Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
Igår, 19:18
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Du kanske skulle tilläga att Sverige kommer att ha ett väldigt starkt kort i EYOF i Bakuriani, Georgien 9 februari – 16 februari (Malva Nisén).

Svar till Thax21 utmärkta genomgång tidigare i tråden.

(FB) Juniorsäsongen i längdskidor 2024-25
Ja, Nisén bör ha goda möjligheter att vinna guld på EYOF. Det stora hotet mot det är väl att hon blir uttagen till JVM som avgörs ungefär samtidigt. Att döma av helgen ska hon bli uttagen till JVM, men är ju såklart många fler uttagningsgrundande lopp kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Något sammanfattande tankar om tjejernas lopp i helgen:

1. Mira Göransson bästa distansåkare. Tvåa i det klassiska loppet (23 sekunder efter Hägg) och vann fristilsloppet med 28 sekunder. Men en svagare sprint av Mira.
Mira har ju aldrig varit en sprinter, men var det inte så att hon kan ha råkat ut för något i semin? För hon var typ 15 sekunder efter enligt livetimingen. Har svårt att se henne tappa så mycket efter att ha varit tvåa i kvalet och vunnit sin kvartsfinal. Kanske kan Mira vara än starkare i en klassisk sprint också där distanskapacitet brukar spela lite mer roll i junioråldern (är min uppfattning).
Citat:
2. Lina Lantto bra med i alla tre loppen. Tvåa i sprinten, femma i det klassiska loppet och fyra i fristilsloppet. Jag har tidigare säsonger inte alls lagt märke till Lantto men hon kom med i juniorlandslaget till denna säsong och verkar ha tagit ett kliv.
3. Imponerande av Johanna Hägg i det klassiska loppet men inte riktigt lika bra i fristilsloppet eller sprinten. Men har tagit ett kliv i den klassiska åkningen vad det verkar.
4. Starkt av 07av Johanna Holmberg att vinna sprinten (blev också åtta i fristilsloppet)
Starka insatser av alla tre du nämner här. Lantto var den enda ur J-landslaget som jag inte tog med till mitt JVM-lag men kanske kan ta sig dit på ren allsidighet. De andra två imponerade egentligen på "fel" distans/disciplin sett mot JVM, men det säger ändå en del om kapaciteten naturligtvis.
Citat:
6. Finns flera äldre juniorer som inte motsvarar förväntningarna; Minna Mikaelsson, Moa Lindgren, Alva Svahn och Nora Wallenius. Sofia Pedersen och Kajsa Johansson är ojämna och Mathilda Grahn gör det väl OK.
Är främst besviken på Mikaelsson (som väl dock haft någon form av problem). Hon hade sin bästa disciplin i fredags men tog sig inte ens till final. Väldigt svagt lopp idag också. Jag kanske var för tidig med att betrakta henne som "helt given" till JVM men förhoppningsvis kommer hon igång ju mer säsongen lider.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Ja, Nisén bör ha goda möjligheter att vinna guld på EYOF. Det stora hotet mot det är väl att hon blir uttagen till JVM som avgörs ungefär samtidigt. Att döma av helgen ska hon bli uttagen till JVM, men är ju såklart många fler uttagningsgrundande lopp kvar.

Ja, ska man gå efter resultaten i Bruksvallarna så borde Malva ligga bra till för en plats i JVM-laget. Nu tror jag inte att hon kommer att tas ut till JVM oavsett hur bra hon presterar i fortsättningen. Det blir EYOF för henne den här säsongen vilket jag f.ö. tycker är det bästa för henne. Låt henne utvecklas i lugn takt. Hon kan åka 3 JVM i framtiden men chansen till att åka EYOF finns nog bara de här säsongen.

Håll i hatten Tänglander. Det finns åkare bakom som trycker på.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in