2024-11-15, 11:29
Medlem
sfrges avatar
Jag har nyss köpt en Gretch G5222. En kopia av Malcolm Young-signature model.
Jag gillar gitarren. Den är lite råare än min gamla Epiphone SG.

Jag har haft funderingar på att köpa den riktiga Malcolm gitarren. Grejen är att den kostar ungefär 6 ggr mer.
Frågan är hur stor skillnad det egentligen är mellan en signature model och en kopia.

Finishen och utseendet skiljer sig ju. En signature är ju oftast nästan identisk med originalgitarren.
Men hur är det med ljudet egentligen? Är det nån större skillnad?
Nån som spelat länge och som har erfarenhet av detta?

Är signature gitarrer övervärderade?
Citera
2024-11-15, 18:40
Avstängd
tryffs avatar
Problemet med just den modellen är ju att den vinner vm i neck dive.

Naturligtvis är signaturmodeller bara skit. Man skall ju betala bara för att få någons namn.
fiinns dock undantag Jimmie vaughans strat var prisvärd (men då var han bara stevies mindre kände bror).
Citera
2024-11-16, 01:12
Medlem
526s avatar
Koppla ur tonkontrollen helt så blir det mer Malcolm sound. Tonkontrollen tar onödig energi och ger lägre output.
Senast redigerad av 526 2024-11-16 kl. 01:18.
Citera
2024-11-29, 13:24
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Signaturgitarrer är givetvis mycket dyrare av uppenbara anledningar.

Jag skulle inte köpt en, även om dom förmodligen får mer omsorg från tillverkarna. Men har du råd så får du nog en bra gitarr!

Jag kommer ihåg att jag läste att Angus Young bytte gitarrer efter varje turné eftersom han svettades så mycket varvid svetten drog in i träet och gjorde guran tyngre och tyngre efter varje gig.
Citera
2024-12-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har nyss köpt en Gretch G5222. En kopia av Malcolm Young-signature model.
Jag gillar gitarren. Den är lite råare än min gamla Epiphone SG.

Jag har haft funderingar på att köpa den riktiga Malcolm gitarren. Grejen är att den kostar ungefär 6 ggr mer.
Frågan är hur stor skillnad det egentligen är mellan en signature model och en kopia.

Finishen och utseendet skiljer sig ju. En signature är ju oftast nästan identisk med originalgitarren.
Men hur är det med ljudet egentligen? Är det nån större skillnad?
Nån som spelat länge och som har erfarenhet av detta?

Är signature gitarrer övervärderade?

Har aldrig tittat ens en gång åt en "signature gitarr" men det är väl helt självklart att de är det. Att lära sig spela allt AC/DC på en vanlig SG (eller ens det, överraska och spela dem korrekt på en nylonsträngad akustisk) imponerar mer än att hänga en svindyr "signature" på väggen (du kommer aldrig våga riskera spela på den). Säger du "det går inte" så säger jag: it's a skill issue.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in