Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-21, 17:54
Medlem
Fick upp det med hjälp av skiftnyckel, kom ingen luft alls. Istället en del vatten inte jätte högt tryck dock. Men konstigt kan man tycka?

Skruvade isär termostaten piggen är hård gick inte ens att slå igen med skiftnyckel, tar mkt för få den röra sig med tummen med något hårt funkar det. Hade ingen grej för dra ut den med

Som förut ljummet på ett ställe kallt nedre delen och 90% av elementet. När det var varmt ute och typ 15 grader i rummet var det varmt. Nu med 11 grader iskallt. Dem där graderna efter +13 gör skillnad.
Senast redigerad av Grubblar 2024-11-21 kl. 17:57.
Citera
2024-11-22, 12:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar
Fick upp det med hjälp av skiftnyckel, kom ingen luft alls. Istället en del vatten inte jätte högt tryck dock. Men konstigt kan man tycka?

Skruvade isär termostaten piggen är hård gick inte ens att slå igen med skiftnyckel, tar mkt för få den röra sig med tummen med något hårt funkar det. Hade ingen grej för dra ut den med

Som förut ljummet på ett ställe kallt nedre delen och 90% av elementet. När det var varmt ute och typ 15 grader i rummet var det varmt. Nu med 11 grader iskallt. Dem där graderna efter +13 gör skillnad.

Du har alltså då konstaterat det inte är luft i elementet.

Nästa steg du skall göra är att lossa termostaten med en skiftnyckel eller polygrip (beror ju på hur den är fast satt, finns lite andra system med och då måste man överlåta det till Tekniker eller rörmokare som har den kunskapen och specielverktyg)

Där du fått loss termostaten prova tryck in piggen med gummi/plast handtaget på tex en skruvmejsel detta för inte skada piggen, oftast är det den som har fastnat under sommaren den brukar kärva fast nämligen
tryck den in och ut dvs motionera den , låt termostaten vara av en dag för se vad som händer.

Hjälper inte detta är det andra fel som du troligen inte kan fixa själv utan låta Tekniker eller rörmokare åtgärda.
Tex förinställningen i termostatventilen igensatt med magnetitskräp , för lite vatten i systemet dvs för lågt tryck , värmecirkulations pumpen är sönder eller inställd på för låg lyfthöjd/tryck.
Citera
2024-11-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du har alltså då konstaterat det inte är luft i elementet.

Nästa steg du skall göra är att lossa termostaten med en skiftnyckel eller polygrip (beror ju på hur den är fast satt, finns lite andra system med och då måste man överlåta det till Tekniker eller rörmokare som har den kunskapen och specielverktyg)

Där du fått loss termostaten prova tryck in piggen med gummi/plast handtaget på tex en skruvmejsel detta för inte skada piggen, oftast är det den som har fastnat under sommaren den brukar kärva fast nämligen
tryck den in och ut dvs motionera den , låt termostaten vara av en dag för se vad som händer.

Hjälper inte detta är det andra fel som du troligen inte kan fixa själv utan låta Tekniker eller rörmokare åtgärda.
Tex förinställningen i termostatventilen igensatt med magnetitskräp , för lite vatten i systemet dvs för lågt tryck , värmecirkulations pumpen är sönder eller inställd på för låg lyfthöjd/tryck.

Skruvade loss termostaten, kunde knappt röra piggen med tummen. Men med skiftnyckeln gick det röra sakta ner och upp. Gjorde flera gånger och inget hade hänt. Slog även med den på piggen utan att den ens rörde sig någonting.

Sen när jag fick upp ventilen för lufta kom det bara vatten därifrån liten stråle men hela tiden.
Citera
2024-11-22, 14:10
Medlem
Citat:
Elementet jag har i mitt rum funkar inte det är lite varmt vid röret nere kanske på någon liten yta på elementet uppe är det ljummet annars är hela elementet kallt. Det är cirka 13-14 grader i rummet. Var kallare innan idag. Andra element funkar i huset dock inte alla. Försökte lufta det men skruven sitter så hårt att det gick inte ena sidan av nyckeln gick sönder också. Den är så liten sitter så nära elementet i ett hörn så det är svårt att komma åt tror aldrig det elementet har luftats. Dock har det låtit förr när man ändrar värmen på den nu låter den ingenting. Är på högsta men bara varm vid röret, medans några element på övervåningen kan vara på en eller två av fem och vara jätte varma. Vi satte på värmen i huset i dag.

Någonstans har vi ett element man kan stoppa i en kontakt och använda vart som helst, så frågan är det verkligen dyrare?.

I oktober verkar elprisat landa på mellan 12-30 öre per KWh beroende på vilket elområde du bor i. Med nätavgift blir det kanske det dubbla.
Ett litet flyttbart element brukar vara på 500w. Det skulle ha kostat 12-30 öre per timme att ha det igång i oktober.
Men ett element har en termostat och är ej igång och drar ström hela tiden, så per dygn så blir den totala kostnaden lägre en timpriset.
Ett 500w element som drar ström ca 16 timmar per dygns skulle altså ha kostat 150kr under oktober månad. Dock så lär elpriset bli högre under kommande månader.

Huruvida det blir dyrare beror på vad ni har för normal uppvärmning i huset. Är det fjärrvärme, bergvärme eller vedpanna så blir det troligtvis lite dyrare. Men är det elpatron då gör det egentligen ingen större skillnad.
Citera
2024-11-22, 15:51
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Skruvade loss termostaten, kunde knappt röra piggen med tummen. Men med skiftnyckeln gick det röra sakta ner och upp. Gjorde flera gånger och inget hade hänt. Slog även med den på piggen utan att den ens rörde sig någonting.

Sen när jag fick upp ventilen för lufta kom det bara vatten därifrån liten stråle men hela tiden.

Man skall aldrig slå på piggen bara trycka den in och ut och heller aldrig försöka dra ut den med en tång risken är den släpper helt och då sprutar det ut vatten.

däremot vilket jag själv brukar göra det är banka lättare med skiftnyckel på sidan av ventilen alltså inte på piggen!
Då brukar fjädern och själva ventilen släppa där inne .

Att du inte kunde röra piggen tyder på att det kärvat och beckat igen inne i ventil packboxen som det kallas.

Har tyvärr inga fler tips komma med än dom jag skrivit i inläggen.
Citera
2024-11-22, 20:13
Medlem
Bor ju hemma, problemet är har mitt egna rum och det elementet har som sagt aldrig blivit direkt varmt. Men minns att förr någon vinter när det varit på har man hört vatten röra sig/elementet låta typ rören när man ändrar på termostaten. Nu inget ljud alls ljummet någonstans men mest kallt bara. Vi satte på värmen "värmepannan" för cirka 1 vecka sedan alla andra sovrum fick värme.. Förutom mitt och ett annat, som använts som ett förråd så stökigt att det går ej bo där. Plus hade behövt lufta det elementet tror jag. Minns att jag gjorde det flera år sedan tror aldrig jag gjort det på mitt element. Iaf bara elementen i folks rum plus vardagsrummet är på/eller funkar ens. Allt annat är avstängt. Så lite kul att dem har bra värme i sina sovrum men inte jag... Skönt att nästa vecka blir lite svalare lär väl ändå aldrig gå över 15 grader i rummet om ens det. Sen hur kallt det blir i december får man se. Då får jag antingen köpa element, eller sova i vardagsrummet i soffan eller något... Irriterad skriver av mig lite.

När man kommer hem har man ingen ork att göra saker, man vill typ lägga sig i sängen och sova under täcket. Eller ta en varm dusch... Orkar inte ens spela osv. Börjar redan bli lite förkyld kommer bli ännu värre i december.
Senast redigerad av Grubblar 2024-11-22 kl. 20:15.
Citera
2024-11-23, 15:31
Medlem
Det låter som om det är dags att ta dit en rörmokare som får ta en titt på radiatorerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in