Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det finns säkert något batterihanteringsprogram på datorns hemsida, eller info i frågan. Det är rätt vanligt att man ska ladda ur det ner till 15-20% då och då, för att sedan ladda fullt. Numera ska de flesta inte vara fulladdade utan bara till c:a 98. Kolla inställningarna i BIOS om det även finns för batteriet.

Ta ut det var nog mer vanligt förr men, visst, bättre "safe then sorry" som det heter.

Vilken dator är det?

Datorn brukar be mig koppla in laddaren när det är 6% kvar så jag brukar göra det. Även testat att låta batteriet ladda ur helt.

Det är en Sansung Galaxy NP750XDA-KD6SE.
Citera
2024-11-17, 21:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokismatte
Datorn brukar be mig koppla in laddaren när det är 6% kvar så jag brukar göra det. Även testat att låta batteriet ladda ur helt.

Det är en Sansung Galaxy NP750XDA-KD6SE.

Du har möjlighet till gratis rådgivning av Samsung: https://www.samsung.com/se/support/service-center/
Citera
2024-11-17, 22:09
Medlem
Citat:
Vilken sladd är det som ska tas bort?

Den som kopplar batteriet till moderkortet, dvs den enda som sitter på batteriet
Citera
2024-11-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du har möjlighet till gratis rådgivning av Samsung: https://www.samsung.com/se/support/service-center/

Tackar.
Citera
2024-11-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Den som kopplar batteriet till moderkortet, dvs den enda som sitter på batteriet

Tackar.
Citera
2024-11-18, 14:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Det började för bara nån vecka sen med att batteriet bara laddade till 99 %. Sen var det snart 98 %. Nu är det 96 %. Med denna hastigheten är jag rädd att batteriet snart är helt slut.

Flera personer har sagt till mig att om man ska köra datorn på sladd för att batteriet är slut bör man ta ut batteriet för att det annars kan svälla. Jag försöker ta reda på om det stämmer.

Du har ju appen: Samsung SETTINGS... I den kan du ange att batteriet aldrig laddas över 85% för att förlänga batteriets livslängd när den står ständigt inkopplad!

Så om du i den appen kan skydda batteriet! Varför ska du ta ut batteriet???

se: https://www.samsung.com/ca/support/c...165f4b828364c6
Citera
2024-11-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du har ju appen: Samsung SETTINGS... I den kan du ange att batteriet aldrig laddas över 85% för att förlänga batteriets livslängd när den står ständigt inkopplad!

Så om du i den appen kan skydda batteriet! Varför ska du ta ut batteriet???

se: https://www.samsung.com/ca/support/c...165f4b828364c6

Jag vet inte om jag ska ta ut batteriet. Det är det jag försöker ta reda på. Jag är inte teknisk. Men flera personer har sagt till mig att jag bör göra det, och andra har sagt att jag inte ska göra det. Så jag är aningen förvirrad just nu.

Tack för länk.
Citera
2024-11-18, 15:53
Medlem
glimmandes avatar
Inte bytt batteri på Samsung Laptop men på andra. Förutsatt att man hittar ett ersättningsbatteri och allt sitter med skruvar och plastclips så borde det absolut vara möjligt. Kom ihåg att ta bilder av varje steg när du tar isär. Sortera skruvarna efter typ och ha nånstans att lägga dem.
Citera
2024-11-19, 11:06
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag vet inte om jag ska ta ut batteriet. Det är det jag försöker ta reda på. Jag är inte teknisk. Men flera personer har sagt till mig att jag bör göra det, och andra har sagt att jag inte ska göra det. Så jag är aningen förvirrad just nu.

Tack för länk.

Tanken med den inställningen är att batteriet alltid håller sig inom "säkra" nivåer. Och på så sätt skadas inte batteriet av att ständigt vara inkopplad på elnätet..

Om du bara skall använda datorn med ström inkopplad dygnet runt så tror jag inte att du skall oroa dig (eller lyssna på olyckskorpar) då vi på jobbet i alla tider har haft bärbara som alltid stått med elen inkopplad i de 4 år som datorerna finns i drift, och vi har inte haft några olyckor.. (Jepp! Vi har tusentals datorer)

Laddarenheterna i dagens datorer "känner av" batteriets skick och anpassar laddning etc. efter detta...
Läser man i en (slumpvis utvald) dator manual så anges:
" Förbereda ett nytt batteripaket
Innan du använder ett batteripaket för första gången ska du låta det
genomgå vissa förberedelser:
1.Anslut nätadaptern och ladda upp batteriet till max.
2.Aktivera datorn och avsluta installera operativsystemet.
3.Koppla bort nätadaptern.
4.Använd datorn med batteridrift.
5.Ladda ur batteriet fullständigt tills du får en varning om låg
batterinivå.
6.Återanslut nätadaptern och ladda upp batteriet till max igen.
Genomgå denna procedur tills batteriet laddats upp och ur fullständigt
tre gånger.
Gå igenom den här proceduren för alla nya batterier, eller för batterier
som inte har använts på länge. "

Känner du dig osäker på din dator batteri så kör du den processen och sedan kan du använda datorn som vanligt igen, speciellt om du används appen för att endast ladda upp batteriet till 85% av sin kapacitet!
Citera
2024-11-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Tanken med den inställningen är att batteriet alltid håller sig inom "säkra" nivåer. Och på så sätt skadas inte batteriet av att ständigt vara inkopplad på elnätet..

Om du bara skall använda datorn med ström inkopplad dygnet runt så tror jag inte att du skall oroa dig (eller lyssna på olyckskorpar) då vi på jobbet i alla tider har haft bärbara som alltid stått med elen inkopplad i de 4 år som datorerna finns i drift, och vi har inte haft några olyckor.. (Jepp! Vi har tusentals datorer)

Laddarenheterna i dagens datorer "känner av" batteriets skick och anpassar laddning etc. efter detta...
Läser man i en (slumpvis utvald) dator manual så anges:
" Förbereda ett nytt batteripaket
Innan du använder ett batteripaket för första gången ska du låta det
genomgå vissa förberedelser:
1.Anslut nätadaptern och ladda upp batteriet till max.
2.Aktivera datorn och avsluta installera operativsystemet.
3.Koppla bort nätadaptern.
4.Använd datorn med batteridrift.
5.Ladda ur batteriet fullständigt tills du får en varning om låg
batterinivå.
6.Återanslut nätadaptern och ladda upp batteriet till max igen.
Genomgå denna procedur tills batteriet laddats upp och ur fullständigt
tre gånger.
Gå igenom den här proceduren för alla nya batterier, eller för batterier
som inte har använts på länge. "

Känner du dig osäker på din dator batteri så kör du den processen och sedan kan du använda datorn som vanligt igen, speciellt om du används appen för att endast ladda upp batteriet till 85% av sin kapacitet!

Tackar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in