Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
Idag, 12:33
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Fattar inte varför TS blir misstrodd. Den som tror att de flesta lärare faktiskt anstränger sig måste leva i någon vaken komadröm.

Hade jag haft tålamod nog att sälja min själ i 5 år för att erhålla en lärarexamen så hade jag också satsat på det yrket. I takt med att alla håriga blattar ökar, och ökar, och ökar i antal så kommer yrket bli ännu mer oattraktivt, och skolväsendet kommer få ännu svårare att locka till sig personal. Tro fan att man kommer undan med i princip vad som helst då.

Jag klandrar inte TS, jag hade också myglat så mycket det går. Varför anstränga sig, när man ändå bara undervisar sandapor och svenne-medelklassens curlade framtida S-/MP-/C-/V-/Fi-röstare? Fuck them.

Vilken tur att du inte blev lärare, de som behövs är raka motsatsen till lata, omotiverade, slappa, icke akademiskt lagda dönickar.
Citera
Idag, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte om det finns arbete kvar att utföra, och för lärarna är utvecklingssamtal med föräldrar + elever en gång per termin en del av arbetet.
Jo, även om det finns arbete kvar att utföra. Det handlar nämligen om att mängden arbete ska vara avvägd att hinnas med under arbetstid. Du är förmodligen inte den enda föräldern som önskar utvecklingssamtal efter lärarnas ordinarie arbetstid.
Citera
Idag, 12:49
Medlem
Jag känner flera lärare.
Skolan du jobbar på måste vara 1 på 1000

Tror mer att du trollar eller så kanske är du Sveriges sämsta lärare..
Citera
Idag, 12:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Jo, även om det finns arbete kvar att utföra. Det handlar nämligen om att mängden arbete ska vara avvägd att hinnas med under arbetstid. Du är förmodligen inte den enda föräldern som önskar utvecklingssamtal efter lärarnas ordinarie arbetstid.

Ibland händer det oväntade saker, saker tar längre tid än väntat, det uppstår förseningar o.s.v.. Då kan man inte bara lämna allting och dra. Arbetsgivaren har även rätt att beordra övertid. Men du kanske jobbar på något låtsasjobb, där det bara är närvaron vissa timmar om dagen som är viktig, och där ni egentligen inte uträttar något?

Och jag förstår inte problemet i skolan? När jag var barn gick de mammor som var hemmafruar på utvecklingssamtal direkt efter skolans slut på eftermiddagen, medan de som var yrkesarbetande med kontorstider gick på kvällstid. Varför är det så mycket svårare för dagens lärare att stanna på sin arbetsplats fram till kanske klockan 18 eller max 19 (ingen begär att de ska stanna till 21) några kvällar, under en vecka per termin? Medan föräldrarna i stället förväntas åka från sina jobb till skolan på tidig eftermiddag, och sedan tillbaka till jobbet igen?

Denna attityd av "allting är omöjligt" genomsyrar för övrigt hela den kommunala skolan. Jag kommer ihåg att Agnes Wold sa det också under pandemin, när hon försökte få till smittskydd på arbetsplatserna, så att inte så många skulle befinna sig i samma rum på samma tider och sådant. Det fungerade på de flesta arbetsplatser, både arbetsgivare, chefer och anställda förstod att det var skarpt läge och att alla måste hjälpas åt nu, ställa upp och anpassa sig i största möjliga mån. Men just i skolans värld så var det HELT OMÖJLIGT att ändra på någonting. Det är en tröghet, en tunghet, en slöhet, en allmän arbetsovilja...
Citera
Idag, 12:55
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har för övrigt träffat lärare - alla kvinnor - som har sagt rakt ut att de valde det yrket för arbetstiderna. "Det är så praktiskt att alltid vara ledig när mina barn är lediga".

Ett annat minne: min son ville läsa ett B-språk på högstadiet som endast han i hans klass hade anmält sig till. Detta tog klassföreståndaren upp på utvecklingssamtalet, hon och läraren i språket som också kom dit (!). De frågade om vi inte kunde ändra oss så att han skulle läsa ett annat språk eller annat ämne i stället, för det skulle bli håltimmar i schemat annars, och de ville ha "korta kompakta dagar för elevernas skull". De var väldigt insisterande på detta. Jag tror nog att det var fröknarna och magistrarna som ville ha "korta kompakta dagar", jag!
Senast redigerad av Merwinna Idag kl. 13:42.
Citera
Idag, 13:47
Medlem
Kundalinis avatar
Det finns väl få jobb där man inte kan slappa.

Att TS för samma sak år efter år visar bara att hen är en oengagerad och tråkig pedagog. Och inte ens förstår att det är de mänskliga interaktionerna som är kärnan i yrket.

Förlorad i andra människors föreställningar om ett yrke i stället för att vara förlorad i en egen passion. Låter mest tråkigt för alla berörda.
Citera
Idag, 14:27
Medlem
erik.otuktssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Vilken tur att du inte blev lärare, de som behövs är raka motsatsen till lata, omotiverade, slappa, icke akademiskt lagda dönickar.

Tror inte mitt beslut att inte bli lärare gör varken till eller från. Skolan är på väg ned i avgrunden alldeles oavsett. Blir så när vi har för många små allahu akbars att ta hand om, och har ytterst lite att göra med lärarna
Citera
Idag, 15:03
Medlem
Har haft barn i samma låg och mellanstadieskola i nästan 10 år. Skolan börjar kl 8:30 varje dag. Jag lämnar 8:20 Lärarna kommer i sina bilar samtidigt. Hämtar barnen vid skolans slut senast kl 15, några dagar ett par timmar tidigare. Lärarna åker hem samtidigt som barnen. För att få ihop dom där 45 timmarna varje vecka krävs det nästan 2 fulla 8 timmarsdagar. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det inte läggs ner så mycket arbetstid hemma.
Citera
Idag, 15:10
Medlem
Citat:
Ibland händer det oväntade saker, saker tar längre tid än väntat, det uppstår förseningar o.s.v.. Då kan man inte bara lämna allting och dra. Arbetsgivaren har även rätt att beordra övertid. Men du kanske jobbar på något låtsasjobb, där det bara är närvaron vissa timmar om dagen som är viktig, och där ni egentligen inte uträttar något?

Och jag förstår inte problemet i skolan? När jag var barn gick de mammor som var hemmafruar på utvecklingssamtal direkt efter skolans slut på eftermiddagen, medan de som var yrkesarbetande med kontorstider gick på kvällstid. Varför är det så mycket svårare för dagens lärare att stanna på sin arbetsplats fram till kanske klockan 18 eller max 19 (ingen begär att de ska stanna till 21) några kvällar, under en vecka per termin? Medan föräldrarna i stället förväntas åka från sina jobb till skolan på tidig eftermiddag, och sedan tillbaka till jobbet igen?

Denna attityd av "allting är omöjligt" genomsyrar för övrigt hela den kommunala skolan. Jag kommer ihåg att Agnes Wold sa det också under pandemin, när hon försökte få till smittskydd på arbetsplatserna, så att inte så många skulle befinna sig i samma rum på samma tider och sådant. Det fungerade på de flesta arbetsplatser, både arbetsgivare, chefer och anställda förstod att det var skarpt läge och att alla måste hjälpas åt nu, ställa upp och anpassa sig i största möjliga mån. Men just i skolans värld så var det HELT OMÖJLIGT att ändra på någonting. Det är en tröghet, en tunghet, en slöhet, en allmän arbetsovilja...
Jag har inte haft de problem med utvecklingssamtal som du har haft, så jag antar att det är olika hur lärarna gör. Det är uppenbarligen inget krav från arbetsgivaren att de ska stanna efter arbetstid och ha utvecklingssamtal, och därför gör väl lärare olika. Jag kan samtidigt inte förstå att det är ett sådant oerhört problem att komma någon tid under dagen, det är ju ett tillfälle per termin. Det är inte som att tandläkaren eller olika läkarmottagningar, systembolaget, försäkringskassan, eller egentligen någon annan enhet har öppet kvällstid för att anpassa sig till vuxna människors arbetstider. Av någon anledning verkar en del tycka att skolan däremot ska ställa upp på allt, den inställningen är för mig lite underlig.

Nej, jag har inget låtsasjobb, vad nu det är för arbeten du syftar på, men jag har heller inte ett jobb där jag inte kan komma ifrån en timme då och då om det krävs, eller där jag behöver beordras att jobba över med hänvisning till att blidka kunder eller liknande. Jag sköter min egen arbetstid och arbetsbörda, och på de flesta arbetsplatser är det inte så att man förväntas jobba kväll lite när som helst. En variant gällande just lärarjobbet hade isåfall varit att ha det i lärarens arbetsbeskrivning som ett krav för att få arbeta på skolan, men så är det uppenbarligen inte.
Citera
Idag, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbidia
Har haft barn i samma låg och mellanstadieskola i nästan 10 år. Skolan börjar kl 8:30 varje dag. Jag lämnar 8:20 Lärarna kommer i sina bilar samtidigt. Hämtar barnen vid skolans slut senast kl 15, några dagar ett par timmar tidigare. Lärarna åker hem samtidigt som barnen. För att få ihop dom där 45 timmarna varje vecka krävs det nästan 2 fulla 8 timmarsdagar. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det inte läggs ner så mycket arbetstid hemma.
Då är det något avvikande med dessa skolor eftersom lärarna måste schemalägga 37,5 h på arbetsplatsen per vecka (frågade min syrra som är lärare, så det är säker information). Det är alltså inte möjligt att börja kl. 8.20 och sluta kl. 15 alla dagar då. Antingen ljuger du, eller också är skolan du talar om avvikande.
Citera
Idag, 15:23
Medlem
Citat:
Jag har för övrigt träffat lärare - alla kvinnor - som har sagt rakt ut att de valde det yrket för arbetstiderna. "Det är så praktiskt att alltid vara ledig när mina barn är lediga".

Ett annat minne: min son ville läsa ett B-språk på högstadiet som endast han i hans klass hade anmält sig till. Detta tog klassföreståndaren upp på utvecklingssamtalet, hon och läraren i språket som också kom dit (!). De frågade om vi inte kunde ändra oss så att han skulle läsa ett annat språk eller annat ämne i stället, för det skulle bli håltimmar i schemat annars, och de ville ha "korta kompakta dagar för elevernas skull". De var väldigt insisterande på detta. Jag tror nog att det var fröknarna och magistrarna som ville ha "korta kompakta dagar", jag!
En tanke jag får är att du kanske ska rikta blicken lite inåt och undersöka ifall det inte är så att problemet med din otroligt negativa inställning till lärare som grupp egentligen ligger hos dig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in