Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-11-16, 22:12
Medlem
Batleikas avatar
Som jag uppfattat det när jag frågat Amazons kundtjänst så garanterar Amazon att momsen är betald och att inga avgifter ska tillkomma. Om det gör det ändå beror det på att säljaren brutit mot Amazons regler och det är en legitim orsak för dig att reklamera köpet till Amazon.

Detta gäller alltså när du beställer från Amazon.se oavsett var produkterna skickas ifrån. Beställer du från en utländsk sajt så ingår inte svensk moms och då tillkommer avgifter.
Citera
2024-11-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
som vad säljer de inte till exempel på .se adressen som säljs på andra amazondomäner?

Det är - i vårt fall - bl a att en del (begagnade) böcker finns till betydligt billigare pris på andra amazon-sidor än den svenska. Och en del övriga grejer finns också inte på den svenska.

Konkret exempel nu var att min sambo ville ha en bok av den engelska (framlidna) författarinnan Muriel Spark, och hittade den billigt på Amazon.co.uk. Men nu när vi fick betala extra för den i tullen så blev den ju inte längre så billig.

(Sedan är det väl så att det här med pocketböcker är sånt vi brukar läsa och ha i hyllorna ett tag för att så småningom börja rensa ut för att ge plats för nytt. På sommaren kan man ha en bunt pockets med ut i naturen - beach 25 härnäst - och typ spilla kaffe i utan att deppa ihop över det.)

Men du ska ha tack! 😃👍Var inne och kollade på svenska Amazon och såg att de faktiskt också säljer en del bättre begagnat i böcker nu. Ofta via momox som då verkar skicka från Tyskland. Vi brukar i regel köpa böcker som är i mycket gott skick (sämre skick än så kan typ stinka) och ska kolla in svenska amazon mer i fortsättningen också då. Tack! 🙏
Citera
2024-11-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Som jag uppfattat det när jag frågat Amazons kundtjänst så garanterar Amazon att momsen är betald och att inga avgifter ska tillkomma. Om det gör det ändå beror det på att säljaren brutit mot Amazons regler och det är en legitim orsak för dig att reklamera köpet till Amazon.

Detta gäller alltså när du beställer från Amazon.se oavsett var produkterna skickas ifrån. Beställer du från en utländsk sajt så ingår inte svensk moms och då tillkommer avgifter.

Tack! Ja, grejen var att vi köpte från amazon.co.uk nu. Men tack för infon, man vet ju inte om det kan bli aktuellt någon gång i framtiden att något dylikt händer.
Citera
2024-11-17, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
Såg att detta val innebar att själv lämna in ett papper till manuell tulldisk. Man kan tro att postnord mutat sig fram denna lösning

Ojdå. Ja, det var ju trist! Undrar vad pengarna vi tvingades betala går till.

Det verkar vara lite smådåligt skött så tillvida att vi fått sex info-lappar per bok hemsänt från PostNord. Först en lapp om ”försändelse från utlandet” där vi anmodades att utse PostNord som direkt tullombud. Två dagar efter kom påminnelse om detta. Någon gång vi fått påminnelser samtidigt som den första lappen om samma bok.

Nu när vi var tvungna att betala fick vi också först info om detta, och två dagar senare påminnelselappar. En himla massa papper helt i onödan.
Citera
2024-11-17, 08:14
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Det är - i vårt fall - bl a att en del (begagnade) böcker finns till betydligt billigare pris på andra amazon-sidor än den svenska. Och en del övriga grejer finns också inte på den svenska.

Konkret exempel nu var att min sambo ville ha en bok av den engelska (framlidna) författarinnan Muriel Spark, och hittade den billigt på Amazon.co.uk. Men nu när vi fick betala extra för den i tullen så blev den ju inte längre så billig.

(Sedan är det väl så att det här med pocketböcker är sånt vi brukar läsa och ha i hyllorna ett tag för att så småningom börja rensa ut för att ge plats för nytt. På sommaren kan man ha en bunt pockets med ut i naturen - beach 25 härnäst - och typ spilla kaffe i utan att deppa ihop över det.)

Men du ska ha tack! 😃👍Var inne och kollade på svenska Amazon och såg att de faktiskt också säljer en del bättre begagnat i böcker nu. Ofta via momox som då verkar skicka från Tyskland. Vi brukar i regel köpa böcker som är i mycket gott skick (sämre skick än så kan typ stinka) och ska kolla in svenska amazon mer i fortsättningen också då. Tack! 🙏

Begagnade böcker kan man köpa för 5 kr stycke på massor av ställen som köper dödsbon, myrorna , stockholm stadsmission och en massa massa mer. Vissa säljer rätt billigt bokbörsen också men vissa tar fantasipriser för begagnade böcker och tror någon kommer köpa de.

Men facklitteratur då är ju amazon.se helt överlägset. Jag beställer bara ifrån .se och har aldrig varit med om att jag inte hittat böcker i ämne jag är intresserad av på .se-domänen.
Senast redigerad av StorKokos 2024-11-17 kl. 08:16.
Citera
2024-11-17, 09:03
Medlem
Citat:

Det verkar vara lite smådåligt skött så tillvida att vi fått sex info-lappar per bok hemsänt från PostNord. Först en lapp om ”försändelse från utlandet” där vi anmodades att utse PostNord som direkt tullombud. Två dagar efter kom påminnelse om detta. Någon gång vi fått påminnelser samtidigt som den första lappen om samma bok.

Nu när vi var tvungna att betala fick vi också först info om detta, och två dagar senare påminnelselappar. En himla massa papper helt i onödan.

Sedan England gjorde sitt EU-utträde, så är det rent hopplöst att levererar dit och ifrån. De har helt enkelt själva ingen riktig koll på tullavgifter odyl. och har krånglat till allt helt i onödan. Köp från vilket annat land som helst än England, så slipper du problem.
Själv brukar jag köpa både skivor och böcker från Bokbörsen.
Där hittar du också ofta många ganska ovanliga utgivningar, eftersom det är mycket branschfolk och entusiaster som säljer via dem.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-11-17 kl. 09:10.
Citera
2024-11-17, 09:51
Medlem
Citat:

Använd forward2me, samla alla böcker i ett paket. Jag har använt dem 3-4 gånger i annat ärende (vunnit pris men enbart till UK-adress).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in