• 1
  • 2
2024-11-22, 02:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
sitter och kollar på nån begagnad skoter och på blocket får du knappt något under 10k, hur är det möjligt?
Menar, du får ju lätt en hyfsad bil för kring 10k men en jävla skitskoter från 1987 kostar lila mycket.

Har väl knappast alltid varit såhär?

Äldre mopeder får du ju hyfsat billigt också idag beroende på modell, men skotrar? Nej, dom kostar fan skjortan.
Roliga leksaker är som oftast dyra

Trust me, jag är själv sugen på en Boss Hoss (MC). Men attans vad de kostar!
Citera
2024-11-23, 10:09
Medlem
Jämför inte priset på en skoter vs en moped, skoter är ju i nypris mycket dyrare.

En skoter från 2003 kostade säkert 70 tusen då medan en ny moped kanske kostade 15.

Finns ju en del gamla skotrar för 5-10 tusen och det är väl inte så dyrt.
En ny modern skoter däremot får du lägga 200 tusen på som värst.
Citera
2024-12-01, 16:48
Medlem
Kolla på vad det kostar att hyra en skoter, fan inte billigt.

Skulle hyra en för 2 år sedan och höll på smälla av när dom skulle ha 1500 per dag.
Citera
2024-12-03, 21:14
Medlem
josh.reachers avatar
2008 köpte jag en ny skoter för 89 000 kronor. Idag kostar en nästan likvärdig maskin strax över 230 000 kronor. Förvisso gäller detta en 850 cc istället för en 800, men priset har som synes skenat rejält. Totalt vansinne med tanke på att det är en plastig leksak.

Gällande priset vet jag inte vad den kraftiga ökningen beror på. Enligt Chatgpt kan vi justera inflation mellan 2008 och 2024 (ca 2 % per år). Då skulle 89 900 kr idag motsvara ca 120 000–130 000 kr. Skillnaden mellan det och 230 000 kr kan alltså förklaras av teknisk utveckling, marknadsförändringar och andra kostnadsökningar utöver inflation.
Senast redigerad av josh.reacher 2024-12-03 kl. 21:18.
Citera
2024-12-06, 19:31
Medlem
Oavsett vilken scooter, skoter eller snöskoter det är vi pratat om så är det (precis som för alla begagnade saker) bara en sak som styr: Tillgång och efterfrågan.

Den kostar så mycket för att det finns köpare som är beredda att betala så mycket
Citera
2024-12-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
sitter och kollar på nån begagnad skoter och på blocket får du knappt något under 10k, hur är det möjligt?
Menar, du får ju lätt en hyfsad bil för kring 10k men en jävla skitskoter från 1987 kostar lila mycket.

Har väl knappast alltid varit såhär?

Äldre mopeder får du ju hyfsat billigt också idag beroende på modell, men skotrar? Nej, dom kostar fan skjortan.

Du får väl ingenting för 10k idag, inte ens en bättre begagnad bil.

Köpte dock en -95 580 polaris för 3 år sedan, fick fixa några småsaker men annars gick den kanon, dock kunde man bara åka led för annars körde man fast.
Citera
2024-12-30, 22:04
Medlem
SkoterBengts avatar
Alltså, man får ju vad man betalar för.
Idag har snöskotrar oftast längre garantitid än förr. Således bara där en punkt som ökar priset.
Tekniken i dagens nya maskiner är rätt så avancerad så kan tänka mig att komponenter osv inte är billigt.
Tror inte en endaste en av dom få tillverkarna som finns kvar, gör ALLA sina delar in-house så att säga.
Sen påverkar ju såklart världsekonomin en hel del.

Och ökar priserna på nytt så ökar självklart priser på begagnatmarknaden också.
Dock så får man en helt OK maskin för 50-60k idag. Som gott och väl går iaf 10år till om man sköter om den. Och då menar jag maskiner som har väldigt snarlik teknik som dagens nya maskiner.

Sen ett tips om man ska köpa begagnat är ju att köpa efter säsong, inte precis före eller mitt i säsongen.
Citera
2025-01-06, 01:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josh.reacher
Skillnaden mellan det och 230 000 kr kan alltså förklaras av teknisk utveckling, marknadsförändringar och andra kostnadsökningar utöver inflation.

Då vi har marknadsekonomi är det inte kostnaden som avgör vad en vara kostar utan vad tillräckligt många köpare är beredda att betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in