2024-11-13, 07:39
Medlem
PerOFs avatar
J'accuse! Domstolar dömer ut ersättning för tidsspillan. . Nu senast i det omtalade målet om flickan som blev våldtagen av grupp i Västra Frölunda. En aktuell tråd här på flashback brottsforum där man kan ladda ner domen.

Vad innebär tidsspillan? Jo en förövare kan strunta i rättegången. dyka upp vid ett senare tillfälle och bli tilldömd rättsstöd för försvar och spilltid. Domaren kan bli sjuk också såklart. I ett överklagade får man anta att det var domaren själv som blev sjuk. I vilket fall, summan av försvar och tidsspillan blev större än det tilldömda skadeståndet för den huvudmisstänkte. Domen blev alltså en nettovinst för försvaret. De kan dela på vinsten. Jag menar att tidsspillan förser de kriminella nätverken med pengar och skadar allmänhetens förtroende för rättvisan.

Nu, till den springande punkten. Är tidsspillan ens lagligt? Nej, utan tidsspillan har domstolsverket föreskrivit om helt själva. Ett förvaltningsbeslut således. Och beslut ska enligt förvaltningslagen styras av lag, effektivitet och proportion.

Knappast lag det som domstolsverket föreskrivit! Knappast effektivt att belöna tidsspillan i rättegångar! Knappast proportion när försvaret tilldöms mera pengar än målsägaren!

Synpunkter? Rösta Ja, eller Nej till tidsspillan i detta inlägg.
Citera
2024-11-13, 07:50
Medlem
21 kap. 10 § rättegångsbalken

Du kan lägga ner ditt diskuterande.
Citera
2024-11-13, 08:49
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
21 kap. 10 § rättegångsbalken

Du kan lägga ner ditt diskuterande.

Jag lägger inte ner mitt diskuterande. Verkligen inte. I själva verket är ju flashback till för att diskutera.

Misstänkta kan häktas på obestämd tid. Allom bekant. Säkerligen är det tänkt så att de höga ersättningsnivåerna ska kompensera för de gamla medeltidslagarna.

Men när kompensationen blir en födkrok, nej. Och kravet på proportioner och effektivitet gäller likväl.
Citera
2024-11-13, 09:25
https://www.domstol.se/om-sveriges-d...g/tidsspillan/

Här kanske du får svar på din fråga.
Citera
2024-11-13, 09:35
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Domen blev alltså en nettovinst för försvaret. De kan dela på vinsten. Jag menar att tidsspillan förser de kriminella nätverken med pengar och skadar allmänhetens förtroende för rättvisan.
En advokat som delar med sig av tilldelad ersättning till sin huvudman lär bli utesluten ur samfundet rätt omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in