Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Om jag skulle köpa min bostad i dag, betala som man ska med kontantinsats med blancolån och sedan låna resten på bostaden, så skulle det bli billigare per månad än om jag tog motsvarande hyresrätt. Detta trots dagens höga ränteläge.
Så det som är svindyrt är att hyra sin bostad. Ganska självklart då det är en till som vill tjäna pengar.
Hyr man sin bostad, köper en bil som man inte behöver, och onödigt dyr mobil, så är man snart i Lyxfällan.
Jag har också märkt att det är billigare att äga en bostad, men man måste ju ha till insatsen först och sen ett stadigt jobb för att få låna.
Själv var jag väldigt duktig och sparsam, och såg under många år att pengarna på banken visserligen växte, men att de inte räckte till ändå. Till slut tröttnade jag på slitet och ägnade mer tid åt investeringar än åt mitt arbete. Det bästa jag någonsin har gjort. Nu kan jag köpa utan lån. (Inte för att jag kan få något lån när jag inte längre har fast arbete.)
Om jag var ung idag, och när situationen med bostadskostnader kontra konsumtionspriser har förskjutits ännu mer, vet jag inte om jag skulle ha haft ork att spara.