Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Jag förstår att vi inte kommer att få ett fungerande arbetsflöde/workflow just nu men ett gemensamt journalsystem i Sverige behövs för att kunna möjliggöra det i framtiden. Nu verkar ju många vara bakåtsträvande och inte vill förenkla sjukvården.
Tämligen många skadar sig på en annan ort än där de bor. Exempelvis måste sy några stygn. Då är det bättre och smidigare att den sjukvårdsinrättning som syr ihop patienten bokar tid hos patientens vårdcentral för att plocka bort stygnen än att patienten själv ska kontakta vårdcentralen. Betydligt större risk för att stygnen tas bort vid fel tillfälle om patienten ska ansvara för tidsbokning. Dessutom är det stor risk att patienten inte vet hur många stygn som det handlar om och hur lång tid som borttagning tar. Det är den som har sytt ihop patienten som har korrekt information som behövs för adekvat och effektiv fortsatt vård.
Men tycker du det verkar vettigt att regionerna idag ska lägga miljarder skattekronor på att bygga ett system som det inte finns behov av utifrån dagens lagstiftning/struktur av offentlig sektor? Det tycker inte jag.
Däremot anser jag att du är inne på en intressant fråga dvs säga hur Sverige borde förändra hela sjukvårdsstrukturen. Sverige borde göra som Norge gjorde 2001, dvs de lade ner sina "landsting/regioner" och överförde alla sjukhus till staten och primärvården till kommunerna. Därefter kan vi skapa ett bättre workflow och system för detta. Men där är inte Sverige idag, och ingen politiker driver frågan. Därför är det bortkastade skattemedel att idag bygga ett system som programmerare tycker verkar vettiga, men som ett inte finns ett behov utav.
Sedan har vi detta med sekretess (som jag tyckte mig se att en annan användare var inne på) mellan regioner/vårdgivare såsom lagstiftningen ser ut idag. Regioner/vårdgivare får inte dela patientuppgifter mellan vårdgivare om inte patienten medger detta. Med det sagt så visst vore det behändigt ifall man kunde dela uppgifter med ett par klick i journalsystemet.
Men samtidigt så är det en stor säkerhetsrisk för personer som förekommer i systemen. Personer med skyddade personuppgifter där anställda inom regioner från Smygehuk till Treriksröset kan läsa personuppgifter och läcka dem till gängkriminella. Nuvarande system, osmidigt som det är, innebär ändå en säkerhetsbarriär mot läckor av personuppgifter. Vi vet idag att gängkriminella har infiltrerat både polis, åklagarmyndighet och kommuner, och det vore fullständigt naivt att tro att de inte även har infiltrerat sjukvården och regionerna.
Det här med journalsystem är en inte så lite komplex fråga som berör mer än bara ett enkelt workflow.