2024-11-14, 14:59
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Sågs stödet för Brandsta City Släckers 2002 som ett förlängt stöd till USA efterdyningarna av attacken mot USA 2001, i vilken många brandmän miste livet?

Hade CD-rensning i förrådet och kom över Brandsta City Släckers skiva Rök 'n' Roll med singeln Kom och ta mig, en raritet från 2002. Lite väl rockigt sound med distade gitarrer, raspig sångröst, för min smak men handklappen är medryckande. Bandets gimmick var utstyrseln – de var brandmän! Men de var också brandmän på sin arbetsplats – brandstationen. Bandet började lira 1994 men fick sitt genombrott i 2002 års upplaga av schlagerfestivalen i vilken de blev stora publikfavoriter och slutade på femte plats.

Det slog mig att det kanske inte är en slump att Brandsta City Släckers får sitt genombrott bara några månader efter terrorattacken mot tvillingtornen i New York. 11 september-attackerna. När de deltog i tävlingen 19 januari 2002 hade många i publiken terrorn den 11 september 2001 färskt i minnet då flera hundra brandmän miste livet när de i sitt hjältemod uträttat stordåd i räddningsarbetet och så vidare.

Teorin stöds av att bandets framgångar slutade samtidigt USA:s krig mot terror blev mer impopulärt i samband med invasionen av Irak fastän de inte hade några massförstörelsevapen där.

Tidslinje:
  • Hösten 2011: al-Qaida attackerar USA, brandmännen hyllas för sina insatser.
  • Våren 2002: Brandsta City Släckers sång Kom och ta mig vinner första deltävlingen överlägset och går till finalen där de slutar på en hedrande femteplats. Låten annekterar Svensktoppen året ut då brandmän har hög status.
  • Hösten 2002: USA:s intervention i Afghanistan inleds för att störta talibanerna.
  • Våren 2003: USA invarderar Irak trots att FN-mannen Hans Blix inte hittat massförstörelsevapen. USA:s motiv ifrågasätts, demonstranter på gatorna vrålar Bush och Blair – usch och blä.
  • Brandsta City Släckers återvänder till Melodifestivalen med sången 15 minuter som kommer till Andra chansen-omgången där den röstas ut.
  • Kanadensiska Avril Lavigne gästar Sen kväll med Luuk i TV4 där punkrockaren får cd-skivor i present, varav en är Brandsta City Släckers. Publiken skrattar hånfullt åt brandmännen. Lavigne frågar Luuk vad som är så roligt. Luuk svarar att de klär sig som brandmän.
  • Våren 2004: Världen chockeras av bilderna av USA-soldaternas tortyr av fångarna i Abu Ghraib-lägret.
  • Brandstas förgrundsgestalt Glenn deltar också 2004 fast då tillsammans med en som heter Lotta. Duon röstas ut på en gång redan i kvalet där de kommer på en snöplig sjätteplats. Ett riktigt haveri.
  • 2006: Brandsta City Släckers lägger ned sin verksamhet.

I takt med att stödet för USA:s krig mot terrorn minskar och kritiken höjs, svajar också stödet för brandmansbandet som tidigare ridit på vågen av rättmätiga hyllningar av brandmännen. Det kan förstås ses som en slump men vi kan anta att publiken redan 2003 kände till utrikespolitiska skeendena i och med att programledaren Jonas Gardell under finalen skojar om att om hårspray vore ett massförstörelsevapen skulle Hans Blix en del att inspektera i Jönköping, något som anspelar på Lena Philipsson och Charlotte Perrellis stora frisyrer under ett turnéstoppet i staden. Tevepubliken är mer insatt än vad man vid fösta anblick kan tro. Men vad tror du som är musikkunnig om mina tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in