Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-18, 18:27
Medlem
Klanen Bonnier har lmnat X i protest mot yttrandefriheten p plattformen och att Donald Trump demokratiskt vann presidentvalet i USA.

Regeringen mste se ver alla sina tiotusentals prenumerationer t byrkraterna p myndigheterna ang Bonniers samlade verk.

statliga myndigheter prenumererar p tidningar som Dagens Nyheter (DN) och andra nyhetskllor, vilket finansieras av skattemedel. Detta grs fr att stdja tjnstemn i deras arbete med att hlla sig informerade om samhllsfrgor, politik och annan relevant information. Prenumerationer r en del av arbetsverktygen och anvnds inom ramen fr myndighetens verksamhet.

Prenumerationerna r avsedda fr arbetsrelaterad anvndning och delas ofta mellan medarbetare p en avdelning eller anvnds i gemensamma utrymmen, som bibliotek eller konferensrum. Myndigheternas utgifter fr sdana tjnster regleras av budgetar och mste kunna motiveras som en del av deras uppdrag. Att Bonniers bojkottar yttrandefriheten och demokratin r extremt klandervrt. Det finns drfr ingen anledning att statliga tjnstemn skall lsa DN p arbetstid.

Debatten kring detta handlar om vad som anses vara ett rimligt anvndande av skattemedel, srskilt nr det gller utgifter som kan uppfattas som icke ndvndiga.

Om regeringen vill ha medvetna tjnstemn br de rimligen istllet ge alla tjnstemn ett konto p X. DN et al r obsolet.

Fr vrigt br det infrskaffas addblock p serverniv i alla kommunala och statliga verksamheter. Tjnstemn ska inte lsa reklam p arbetstid. Dessutom r det virusrisk. Detta r banalt enkelt fr IT avdelningen att genomfra. Tar 10 min att genomfra.
Citera
2024-11-18, 18:31
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Fast ven de som ser sig som hger mste vl hlla med om att Twitter/X blivit helt jvla vrdelst sedan Elon kom in? 90% trollkonton som enbart sysslar med engagement farming.

Vilket nonsens. Twitter har aldrig varit bttre n vad det r nu.
Citera
2024-11-18, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Gammelmedia r s dda. Vi r median nu.
Sant.
De kan frsk hur mycket de vill, de r dda nu.

Dock s trollar Elon Musk lite fr mycket, han borde bete sig lite mer vuxet.
Citera
2024-11-18, 20:31
Medlem
jhww82s avatar
X och tidigare Twitter var och r en kloak dr ljusskygga individer frodas. Nu till skillnad frn under Twitter, s fr man rkna med porreklam, kryptovaluta-reklam, spel och betting reklam.

Sen att statistiken manipuleras och att man tog bort betydelsen av den bl checken, r ngot som Musk aktivt pushat fr. Han har blivit knpp. Inte ens p hans Tesla-events kan man lita p att det han snackar om stmmer. Han slirar p sanningar och release dates konstant.
Citera
2024-11-18, 20:36
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag skulle sga tvrtom att det r du som r anmrkningsvrt dum och indoktrinerad utan kritiskt tnkande eller frstelse fr dom maktstrukturer som finns. Det r extremt naivt.
Vidare att resonera med ngon som du leder dessvrre ingenvart, d jag inte tror att du har frmgan att faktiskt frst saker bakom partikulisserna.

Fast inget han skrev var osant. Problemet med Trump fluffers och Musk-dyrkare r att ni r helt frblindade och ser inte absurditeten i Trumps och Musks samarbete. Nu kommer Trump ltta p regler som gynnar Musks intressen ser du inte ngot fel i det?!?!?!
Citera
2024-11-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Vem fan bryr sig, egentligen? Twitter blev aldrig riktigt stort hr i Sverige, med undantag fr just journalister, Carl Bildt och en del andra politiker.
Ja, en plats dr journalister twittrade till varandra. Ibland talades det om om en folkstorm p twitter, ngon rknade ut att det var en handfull aktiva och ngot hundratal skickade vidare dessa tweets. Inte mycket till folkstorm men det sa en del om journalisters sjlvbild.
Citera
2024-11-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Fast inget han skrev var osant. Problemet med Trump fluffers och Musk-dyrkare r att ni r helt frblindade och ser inte absurditeten i Trumps och Musks samarbete. Nu kommer Trump ltta p regler som gynnar Musks intressen ser du inte ngot fel i det?!?!?!

Du har sannolikt int en aning om Twitter-files? Demokraterna anvnde FBI fr att censurera vem fan de ville. Det rckte att du kritiserade Covid-vaccinet och var professor p Harvard. Du stngdes av. De blockade tom Trump av ingen anledning alls i ren valpverkan. Det r det FBI r livrdda skall komma fram. De var siktspoliser typ KGB.

Om Du och alla andra som har problem med yttrandefrihet. STAY OF X - Hll er till DN. Fega och dliga Journalister HATAR X eftersom de gr deras yrke obsolet och visar deras inkompetens. Inget annat. Sanning r av underordnad betydelse.
Citera
2024-11-19, 09:08
Medlem
Thage.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
S var fr du dina nyheter ifrn?

Frutom fr svenska brott och annat elnde och svenska positiva nyheter... I stort sett enbart p X.

Det r vldigt f som frstr hur man skall anvnda X. ven folk som har anvnt X i 1000-tals timmar. Jag passar drfr p att ge...

En kort kurs i X...

Den normala X:aren:
Om du ser ett ett bra inlgg -- "Follow" skribenten. "Followa" massvis med skribenter! Sjlv "Followar" jag ver 8000 skribenter fr nrvarande. Ngra 100 in och ngra 100 ut varje vecka...

Ge en skribent du "Followar" en enda chans. Ett enda kasst inlgg -- "Unfollowa" p direkten. Man fr inte vara bldig.

Efter en tid har man ett grymt flde med nyheter p X.
X-experten:
Har man "djupa intressen", anvnder man "Lists". En lista fr varje intresse. Jag har bara ett tjog listor. Tv av mina listor r Cricket och Glamour Babes. Tips: Man kan gra listor privata...
PS
De enda gammelmedia-sajterna jag aktivt uppsker fr nyheter r: www.straitstimes.com, www.scmp.com och www.bbc.com. Aldrig svensk gammelmedia.

Idag har jag just beskt alla tre, vilket jag gr hgst en gng i kvartalet. Orsaken var att frska frst det hr:

https://www.straitstimes.com/asia/ea...urity-law-case

Citat:
All 45 Hong Kong democracy campaigners jailed in citys largest security trial

https://www.scmp.com

<Censur>

https://www.bbc.com/news/articles/cx2l4eynl4zo

Citat:
Top Hong Kong pro-democracy leaders jailed for years

Jag fick givetvis upp gonen fr nyheten p X...

PPS
Svensk gammelmedia r direkt urusel i jmfrelse:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/4...lse-i-hongkong
Senast redigerad av Thage.G. 2024-11-19 kl. 09:11.
Citera
2024-11-19, 09:27
Medlem
Tratten52s avatar
X - vad r det fr mg. 💩 Det propaganda skiten avslutade jag redan nr det hette twitter tillsammans med Facebooks, Instagram osv.. Alla typer av amerikanska propaganda "social media" skit bojkottas.
Citera
2024-11-19, 16:46
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men unga hller vl knappast till p X? Det r vl mest medellders och ldre mn som hnger dr? Unga anvnder SnapChat eller TikTok.

Ja, det har du nog rtt i. Men det r nog fler som kollar X n DN i alla fall.
Citera
2024-11-19, 16:48
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Jag knner d ingen i min generation (90-talist) som anvnder X.
Anvndare under 40 som anvnder X r nog ganska sllsynt.
Snapchat, tiktok, YT r desto mer vanligare.

Jaha, dr ser man. D r det skert s. Men kanske de vxer in i det. andra sidan; fr mig r alla under 60 ungdomar.
Citera
2024-11-20, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Jag frstr inte vad du vill sga, tex du sger att Musk haft mjlighet att pverka ngot s viktigt som kriget i Ukraina i och med Starlink vad menar du med det?

Vad har du fr belgg fr att Ryssland lagt sig i valet till Trumpt frdel?

Om man ska snacka om det s kallade Deep state och dess effekter s br ven Musk och hans pverkan p kriget i Ukraina nmnas. Deep state handlar ju om hgt uppsatta inom staten som pverkar samhllet utanfr sina statliga uppdrag genom hemliga ntverk och grupper.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russ...ates_elections
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in