Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-11-15, 08:07
Medlem
"Alla föds som original, dom flesta dör som kopior"

Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Ni som tänker för er själva, och ni som väljer att inte göra det, hur överlever ni? Det känns som om jag snart har dragit mitt sista strå.

Hänger så lite som möjligt med akademiker och så mycket som möjligt i wt-kretsar och om man får möjlighet med folk i överklassen.

Det är medelklassen (akademikerna) som äter upp din själ. Byt umgänge.
Citera
2024-11-15, 08:19
Medlem
Du har bara en stor tanke förvirring du lyssnar till.

Det finns inget normalt liv med normala människor!

Du har lurat dej själv kompis genom att tro på dina tankar som vill väl men är vimsiga mot Livet i stort som du lever. Det finns redan många metoder till att inse Du är ett offer för just dina tankar.

Läs några böcker och ta några steg ut ur din förvirring redan nu! Kanske drick ett glas vatten som din kropp älskar.

Tankar kommer och går liksom personerna på din TV skärm. Vem är du som stannar kvar och ser Allt?

Letar du efter dej själv som en normal person letar du förgäves. Du är bara ett religiöst trossystem utan kärna så sätt igång och skapa det liv du vill ha. Ett glas Vatten är enkelt och livgivande. Klarar du det? Skål!
Citera
2024-11-15, 10:57
Medlem
Wyrdkins avatar
Enda skälet du säger att du hellre skulle jaga i skogen är för att du inte gör det.

Det är inget direkt fel med samhället, däremot finns det krafter som vill rasera och alltid velat rasera och det är skälet till att man förr i tiden drev dem ut ur sina länder.
Citera
2024-11-15, 15:09
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Livet i moderna Sverige har brister, men är ändå så oändligt mycket bättre än det varit tidigare eller hur det är på annat håll. Man får ta det onda med det goda.

Lycka till!
Exakt vad har blivit bättre i Sverige dem senaste 20 åren menar du?
Citera
2024-11-15, 21:59
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Exakt vad har blivit bättre i Sverige dem senaste 20 åren menar du?

Överlevnadschanserna i cancer, utbudet av shawarma och kollektivavtalens avsättningar till tjänstepension. Mobiltelefonerna är ganska mycket coolare nu också.
Citera
2024-11-15, 22:02
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Överlevnadschanserna i cancer, utbudet av shawarma och kollektivavtalens avsättningar till tjänstepension. Mobiltelefonerna är ganska mycket coolare nu också.
Ok,kan hålla med om det mesta,dock är "mobiltelefoner" 1000 0000 00000 fånger sämre för folket än tidigare.
Citera
2024-11-15, 23:08
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Ok,kan hålla med om det mesta,dock är "mobiltelefoner" 1000 0000 00000 fånger sämre för folket än tidigare.

Mitt svar var snabbt och inte helt seriöst. Men backar man 35 år, så är det en bättre horisont att jämföra.
Men det beror ju såklart på vad man anser är ett bra samhälle.

Vill man att kommersiell radio ska vara förbjuden, ha marginalskatter på uppemot 102% (googla "Pomperipossa"), och anser att teknisk utveckling alltid är av ondo så är ju Sverige anno 1988 drömmen.

Det finns mycket som är skit nu, men vi har aldrig varit så fria från sociala konstuktioner och tvång som nu. Det ekonomiska tvånget att försörja sig själv har alltid funnits och är inte hårdare nu. Sociala tvång att ha en viss frisyr eller vissa kläder var hårdare förr.
Alla klagar på inflationen, men maten var dyrare förr: https://via.tt.se/pressmeddelande/34...235444&lang=sv

Musiken var dock bättre förr!

Existensiell ångest har alltid funnits. Folk har i alla tider sökt meningen i ett upplevt falsk varande. TS är inte unik, och har inte funnit unik upplysning. TS behöver släppa sargen, bli buddhist och foka på att lukta på blommorna, göka me brudarna, frossa i pizza och leva livet genom att uppleva och upptäcka livet.
Citera
2024-11-15, 23:59
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Mitt svar var snabbt och inte helt seriöst. Men backar man 35 år, så är det en bättre horisont att jämföra.
Men det beror ju såklart på vad man anser är ett bra samhälle.

Vill man att kommersiell radio ska vara förbjuden, ha marginalskatter på uppemot 102% (googla "Pomperipossa"), och anser att teknisk utveckling alltid är av ondo så är ju Sverige anno 1988 drömmen.

Det finns mycket som är skit nu, men vi har aldrig varit så fria från sociala konstuktioner och tvång som nu. Det ekonomiska tvånget att försörja sig själv har alltid funnits och är inte hårdare nu. Sociala tvång att ha en viss frisyr eller vissa kläder var hårdare förr.
Alla klagar på inflationen, men maten var dyrare förr: https://via.tt.se/pressmeddelande/34...235444&lang=sv

Musiken var dock bättre förr!

Existensiell ångest har alltid funnits. Folk har i alla tider sökt meningen i ett upplevt falsk varande. TS är inte unik, och har inte funnit unik upplysning. TS behöver släppa sargen, bli buddhist och foka på att lukta på blommorna, göka me brudarna, frossa i pizza och leva livet genom att uppleva och upptäcka livet.
Fast mobilen har gjort gemene man till en jubelidiot. Folk interagerar knappt irl utan man "umgås" på digitala plattformar med dolda intentioner.
Klart det var bättre för!
Citera
2024-11-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
"Alla föds som original, dom flesta dör som kopior"

Hänger så lite som möjligt med akademiker och så mycket som möjligt i wt-kretsar och om man får möjlighet med folk i överklassen.

Det är medelklassen (akademikerna) som äter upp din själ. Byt umgänge.

Det ligger mycket i det, men det är inte hela sanningen. Arbetarklassen har också förmågan att "äta upp din själ". Många inom under- eller arbetarklass går detta öde tillmötes (arbetarklassdöden), men deras röster får aldrig höras. Flera i min släkt har gått detta öde tillmötes. Är du av arbetarklassbakgrund men inte riktigt passar in så är alternativet att antingen avancera till att bli medelklass eller att förfalla till missbruk och misär (alternativt att ta avstånd helt från samhället och försöka staka ut en ny väg, men det är svårt – det är detta som de utslagna arbetarklasskvinnorna som vänt sig till surrogatreligionen New Age inbillar sig att de gör, samtidigt som de lever på sjukförsäkringen som finansieras av "välfärdssamhället").

Angående det du säger om överklassen. Ja jag kan se hur det stämmer. I vart fall om det rör sig om gammal överklass med gamla pengar. Ny överklass med nya pengar bör vara långt värre än medelklassen.
Senast redigerad av enanvandare45 2024-11-16 kl. 21:44.
Citera
2024-11-17, 18:44
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Själva livet är vackert, men samhället är inte det. Samhället är som en skugga över livet, något som slukar ljuset från våra själar. Vi har byggt en värld där människor arbetar för en känslokall maskin som producerar papper och siffror, symboler som egentligen saknar värde. En illusion. Vi bär masker för att passa in och många av oss har glömt av att dom bär den och identifierar sig med roller som andra har satt upp åt oss.

Människor i maktpositioner låtsas att de vet mer än oss andra, men i själva verket är de ofta lika vilsna som någon utan hem. Kanske till och med mer. Hela den här strukturen är byggd på falskhet, och ju bättre du är på att spela din roll, desto större framgång kan du förvänta dig. Att se falska människor vinna har blivit vardag, medans genuina segrare känns som mirakel.

Men hur ska man kunna leva ett normalt liv när man ser igenom hela fasaden, till och med sin egen? Hur ska man orka fortsätta spela rollen när man är medveten om att det är just en roll? För mig fallerar det hela tiden och att försöka blunda leder bara till att jag möter min egen blick i spegeln med ett enormt självförakt. Att leva ett liv som inte är autentiskt känns värre än döden. Hellre död i frid än en vandrande död i helvetet.

Jag hade hellre jagat i skogen för att överleva dagen, för där finns något äkta. Det här… det här är bara en konstruktion av torra människor som försöker känna kontroll i en värld som är oförutsägbar och oförklarlig. Där man försöker känna sig stor och betydelsefull i ett sandkorn som snurrar i ett oändligt vakum.

När ska vi inse att vi är bättre än det här och när ska människor med genuina intentioner segra?

Ni som tänker för er själva, och ni som väljer att inte göra det, hur överlever ni? Det känns som om jag snart har dragit mitt sista strå.
Vi kommer inte förändra något och det kommer att bli svårare att hålla allt flytande i och med att den mentala hälsan är det som håller dessa tankar från medvetandet. När man blir deprimerad kan man inte komma bort från detta, man vadar igenom samhället och dess fruktansvärda lidande som genom iskall sirap.

Det som är lycka är att inte höja blicken från sitt. Att man håller blicken naglad till skogen eller barnen eller tavlan eller boken eller vad man nu tycker är vackert. Det är den enda lyckan man kan nå, och den är ljuv som lättnad, men den vilar på att man alltid håller sig på mattan.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in