Jag har laddat ner demodata från Lantmäteriet, närmare bestämt en markhöjdmodell i gridformat med 1 meters upplösning. Jag arbetar med filen 633_58_5025_2011.tif, eftersom den innehåller höjddata (elevation data) som jag vill använda för att modellera terräng i Unreal Engine. Jag har även en densitetsfil (633_58_5025_density_2011.tif), men den tänkte jag titta på senare.
Länk:Markhöjdmodell Nedladdning, grid 1+
Exampel fil: Skogsområde Emån (GeoTIFF)
Problemet:
Programmet (Unreal Engine) kräver höjddata i .r16-format (16-bitars) eller densitetsdata i .r8-format (8-bitars). När jag försöker importera höjdfilen får jag felmeddelandet "The file bit depth unknown bit depth use .r16 (height) or .r8 (weight)". Jag har testat att konvertera GeoTIFF-filen till .raw och .png-format, men Unreal Engine kan inte läsa dessa korrekt. Jag misstänker att jag behöver sätta ett NoData-värde till 0 och skala värdena, eftersom vissa punkter verkar ha extrema höjder.
Verktyg och kommandon jag har använt:
Jag använder OSGeo4W och har provat följande kommandon:
Dessutom har jag testat i QGIS och SAGA GIS, men jag lyckas bara få ut PNG-filer därifrån, vilket Unreal Engine visserligen kan läsa, men det verkar inte fungera som förväntat.
Frågor:
Något annat jag kan ha missat? Jag har dålig koll GIS-verktyg vill helst bara hitta en enkel steg-för-steg-anvisning för att skapa en råfil (raw) från min GeoTIFF just nu.
Länk:Markhöjdmodell Nedladdning, grid 1+
Exampel fil: Skogsområde Emån (GeoTIFF)
Problemet:
Programmet (Unreal Engine) kräver höjddata i .r16-format (16-bitars) eller densitetsdata i .r8-format (8-bitars). När jag försöker importera höjdfilen får jag felmeddelandet "The file bit depth unknown bit depth use .r16 (height) or .r8 (weight)". Jag har testat att konvertera GeoTIFF-filen till .raw och .png-format, men Unreal Engine kan inte läsa dessa korrekt. Jag misstänker att jag behöver sätta ett NoData-värde till 0 och skala värdena, eftersom vissa punkter verkar ha extrema höjder.
Verktyg och kommandon jag har använt:
Jag använder OSGeo4W och har provat följande kommandon:
Kod:
ochgdal_translate -of ENVI -ot UInt16 633_58_5025_2011.tif output_file.raw Input file size is 2500, 2500 Warning 1: for band 1, nodata value has been clamped to 0, the original value being out of range. 0...10...20...30...40...50...60...70...80...90...100 - done.
Kod:
gdal_translate -of ENVI -ot UInt16 -a_nodata 0 633_58_5025_2011.tif output_file1.raw Input file size is 2500, 2500 0...10...20...30...40...50...60...70...80...90...100 - done.
Dessutom har jag testat i QGIS och SAGA GIS, men jag lyckas bara få ut PNG-filer därifrån, vilket Unreal Engine visserligen kan läsa, men det verkar inte fungera som förväntat.
Frågor:
- Är det någon som har erfarenhet av att konvertera höjddata från GeoTIFF till .r16-format för användning i Unreal Engine?
- Finns det något jag missar i konverteringsprocessen som gör att Unreal inte känner igen bitdjupet korrekt?
- Behöver jag justera NoData-värdet och skalan för att få till en bättre terrängmodell? Hur gör man det bäst i GDAL eller något annat verktyg?
Något annat jag kan ha missat? Jag har dålig koll GIS-verktyg vill helst bara hitta en enkel steg-för-steg-anvisning för att skapa en råfil (raw) från min GeoTIFF just nu.