• 1
  • 2
2024-11-16, 11:37
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
- ”Hässleholm” behöver troligen inte innebära Hässleholm. Kan förmodligen vara någon annanstans där Skånetrafiken kör.

Ja, Skånetrafikens huvudkontor ligger i Hässleholm. Ungefär som att det är vanligt på kontokortsfakturor att det står Stockholm som ort även om jag köpt varan/tjänsten fysiskt på annan ort, och då beror det på att företaget är registrerat i Sthlm.
Citera
2024-11-16, 12:18
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Har du åkt med Skånetrafiken på sistone?
Citera
2024-11-16, 12:40
Medlem
balearisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Visst har banker chatt-robotar men de svarar bara på allmänna frågor. Att en AI-kundtjänst skulle bekräfta att ett fysiskt kort använts är verkligen "hitta på ".

När jag trycker på en specifik transaktion i appen kan jag välja att flagga ett problem med transaktionen. Då kopplas jag vidare till en chatt där en AI-robot kan svara på frågor om den specifika transaktionen, inklusive vilket kort som använts. Något i stil med "Transaktionen med Skånetrafiken gjordes med kortet som slutar på xxxx". Du kanske borde byta bank?
Eftersom att jag är inloggad i bankens app när jag gör flaggningen är det inte så värst konstigt att chattroboten kan svara på specifika frågor som rör transaktionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Två saker:

- Är det möjligt att du någon gång de senaste månaderna blippat med ditt kort på en buss? Det kan vara något i stil med att terminalen på bussen inte haft uppkoppling på lång tid, men att de åtgärdades under gårdagen och betalningarna gick igenom under natten.

- ”Hässleholm” behöver troligen inte innebära Hässleholm. Kan förmodligen vara någon annanstans där Skånetrafiken kör.

Det är väldigt osannolikt, eftersom att jag alltid köper min månadsbiljett i appen och blippar appbiljetten. Det digitala kortet som jag använder är inte detsamma som det fysiska (olika kortnummer), så även om jag hade råkat blippa mitt kort så hade transaktionen inte gjorts med det fysiska kortet. Jag har dessutom bara haft kortet i två månader, och då jag sällan har på mig plånboken har jag svårt att se hur det ska ha gått till.

Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Ja, Skånetrafikens huvudkontor ligger i Hässleholm. Ungefär som att det är vanligt på kontokortsfakturor att det står Stockholm som ort även om jag köpt varan/tjänsten fysiskt på annan ort, och då beror det på att företaget är registrerat i Sthlm.

Det låter rimligt! Så är det nog. Men när jag försöker få fram ett kvitto från Skånetrafikens hemsida så går köpet inte att hitta
Citera
2024-11-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balearisk
När jag trycker på en specifik transaktion i appen kan jag välja att flagga ett problem med transaktionen. Då kopplas jag vidare till en chatt där en AI-robot kan svara på frågor om den specifika transaktionen, inklusive vilket kort som använts. Något i stil med "Transaktionen med Skånetrafiken gjordes med kortet som slutar på xxxx". Du kanske borde byta bank?
Eftersom att jag är inloggad i bankens app när jag gör flaggningen är det inte så värst konstigt att chattroboten kan svara på specifika frågor som rör transaktionen.

(

Fortsätt fabulera. Det kanske är någon som går på det.
Citera
2024-11-16, 14:46
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
"Enligt banken har det gjorts med mitt fysiska kort". TS hittar bara på. Ingen bank har personlig service kl 03.00 på natten.

jag tror också att han hittar på, för man kan inte köpa biljett på skånetrafikens bussar.
Citera
2024-11-16, 17:20
Medlem
balearisks avatar
Citat:
Fortsätt fabulera. Det kanske är någon som går på det.

Hmm. Nä. Kortet är från Lunar och de har AI-support. Lycka till med läsningen

https://support.lunar.app/da/article...305-ai-support

Citat:
Ursprungligen postat av Izzardking
jag tror också att han hittar på, för man kan inte köpa biljett på skånetrafikens bussar.

Suck. Det går alldeles utmärkt att köpa biljett på stadsbussarna. Man blippar kortet.
https://www.skanetrafiken.se/biljetter/kopbiljett/#/

”Blippa på stadsbuss
I flera av våra skånska städer kan du som reser inom staden betala genom att blippa ditt betalkort mot biljettläsaren ombord på stadsbussarna.
Du kan blippa ditt betalkort på gröna bussar i Malmö, Hässleholm, Trelleborg, Helsingborg, Lund, Kristianstad, Eslöv, Ängelholm, Landskrona och Ystad.”
Citera
2024-11-17, 01:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av balearisk
Jätteskumt, jag har i princip enbart köpt grejer från butikskedjor eller större hemsidor och fått alla beställningar som vanligt. Men tack för svaret, korten är spärrade och polisanmälan är gjord. Får se hur det går.

Ja, från bankappen! Kanske borde ha specificerat det, jag får en notis i telefonen när en transaktion genomförs.

Nä, jag hittar faktiskt inte på Min bank har en AI-kundtjänst som går att chatta med dygnet runt, och den kunde bekräfta vilket kort som använts för att genomföra transaktionen.

Det finns också RFID/NFC stölder det kan bara räcka med att nån står nära dig och kopierar ditt chip på kortet sen är det bara skapa ett kort med samma information

Det är därför det finns plånböcker med sånt skydd

Det jag gör är att blockera internet köp och kort betalningar och att inte ha alla pengarna på ett konto där kortet är länkad till så sover man gott på kvällarna sen när du behöver den så är det bara att aktivera, funkar smidigt tycker jag.

Sen beror det på vilken bank du har jag råkade tappa bort mitt kort i flera timmar en dag och någon försökte göra köp från en automat flertal gånger i en annan plats i Sverige då banken märkte att det var skumt så stoppade man dessa transaktioner automatiskt förlorade 0kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in