Citat:
Ursprungligen postat av
DrComfort
Hans lilla register hos Kronofogden gör han ju mer lämpad som målvakt, inte tvärtom. Sedan är det ju inte bara utslagna som använder sig av målvakt. Är du kriminell kan du ju ha miljonskulder hos Kronofogden men vara tätt vad gäller pengar från illegal verksamhet.
Jag menar alltså att en typ av Mirkos snitt är en person som kan tänkas ha
anlitat bilmålvakter, men inte själv låtit sig
anlitas som sådan. En bilmålvakt är väl en hyfsat utslagen person som för någon ersättning låter sig stå som ägare till fordon och därmed bli betalningsansvarig för relaterade skatter och avgifter vilka aldrig betalas. Bilmålvakter får därmed stora mängder ärenden hos Kronofogden.
Jag kan inte se att bilmålsvakteri skulle kunna varit aktuellt i Mirkos fall. Stod en bil registrerad på honom så torde det varit hans, även om andra kan ha disponerat den periodvis. Bil torde han haft vid tiden, frågan är om den kan binda honom till Sverige i februari 1986, eller 1986 överhuvudtaget.
Han "borde" dessutom avyttrat den i samband med den flytt till hemlandet 1985 för att bygga ett hus han berättar om. Och för vilket han har otillräckliga medel.
Citat:
Utesluter dock inte att Mirko var i besittning av bilen, inte minst när man lägger ihop det där att han ska ha haft restaurang i Sverige vid tiden.
PU måste ha kommit fram till något svar vad gäller bilfrågan, annars missade de verkligen något. Kan de ha gjort en sådan miss att inte utreda det? Om de missade det kanske du har hittat guld här.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrComfort
Å andra sidan förstår jag inte hur de ska ha missat Mirkos bilägande. När man utredde honom måste de ju bland annat tagit i beräkningen att han kan ha använt bil strax före och strax efter mordet.
Fordonsinnehav borde väl ingå i standardkoll av individer som kvalificerar sig till uppslag av betydelse. Och i sådana fall har GrK inte funnit anledning att poängtera saken. Men inget är känt om den.
Citat:
Något man heller inte hittar i GrK är om de utrett eventuella medhjälpare.
Jag tror inte att Mirko utretts på annat vis än som ensamagerande opportunist, det vill säga som GMP-objekt. Han verkar inte haft någon koppling till exiljugoslavisk (kroatisk) politisk extremism.
Han aktualiseras i kraft av ett tänkbart motiv av personlig karaktär. Och framstår som en individ som skulle kunna tänkas skrida till verket om möjligheten plötsligt uppenbarade sig.
Men till skillnad från en del andra liknande "objekt", så menar jag att det inte är otänkbart att han i någon mån kan ha planerat dådet på förhand. Exempelvis uppehållit sig utanför statsministerns bostad.