Citat:
Ursprungligen postat av
tokismatte
Jag vet inte om jag ska ta ut batteriet. Det är det jag försöker ta reda på. Jag är inte teknisk. Men flera personer har sagt till mig att jag bör göra det, och andra har sagt att jag inte ska göra det. Så jag är aningen förvirrad just nu.
Tack för länk.
Tanken med den inställningen är att batteriet alltid håller sig inom "säkra" nivåer. Och på så sätt skadas inte batteriet av att ständigt vara inkopplad på elnätet..
Om du bara skall använda datorn med ström inkopplad dygnet runt så tror jag inte att du skall oroa dig (eller lyssna på olyckskorpar) då vi på jobbet i alla tider har haft bärbara som alltid stått med elen inkopplad i de 4 år som datorerna finns i drift, och vi har inte haft några olyckor.. (Jepp! Vi har tusentals datorer)
Laddarenheterna i dagens datorer "känner av" batteriets skick och anpassar laddning etc. efter detta...
Läser man i en (slumpvis utvald) dator manual så anges:
" Förbereda ett nytt batteripaket
Innan du använder ett batteripaket för första gången ska du låta det
genomgå vissa förberedelser:
1.Anslut nätadaptern och ladda upp batteriet till max.
2.Aktivera datorn och avsluta installera operativsystemet.
3.Koppla bort nätadaptern.
4.Använd datorn med batteridrift.
5.Ladda ur batteriet fullständigt tills du får en varning om låg
batterinivå.
6.Återanslut nätadaptern och ladda upp batteriet till max igen.
Genomgå denna procedur tills batteriet laddats upp och ur fullständigt
tre gånger.
Gå igenom den här proceduren för alla nya batterier, eller för batterier
som inte har använts på länge. "
Känner du dig osäker på din dator batteri så kör du den processen och sedan kan du använda datorn som vanligt igen, speciellt om du används appen för att endast ladda upp batteriet till 85% av sin kapacitet!