Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Idag, 00:19
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Ingen har använt den definitionen sedan finska vinterkriget typ. Har du som jag arbetat verkstadsbranchen så vet du vad en bult är och den har definitivt gängor
Förutom de sidor jag länkade till?

Men jag måste ge dig att du låter precis som en stereotyp bilmekaniker

Dock håller jag med dig om att det låter efterblivet att säga hjulskruv. Plus att när jag kollar runt lite verkar du ha rätt även om vi rör oss utanför bilvärlden.

https://www.k-rauta.se/sok?query=bult
https://www.hornbach.se/s/bult
Citera
Idag, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
En gammal segsliten diskussion är den om det heter bult eller skruv...

Jag har jobbat som kundmottagare hos en meca verkstad för länge sedan och det uppstod aldrig något missförstånd om någon ringde och ville beställa nya hjulbultar till sin bil.

Men när någon ringer och säger "jag vill ha hjälp att byta däck" så kan man få hjärnblödning

Önskar du lägga om däck på fälg eller vill du bara byta hjul?

-Nej, vi ska ha hjälp att byta till vinterdäck, vad kostar det?

- av och påläggning av däck kostar 175 kr ex moms/ hjul inkl balansering, har ni behov av att köpa nya däck?

- Men åååhj så dyyyrt, hos alla andra kostar det bara 450 kr att byta 4 vinterdäck och nej vi har vinterdäck

Är du säker på att du inte pratar om att lägga av och på vinterhjul?

- Nej, vi ska ha hjälp med vinterdäck

Ok, ö.k med priset med kund som tycker det är för dyrt men vill ändå ha det gjort. Kommer med 4 vinterhjul och ska ha dem på och sommarhjulen av.

Kommer in när det är färdigt och ska betala

- jahaa, så ni sa fel pris iallafall det blev ju bara 450 kr
Haha
Citera
Idag, 00:39
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
En gammal segsliten diskussion är den om det heter bult eller skruv...

Jag har jobbat som kundmottagare hos en meca verkstad för länge sedan och det uppstod aldrig något missförstånd om någon ringde och ville beställa nya hjulbultar till sin bil.

Men när någon ringer och säger "jag vill ha hjälp att byta däck" så kan man få hjärnblödning

Önskar du lägga om däck på fälg eller vill du bara byta hjul?

-Nej, vi ska ha hjälp att byta till vinterdäck, vad kostar det?

- av och påläggning av däck kostar 175 kr ex moms/ hjul inkl balansering, har ni behov av att köpa nya däck?

- Men åååhj så dyyyrt, hos alla andra kostar det bara 450 kr att byta 4 vinterdäck och nej vi har vinterdäck

Är du säker på att du inte pratar om att lägga av och på vinterhjul?

- Nej, vi ska ha hjälp med vinterdäck

Ok, ö.k med priset med kund som tycker det är för dyrt men vill ändå ha det gjort. Kommer med 4 vinterhjul och ska ha dem på och sommarhjulen av.

Kommer in när det är färdigt och ska betala

- jahaa, så ni sa fel pris iallafall det blev ju bara 450 kr
Ärligt talat är mitt spontana intryck av den konversationen att du var mer ute efter att säga till kunden att de använder fel terminologi än att faktiskt försöka förstå vad som menades. Kanske inte avsiktligt, men det är det intrycket jag får.

Sen är det naturligtvis lätt för mig att sitta på åskådarbänk och vara efterklok.
Citera
Idag, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Dert verkar oerhört viktigt för somliga att man säger "hjulskruv" och inte "hjultbult". Tydligen menar dessa att en hjulbult "inte har några gängor" och därför inte kan användas för att fästa ett hjul. Men är det verkligen sant?

Och vad heter det i t.ex. England eller Tyskland? Det är "wheelbolt" respektive "radschraube", men går man till t.ex. google så översätter den "radschraube" till "hjulbult".

Är det verkligen viktigt att vara en pettitesser och anmärka på en sådan skitsak som att någon använder ett ord som "hjulbult" när det är det etablerade ordet? Och om det är så viktigt, bör vi gå samman och ta itu med otyget?

Men vad heter det egentligen, och varför?
Om lite drygt en månad så heter det julskruv...
Citera
Idag, 01:57
Medlem
Smekarn87s avatar
Gänga=skruv. Ingen gänga = bult :-p
Citera
Idag, 02:21
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Förutom de sidor jag länkade till?

Men jag måste ge dig att du låter precis som en stereotyp bilmekaniker

Dock håller jag med dig om att det låter efterblivet att säga hjulskruv. Plus att när jag kollar runt lite verkar du ha rätt även om vi rör oss utanför bilvärlden.

https://www.k-rauta.se/sok?query=bult
https://www.hornbach.se/s/bult
Bra då tror jag vi är överens. Att det kanske är korrekt rent tekniskt att säga hjulskruvar men i verkligheten är det ingen som säger det
Citera
Idag, 03:01
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Tydligen menar dessa att en hjulbult "inte har några gängor" och därför inte kan användas för att fästa ett hjul. Men är det verkligen sant?

En bult är en skruv som är till för att fästa i en mutter.
En skruv däremot är till för att fästa i något annat än en mutter - t ex ett gängat hål.

Att en bult skulle vara en gängfri skruv är helt fel och måste vara en missuppfattning. En "gängfri skruv" är ju en pinne bara.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in