Frst av allt ska vi brja trden med att
Tony Kakko var med och grundade det finska power metal-bandet
Sonata Arctica fr en herrans massa r sedan, fast p den tiden hade bandet ett annat namn. Och med tiden r det just
Tony Kakko som blivit synonymt med bandet, skrivit det mesta av musiken och s vidare.
Efter ett tag brjade
Sonata Arctica dra ivg mot mer experimentella album... och det blev en del kritik fr detta. Till och med Tony Kakko har sagt att man hamnade lite vl snett musikaliskt, att ngot
Sonata Arctica-album kanske borde ha slppts som hans soloprojekt istllet. Men gjort r gjort.
Men nu pltsligt ser jag att den hr mannen har ftt ihop ett nytt projekt:
Himmelkraft. nd ett bra bandnamn, inte vanligt i dessa tider nr det knns som att i princip allt r upptaget redan.
Tydligen ska Reaper Entertainment slppa det hr albumet i Europa men lite konstigt att man redan har slppt ut skivan i Japan.
Tracklist:
I. "The Pages Of History (Opening)"
II. "Full Steam Ahead"
III. "Uranium"
IV. "Paika"
V. "Fat American Lies"
VI. "Dog Bones"
VII. "When The Music Stops"
VIII. "Gorya"
IX. "Theres A Date In Every Dream"
X. "Crystal Cave"
XI. "I Was Made To Rain On Your Parade"
XII. "Deeper"
The album will be released on March 7, 2025. The first single will be released on November 22nd.
Varfr var det s otroligt viktigt att skivan skulle slppas i den delen av vrlden frst? Kunde man inte ha koordinerat det hela? Inte fr att det spelar s stor roll, blev lite nyfiken bara.
Musikerna som ingr i
Himmelkraft:
Tony Kakko as Unu OFour - vocals, keyboards
Pasi Kauppinen as Du OFour - bass
Timo Kauppinen as Tri OFour - guitars, banjo
Jere Lahti as Kvar OFour - drums & percussions
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. r det hit alla bottenskrap-ltar kommer hamna framver, medans det bsta materialet sparas till
Sonata Arctica? Eller r det jmfrbar stil? Ett lite sent pkommet projekt, kanske vissa tycker? Vi fr vl se hur responsen blir.