Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 11:19
Medlem
Messials avatar
Hej!
Vilken kommun i Sverige kommer vara den första svenskfria kommunen, dvs där det inte bor några etniska svenskar i princip?

Jag har inte koll på Malmö. Men jag passerar Botkyrka kommun och Södertälje kommun då och då och jag kan säga att dessa kommuner inte är en fröjd för ögat och det är mycket deprimerande.
Om man spenderar en timma på Södertälje centrum station så ser man inte många etniska svenskar och inte ens många europeiska människor med europeiskt utseende. MENA och mörkhyade eller negrer som vissa säger i överflöd. Då menar jag verkligen i överflöd. Man vill bara gråta.
Det känns som en flyktingförläggning och det har verkligen gått åt skogen totalt för den staden.

Hur kan man som etnisk svensk känna stolthet över Södertälje om man är ifrån Södertälje?

Tumba är centralort i Botkyrka kommun och en timma på Tumba station är inte heller någon rolig upplevelse. MENA folk i mängder och hucklen i mängder och ofta med stora barnvagnar och i bussarna är det ofta inga etniska svenskar.

Även Tullinge verkar vara berikat.

Om det är så illa i dessa kommuner idag, hur kommer det se ut om 15-20 år? Har dom sista etniska svenskarna lämnat dessa kommuner?

Jag ser på SCB och Affes statistik blogg att dessa kommuner var berikade redan år 2002, mer i jämförelse med andra kommuner i Sverige sett till antal invånare och procent.
Varför är Botkyrka kommun och Södertälje kommun så hårt drabbade redan från 90-talet?

Kommer även Stockholms kommun gå samma öde till mötes och Göteborg och Malmö? Kommer det inte ens bo européer i Sverige om 15-20 år?
Citera
Igår, 11:26
Medlem
Gissar att den syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje bidrog mycket till att åtminstone syrianer och assyrier valde att bosätta sig där till en början iallafall.
Förövrigt är det väl Malmö som ligger mest risigt till som du nämner, eftersom etniska svenskar redan är i minoritet där.
Men det du beskriver är inget unikt, så ser det ut på många platser i Sverige idag.
Citera
Igår, 12:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Förövrigt är det väl Malmö som ligger mest risigt till som du nämner, eftersom etniska svenskar redan är i minoritet där.
Intressant; finns det siffror på att etniska svenskar är i minoritet bland Malmös invånare?

Jag tvivlar på att det under vår livstid skulle hända att en hel kommun inte skulle ha några etniska svenskar alls.

Det skulle alltså betyda att etniska svenskar ger upp en del av det egna landet.

Ett sådant läge skulle alltså betyda att även kommunpolitikerna, alla av dem skulle vara av icke svensk härkomst i en sådan kommun.

Ditt resonemang bygger på att människor av icke svensk härkomst alltså aktivt skulle välja att flytta till den kommunen. Icke etniska svenskar är ju ingen homogen grupp. Vilka invandrare skulle bo i en sådan kommun? När man läser ditt inlägg får man direkt misstanken att det du egentligen menar är en kommun med enbart muslimska invånare. Och bland den gruppen, sådana som inte vill integreras.

Det skulle dessutom betyda att alla etniska svenskar har flyttat från kommunen. För att göra det räcker det inte med att inte trivas i kommunen. Man måste få jobb i en annan kommun och det är långt ifrån självklart att man får.

Många kommuner består av stad/samhälle och landsbygd. Det ska nog väldigt mycket till för att en lantbrukare ska sälja släktgården och ge sig av.

Så nej. Det kommer inte att ske under vår livstid.
Senast redigerad av RFT Igår kl. 12:56.
Citera
Igår, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Intressant; finns det siffror på att etniska svenskar är i minoritet bland Malmös invånare?
https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Förövrigt är jag med dig på att det inte kommer att ske på ett bra tag iaf.
Citera
Igår, 19:31
Medlem
Malmö för fan
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att det under vår livstid skulle hända att en hel kommun inte skulle ha några etniska svenskar alls.

En hel kommun med 0 svenskar är inte sannolikt. Så om man med "svenskfri" menar att det inte finns en enda svensk individ så får vi nog vänta 30-40 år innan sådana kommuner börjar dyka upp. Det finns alltid enstaka undantag.

Men om vi skulle säga att en kommun med mindre än 1% svenska kan räknas som "svenskfri", då tar det nog bara 5-10 år.
Citera
Igår, 21:48
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Men om vi skulle säga att en kommun med mindre än 1% svenska kan räknas som "svenskfri", då tar det nog bara 5-10 år.

Nja, jag tvivlar. Vilken kommun skulle det i så fall vara?
Citera
Igår, 21:52
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...malmo_ha10354/

Citat:
56 procent av Malmös befolkning har migrationsbakgrund, det vill säga är antingen utrikesfödda eller har en förälder som är utrikesfödd.

Dessa 56 procent av befolkningen i Malmö med migrationsbakgrund har sitt ursprung i 184 olika länder. En minoritet, 44 procent, av Malmös befolkning är född i Sverige av föräldrar som båda är födda i Sverige.

Det innebär att de som i vardagligt språk brukar kallas etniska svenskar och som brukade utgöra majoritetsbefolkningen i Malmö nu utgör en minoritet.

Situationen är ännu mer extrem bland barn och ungdomar i skolåldern, 5–19 år, i Malmö. Bland denna grupp är en tredjedel inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar medan två tredjedelar har migrationsbakgrund, det vill säga är antingen utrikesfödda eller inrikesfödda med minst en utrikesfödd förälder.

Varsågod. Så var fallet redan 2022. Av de kvarvarande 44 procenten är många garanterat muslimer med två muslimska föräldrar födda i Sverige. Och inom en snar framtid kommer alltså Befolkningen bestå av minst två tredjedelar med migrationsbakgrund. Ett svenskfritt Malmö är närmast garanterat vid det här laget.
Senast redigerad av fluff995 Igår kl. 21:57.
Citera
Igår, 21:56
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hej!
Vilken kommun i Sverige kommer vara den första svenskfria kommunen, dvs där det inte bor några etniska svenskar i princip?

Jag har inte koll på Malmö. Men jag passerar Botkyrka kommun och Södertälje kommun då och då och jag kan säga att dessa kommuner inte är en fröjd för ögat och det är mycket deprimerande.
Om man spenderar en timma på Södertälje centrum station så ser man inte många etniska svenskar och inte ens många europeiska människor med europeiskt utseende. MENA och mörkhyade eller negrer som vissa säger i överflöd. Då menar jag verkligen i överflöd. Man vill bara gråta.
Det känns som en flyktingförläggning och det har verkligen gått åt skogen totalt för den staden.

Hur kan man som etnisk svensk känna stolthet över Södertälje om man är ifrån Södertälje?

Tumba är centralort i Botkyrka kommun och en timma på Tumba station är inte heller någon rolig upplevelse. MENA folk i mängder och hucklen i mängder och ofta med stora barnvagnar och i bussarna är det ofta inga etniska svenskar.

Även Tullinge verkar vara berikat.

Om det är så illa i dessa kommuner idag, hur kommer det se ut om 15-20 år? Har dom sista etniska svenskarna lämnat dessa kommuner?

Jag ser på SCB och Affes statistik blogg att dessa kommuner var berikade redan år 2002, mer i jämförelse med andra kommuner i Sverige sett till antal invånare och procent.
Varför är Botkyrka kommun och Södertälje kommun så hårt drabbade redan från 90-talet?

Kommer även Stockholms kommun gå samma öde till mötes och Göteborg och Malmö? Kommer det inte ens bo européer i Sverige om 15-20 år?

Jag skulle snarare tippa på typ Gullspångs kommun. Består väl bara av pensionärer och kommunplacerade asylanter. Eftersom att kommunen saknar arbetstillfällen flyttar alla i arbetsför ålder därifrån, om dom kan. Inga svenska barn föds. Om 10 år är alla pensionärer avdöda, och endast asylanter kvarstår. Eller?
Citera
Igår, 21:57
Medlem
Krokom.
Citera
Idag, 00:22
Medlem
PalmeKillers avatar
Malmö har väl redan fallit? Bor väl bara wt svenskar kvar i Malmö? Dem som bidrar till samhället bor i kring kommuner som Vellinge där man har rimlig kommunal skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in