dör. Du kan till exempel göra biogas av kroppen eller bränna den och få värme. Det finns ingen energi i en död kropp som bara kan sväva iväg av sig själv. Från en levande kropp kan det däremot genereras värme- eller rörelseenergi.
Citera
2024-11-20, 09:52
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Fin teori, men den duger inte. Det stämmer att energi inte kan förstöras, men däremot omvandlas.

En levande kropp omsätter hela tiden energi, den får energi genom att äta och förbrukar energi genom att leva och röra sig. Den energi som finns i en människa stannar kvar i kroppen när den dör. Du kan till exempel göra biogas av kroppen eller bränna den och få värme. Det finns ingen energi i en död kropp som bara kan sväva iväg av sig själv. Från en levande kropp kan det däremot genereras värme- eller rörelseenergi.

Det var ju inte direkt ett svar på det jag skrev, är du morgontrött? 😄

Sen skymtar man din okunskap genom att du bara begränsar energi till den kroppsliga energin.
Citera
2024-11-20, 10:10
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det var ju inte direkt ett svar på det jag skrev, är du morgontrött? 😄

Sen skymtar man din okunskap genom att du bara begränsar energi till den kroppsliga energin.

Det tycker jag nog att det var i och med att du skrev:

Citat:

Vilket antyder att det skulle finnas energi i en kropp som finns kvar på egen hand utan köttsligt fäste efter att en person dör. Alltså ett spöke.

Det är snarare din okunskap som lyser igenom när du blandar ihop termodynamikens energi med "andlig energi".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in