Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-12, 20:50
Medlem
Dziarekks avatar
Är genuint nyfiken på hur ni upplever livet med programmet som hjälp?
Skriv gärna lite info om er själva och hur länge ni varit med, om ni har sidomisssbruk, för- och nackdelar enligt er.
Jag är 24, har varit med sen 4 månader tillbaka. 1:a veckan fick jag tabletter och sen sa jag ja till Subutex-sprutan månadsvis. 2 första månader 300mg buprenorfin och sen underhållsdos 100mg. Skönt att behöva dyka upp 1 gång varannan vecka. Känner att min fysiska drogsug är borta, men kommer alltid vara narkoman i huvudet. Förutom problem med magen som jag nu hittat botemedel mot (Oxytarm) och huvudvärk som börjar gå över nu är jag nöjd, och tacksam. Kan börja bygga livet på nytt.
(Hoppas det är okej med nytt ämne och att jag inte skrivit ny inlägg i LARO-basictråden)
Citera
2024-11-12, 21:06
Medlem
ruttenfimps avatar
Nästan alla jag känner som gått med i laro är döda. 3 är kvar och enbart 1 av dom är kvar i programmet.

Den som är med i programmet pundar fortfarande och lever på gatan mellan behandlingshemmen. Som de flesta LARO klienter gör.

I början går det bra sen har LARO förstört mer än hjälpt då de fortfarande får punda och få sin medicin. Då menar jag att de lämnar positiva prover på både amfetamin, benzo och heroin o ändå får de sin medicin. Fuck laro, stor jävla pengarhärva här precis som alla HVB hem osv. SAme shit.
Citera
2024-11-13, 18:34
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Nästan alla jag känner som gått med i laro är döda. 3 är kvar och enbart 1 av dom är kvar i programmet.

Den som är med i programmet pundar fortfarande och lever på gatan mellan behandlingshemmen. Som de flesta LARO klienter gör.

I början går det bra sen har LARO förstört mer än hjälpt då de fortfarande får punda och få sin medicin. Då menar jag att de lämnar positiva prover på både amfetamin, benzo och heroin o ändå får de sin medicin. Fuck laro, stor jävla pengarhärva här precis som alla HVB hem osv. SAme shit.

Japp, de får fortfarande punda. Men de måste komma till mottagningen varje dag (inkl helger) om de är positiva, sen om de klarar att vara drogfria i två veckor börjar de släppa hem doserna igen. I alla fall i min kommun.
Jag själv går på månadsdos (spruta) och behöver bara gå dit en gång var fjärde vecka.
Röker hasch emellanåt men slutar alltid lagom tills det är dags för påfyllning. Funkat i över ett år nu.
Citera
2024-12-22, 22:51
Medlem
Tjena!Jag har haft laro i ish 4 år nu, häntar på apotek själv 1 gång i månaden och har subutex 24mg om dagen utskrivet. Min läkare skriver ut 6 månader I stöten innan jag behöver förnya receptet. Det fungerar bra och jag håller mig drogfri utöver det, jag jobbar och har en familj. Jag känner mig dock otroligt rastlös och kan inte riktigt slappna av utan måste hela tiden va på benen. Jag var inte så innan programmet och de stlr mig sjukt mycket. Jag vill sluta för mitt liv i övrigt är bra och jag har distanserat mig ifrån drog världen otroligt mycket men är sjukt rädd för att kliva av subben nu, hur ska ja kunna jobba och hur ska ja orka ta hand om barnen med skola och hela skiten? Känns som jag sitter fast lite i de. Nu när dom nya reglerna har kommit om att lämna pissprov hela livet om ja ska ha laro och körkort så har de inspirerat mig ännu mer att sluta så ja försöker bara samla mod. Annars är allt gott.
Citera
2024-12-23, 17:24
Medlem
KringExs avatar
Eftersom att sub har varit min huvuddrog i en herrans massa år så sökte jag in för 3,5 år sedan och kom med. Jag lyckades dölja mitt ganska komplicerade blandmissbruk under tiden jag lämnade urinprover för att komma in, vilket då inte var speciellt svårt för jag blev bara sjuk av att vara utan sub.
Det första halvåret gick lysande, det enda jag tog vid sidan av var Gabapentin och ibland Ritalin.
Efter mitt första halvår så har benso, amfetamin, alkohol och lyrica varit ständigt återkommande, framförallt alkohol. Jag har aldrig druckit så mycket alkohol sedan jag kom med i laro. Vilket har bidragit till att jag har gått upp närmare 40 kg
Jag har sett kamrater, en efter en, åka ur laro pga sidointag men jag är kvar. Den senaste åkte ur pga att hen hade varit positiv på amfetamin i nästan ett år.
Jag tror att jag har klarat mig delvis för att jag aldrig har varit positiv på något längre än 2 veckor och delvis pga... tur?
Men jag är oerhört glad att jag får vara kvar för då knarkar jag inte lika mycket. Utan laro så hade jag tagit benso vid första bästa tillfälle, nu undviker jag det så gott jag kan.
Jag vet att många inte tycker att jag ska vara med i laro och jag förstår hur dom tänker. Men jag tar ingens plats i laro som skulle behöva den bättre. Där jag bor är heroin, morfin eller oxy ganska sällsynt. Jag bor på i ett mindre samhälle där dom som har opioider som sin favoritdrog får nöja sig med sub och kanske tramadol ibland.
Tack vare laro så undviker i bästa mån att sidomissbruka, bortsett från alkohol och gabapentin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in