Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-15, 13:15
Medlem
jag har under de senaste åren gjort massa random stuff. jobbat i fjällen, på skola men alltid hållt igång alltid haft ett driv. under en period så blev sprit och festande ett intresse. då bärnde jag ca 100 000 som mina päron sparat. idag ångrar jag det starkt. hur ska ja komma tillbaka? jag har nu för första gången på några år en plan. vill lämna min studentstad och fortsätta plugget i östersund (till att bli programerare). så att jag kan leva den livstil jag vill ha med friluvsliv.

runt om mig så börjar vänner skaffa jobb på ritkigt köpa hus osv och ja känner mig efter. ja saknar både hus och flickvän. Hur slutar man jämföra sig? och ur kan ja driva in pengar under studietiden, vad fär extrajobb man man ta som är relvant? har ca 4 års csn lån kvar att ta ut

målet är att få fart på ekonomin så ja kan spara och investera i mina intressen (gaming, cykling och skidåkning). och hru kan ja sluta jämföra mig med alla andra /m 25.
Citera
2024-11-15, 13:22
Medlem
Crabbofixs avatar
felet är inte att du jämför dig med andra utan att du inte jämför dig tillräckligt mycket med andra!

t ex kan du börja med att jämföra dig med en miljard kineser som har det sämre än vad du har.

och om det inte räcker, kan du lägga till ytterligare en miljard indier.

sen kan du lägga till valfritt antal hundra miljoner afrikaner också.

känns det bättre nu när du vet att du har det bättre än 2,5 miljarder människor på jorden?
Citera
2024-11-15, 13:27
Medlem
One2Manys avatar
Lär dig att lycka inte mäts i materiella ting.
Ta inte livet på så stort allvar.
Det är ingen tävling, jaga inte status, jämför dig inte med andra, försök inte leva upp till inbillade förväntningar från omgivningen.

Det viktigaste som finns är att trivas med sig själv, vara nöjd med det man har och göra det man älskar.
Citera
2024-11-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
felet är inte att du jämför dig med andra utan att du inte jämför dig tillräckligt mycket med andra!

t ex kan du börja med att jämföra dig med en miljard kineser som har det sämre än vad du har.

och om det inte räcker, kan du lägga till ytterligare en miljard indier.

sen kan du lägga till valfritt antal hundra miljoner afrikaner också.

känns det bättre nu när du vet att du har det bättre än 2,5 miljarder människor på jorden?
Vi svenskar har rätt att ha det bättre än andra folk.
Citera
2024-11-15, 13:31
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Vi svenskar har rätt att ha det bättre än andra folk.

Javisst och det är därför vi bör jämföra med andra hela tiden så vi påminns om det

T ex idag när min ferrari krånglade, då tänkte jag på alla dom stackare som inte ens har en ferrari och då kändes det mycket bättre
Citera
2024-11-15, 14:00
Medlem
Eponumoss avatar
Brände och brände. Säkert väl spenderade pengar och du har fått erfarenheter och vänskaper du kan bära med dig.

Hundratusen är inte särskilt mycket i det att du med samma driv riktat mot annat än vin, kvinnor och skidor säkert snart har mer än så på kontot igen.

Livet är till för att levas. Sluta muttra ju och hitta samma driv igen.

Du ska skaffa ideal att leva efter. Inte stirra sig blind på folk som följer varandra som en skock får.
Citera
2024-11-15, 14:24
Medlem
pn222jws avatar
Du är allt annat än värdelös."Hur slutar man jämföra sig?" Ett sätt kan vara att se dom som konkurrenter - vitt/svart - då behöver du inte bry dig känslomässigt. Du framstår ju som sund - kanske försvaret eller hemvärnet har några möjligheter - samtidigt som du börjar läsa kurser du nästan är säker på att klara första terminerna.
Citera
2024-11-15, 14:37
Medlem
-charliesheens avatar
Tror att det hör till lite att vara 25 och jämföra sig med andra i vårt samhälle, vilket även jag gjorde. Det kommer försvinna runt 30 nån gång och du kommer knappt kunna förstå att du vara så orolig över det när du bara var 25 år.
Citera
2024-11-15, 15:10
Medlem
tack hörni det känns bättre
Citera
2024-11-15, 16:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader998
jag har under de senaste åren gjort massa random stuff. jobbat i fjällen, på skola men alltid hållt igång alltid haft ett driv. under en period så blev sprit och festande ett intresse. då bärnde jag ca 100 000 som mina päron sparat. idag ångrar jag det starkt. hur ska ja komma tillbaka? jag har nu för första gången på några år en plan. vill lämna min studentstad och fortsätta plugget i östersund (till att bli programerare). så att jag kan leva den livstil jag vill ha med friluvsliv.

runt om mig så börjar vänner skaffa jobb på ritkigt köpa hus osv och ja känner mig efter. ja saknar både hus och flickvän. Hur slutar man jämföra sig? och ur kan ja driva in pengar under studietiden, vad fär extrajobb man man ta som är relvant? har ca 4 års csn lån kvar att ta ut

målet är att få fart på ekonomin så ja kan spara och investera i mina intressen (gaming, cykling och skidåkning). och hru kan ja sluta jämföra mig med alla andra /m 25.

Jag tycker att du ska läsa det du nyss skrev, fast sluta efter första stycket. Du har ju en plan, du vet vad du vill bli och leva ett friluftsliv. Vad andra har är inte värt ett skit för dig. Alla gör dumma saker som ung, det är en del av att växa upp. Nu vet du att det kanske inte är så smart att bränna 100.000 på sprit. Det hade du inte vetat om du inte gjort det
Citera
2024-11-15, 16:06
Medlem
oiiihs avatar
Det är det nya svenska..lycka till kamrat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in