Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Förvarar och skiftar däck på verkstad. Frugan kör dit sin bil och jag tar min. De gör det på fem minuter och aldeles för billigt för att behöva stå ute i mörkret och frysa.

Det är ok att göra det på dagen, ingen som kommer att bötfälla dig för det...inte fryser man heller ( nu har jag iof garage, men har inte alltid haft den lyxen)

De som får stå i kö i 2-3h varje år håller kanske inte med om att det tar 5 minuter...

Ser fram emot det sedvanliga kaoset när första snön kommer i veckan. Lika roligt varje år att det kommer som en överraskning.
Citera
Igår, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Så är de, jag ska inte klaga jag har kunnat rulla på skills men försöker undvika att spela på utseende enkomt för att inte bli klappad på huvve (de må va ett i-lands problem men som tjej om man är liten o söt måste man hålla högre nivå än grabbarna för att bli tagen på allvar) och för att inte gå helt ot så ligger nog en stor anledning till att tjejer inte byter däck i att någon klappat dom på huvve o tyckt dom är för söt för skitjobbet o därmed har dom aldrig fått lära sig

Jupp så är det, doting föräldrar, bröder, pojkvänner är ett problem.
Meeeen vi har sällan någon vovve eller liknande som vi skämmer bort..
Så vad ska vi skämma bort? Så kul är det inte att bara vara ett strikt ashole som bara förutspråkar disciplin

Dottern/lillasyster! Har ju svaret blivit dom senaste decennierna iaf.
Sonen kan man inte skämma bort, finns ingen plats i samhället för en svag son.
Citera
Igår, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är ok att göra det på dagen, ingen som kommer att bötfälla dig för det...inte fryser man heller ( nu har jag iof garage, men har inte alltid haft den lyxen)

De som får stå i kö i 2-3h varje år håller kanske inte med om att det tar 5 minuter...

Ser fram emot det sedvanliga kaoset när första snön kommer i veckan. Lika roligt varje år att det kommer som en överraskning.
Dålig planering ska inte löna sig.. Ser absolut inga problem med det.
För oss som inte har IG projekt & planering så tar det bokstavligen 5 min på en schysst däck firma, medans man sörplar på nån kass maskin-kaffe och bläddrar mail.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Jupp så är det, doting föräldrar, bröder, pojkvänner är ett problem.
Meeeen vi har sällan någon vovve eller liknande som vi skämmer bort..
Så vad ska vi skämma bort? Så kul är det inte att bara vara ett strikt ashole som bara förutspråkar disciplin

Dottern/lillasyster! Har ju svaret blivit dom senaste decennierna iaf.
Sonen kan man inte skämma bort, finns ingen plats i samhället för en svag son.

Jo men man får ju skämma bort dom på rätt sätt, man behöver ju inte ha nån militärövning på gården för o lära dom skifta om, o de är ju för o lära dom ta vara på sig (underförstått är de ju lite kärlek i det), det faller nog många gånger på att man skämmer bort dom på fel sätt

Nu är jag ju fel person o ge goda råd om uppfostran, går på hur jag blivit upplärd
Behöver varken skämma bort dotter eller son, för jag har ingen o en hund hinner/orkar ja inte med, så jag fuska är med två katter som har kattlucka o gör som dom vill, dom kan jag med gott samvete skämma bort bäst jag vill
Citera
Igår, 23:06
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Ja det är lustigt med dessa köer när snön är på ingång, stå och köa i flera timmar till nån däckskiftarna som tar överpris och hotfullt försöker pracka på dig nya däck.
Men jag antar att om man frågar alla dessa bilister så kan dom minsann själva men har ingen lust?
Citera
Igår, 23:09
Medlem
Jag kan absolut (och har tidigare gjort det) skifta däck. Jag har även lärt mig byta bromsbelägg via youtube videos.

Jag gör dock inte det längre.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja det är lustigt med dessa köer när snön är på ingång, stå och köa i flera timmar till nån däckskiftarna som tar överpris och hotfullt försöker pracka på dig nya däck.
Men jag antar att om man frågar alla dessa bilister så kan dom minsann själva men har ingen lust?

Ingen aning, men fenomenet är intressant. Om man inte gör det själv hemma borde man ju definitivt göra det i god tid så man slipper stå i de där köerna kan man tycka.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Jo men man får ju skämma bort dom på rätt sätt, man behöver ju inte ha nån militärövning på gården för o lära dom skifta om, o de är ju för o lära dom ta vara på sig (underförstått är de ju lite kärlek i det), det faller nog många gånger på att man skämmer bort dom på fel sätt

Nu är jag ju fel person o ge goda råd om uppfostran, går på hur jag blivit upplärd
Behöver varken skämma bort dotter eller son, för jag har ingen o en hund hinner/orkar ja inte med, så jag fuska är med två katter som har kattlucka o gör som dom vill, dom kan jag med gott samvete skämma bort bäst jag vill

Så även i mitt fall.
Men även där har det blivit ett problem.
Kattrackaren har ju lärt sig att hon är både katt och söt.
Så det är inte bara jag som skämmer bort henne varenda granne i området skämmer bort henne!
Med lax, leksaker, oändligt med gosande osv osv.

Har en granne som inte ens gillar fisk, men har köpt både kattskål & räkor/lax/entrecote osv bara för att MIN katt kommer dit och gosar några min i veckan.
Vad säger/gör man?

Så jag ser det lite som att det är hennes jobb att sprida glädje...
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Dålig planering ska inte löna sig.. Ser absolut inga problem med det.
För oss som inte har IG projekt & planering så tar det bokstavligen 5 min på en schysst däck firma, medans man sörplar på nån kass maskin-kaffe och bläddrar mail.

Plus transporttiden, och det kan ju variera en del. För mig tar det längre tid att åka in och få däcken skiftade än att göra det själv. Sen tar det i praktiken lite längre tid då jag brukar serva bromsarna samtidigt när bilen är på luften och hjulen är av. Drickande en kall Monster och lite sjysst musik i garaget. Inte fel och bra timpenning på det.

Men hade jag bott i lägenhet hade jag kört på samma lösning.
Citera
Igår, 23:18
Medlem
Vi gör det alltid tillsammans på våra bilar. Vi är numera så inarbetade att vi får jobbet gjort snabbt som ett formel 1 hjulskiftarteam
Citera
Igår, 23:30
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Nej. Inte själv. De åker sedvanligen till däckfirma eller far, bror annan person med en kuk.

Jag är fullt seriös, kan inte komma på någon jag känner så som gör det, min fru kan vara med men det är jag som sköter själva av-på, även om hon kan det så gör hon det inte, osäker och högst troligt inte fysiskt stark nog.

Har träffat en hel del <25 som inte kan byta däck, oavsett kön nu mera, de är oförmögna att klara av en manuellt växlad bil ens, så byta däck är nog nästan befängt att försöka sig på ens. (Har sett en 21 årig tjej i action, hon visste inte ens hur hjulet skulle sattas på, dras åt eller kollas med däcktryck).
Citera
Igår, 23:32
Medlem
Citat:
Plus transporttiden, och det kan ju variera en del. För mig tar det längre tid att åka in och få däcken skiftade än att göra det själv. Sen tar det i praktiken lite längre tid då jag brukar serva bromsarna samtidigt när bilen är på luften och hjulen är av. Drickande en kall Monster och lite sjysst musik i garaget. Inte fel och bra timpenning på det.

Men hade jag bott i lägenhet hade jag kört på samma lösning.

Helt med på att det kan va en terapi, kolla igenom om det finns någon rostig mutter som behöver bytas, bättra på rostskyddet osv osv.

Det är en del av vinter rutinen precis som att glida runt på gräsklipparn med kall rackare iz super nizzee. Grilla korv på dom krattade löven.
En perfekt grillad 250g burgare...
-Terapi
-Aktiv avslappning.

I en värld där så mkt ligger utanför vad man kan påverka är det extra viktigt att göra det man kan påverka på sitt sätt i lugn & ro.
Senast redigerad av Chilledippen Igår kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in