Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-20, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkforradare
...
Att luta helikoptern sker genom att vinkla om bladen i huvudrotorn. Antingen åt sidorna eller framåt/bakåt. Detta motsvarar skev- och höjdroder på ett flygplan och görs genom att föra styrspaken åt önskat håll med handen.

Så om helikoptern både började rotera och luta har det skett två saker. Dels med stjärtrotorn och dels med huvudrotorn.

Nu kanske det är skitsvårt att hovra en helikopter som börjar rotera okontrollerat, varpå piloten är dömd att misslyckas och lutar omkull helikoptern. Instinktivt tänker jag att det inte borde vara så, men jag har aldrig flugit en fullstor helikopter.

20 meter som det pratas om är generellt sett för låg höjd för att kunna autorotera ner, men det i sig är ingen anledning för att helikoptern ska börja luta. Istället bör vridningen av rotorbladen som ger lyftverkan bromsa huvudrotorn tills bladen inte längre har lyftkraft och helikoptern helt enkelt slutar flyga och ramlar ner.

Det är dock inget som sker omedelbart, så det bör gå att komma ner lite snällare än fritt fall, men det blir definitivt krasch snarare än landning.

Det bör vara teoretiskt möjligt att; behålla viss motorverkan och acceptera att helikoptern roterar medan den sjunker lite mer kontrollerat. Gissar att det är mer eller mindre omöjligt i praktiken, beroende på helikopter.
Ifall helikoptern uppnått en horisontell hastighet eller om det finns en kännbar vindhastighet så skapar huvudrotorn även en 'vältande' kraft (pga med-/motvindsida). Vilket skulle kräva att piloten i sitt nödläge också behövde spaka i takt med rotorvarvtalet för att förebygga oönskad lutning...

(Rotorvarvet räknas då i förhållande till marken - inte pilotens säte. Spakutslaget behöver vara "instinkttivt rätt" utan någon referens att förhålla sig till. Garanterat ingen pilot som känner sig vältränad att utföra detta...)
Citera
2024-11-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ifall helikoptern uppnått en horisontell hastighet eller om det finns en kännbar vindhastighet så skapar huvudrotorn även en 'vältande' kraft (pga med-/motvindsida).

Det där känner jag inte till eller så förstår jag inte hur du menar. Nu är det väl något off topic men Kan du utveckla eller länka en utveckling?

Edit: Kom på att du nog pratade om P-factor varpå jag hittade fenomenet Flapback som jag inte kände till. https://en.wikipedia.org/wiki/Flapback

Helikoptern behöver givetvis luta mot vinden vid hovring för att stanna kvar på stället, eller luta framåt för att röra sig framåt.

Undrar även över detta: "Spakutslaget behöver vara "instinkttivt rätt" utan någon referens att förhålla sig till".

Referens i form av horisont och instrument finns ju kvar. Jag gissar att muskelminnet från hovring bör klara att kompensera för detta. Om det nu inte blir en väldigt hastig rotation, men det bör rimligen vara begränsat – särskilt om piloten vrider av på gasen.

Hursomhelst är 20 meter upp och innan helikoptern fått fart framåt, det sämsta tänkbara tillfället att förlora stjärtrotorn och leder tydligen oftast till det som hände i Enköping. Plötslig och kraftig rotation följt av att helikoptern lutar och kort därpå flyger det delar åt alla håll.

Det är dock inte ovanligt att piloten ändå lyckas få ner helikoptern på rätt köl, om än inte i en mjuk landning. Konstaterar jag efter en stunds googlande på stjärtrotorhaveri.

Om det händer på hög höjd och i transportfart är det tydligen inte särskilt allvarligt. Det går att fortsätta flyga med farten uppe tills det är lämpligt att göra en autorotation och landa.

I lägre farter men med hög höjd är det autorotation på en gång som gäller, men det finns ju inga garantier att det finns ett lämpligt ställe att landa på.
Senast redigerad av folkforradare 2024-11-20 kl. 11:05.
Citera
2024-11-21, 11:34
Medlem
Citat:
Det där känner jag inte till eller så förstår jag inte hur du menar. Nu är det väl något off topic men Kan du utveckla eller länka en utveckling?

Edit: Kom på att du nog pratade om P-factor varpå jag hittade fenomenet Flapback som jag inte kände till. https://en.wikipedia.org/wiki/Flapback
Nej - Men den artikeln tillsammans med den där länkade artikeln cyclic control samt principskissen för hur varje blad i huvudrotorn är ihopkopplat med rotoraxelnavet (https://en.wikipedia.org/wiki/Helico...rotor_head.svg) kan hjälpa till att förklara vad jag menar.

Citat:
Undrar även över detta: "Spakutslaget behöver vara "instinkttivt rätt" utan någon referens att förhålla sig till".

Referens i form av horisont och instrument finns ju kvar. Jag gissar att muskelminnet från hovring bör klara att kompensera för detta. Om det nu inte blir en väldigt hastig rotation, men det bör rimligen vara begränsat – särskilt om piloten vrider av på gasen.
Fördjupad förklaring till dig:
Om den vertikala huvudrotoraxeln "står stilla" i luften (men roterar) så är allt lungt och bladen behöver inte ändra pitch(anfallsvinkel) på sin väg varvet runt.

Men om omgivande luft strömmar horisontellt förbi, så "vet inte" helikopterrotorn om det är för att det blåser eller om det är för att helikoptern färdas genom luften (avsiktligt eller oönskat).

Lyftkraften i varje blad beror på dess fart genom luften och dess anfallsvinkel mot luftströmmen. Pilotens reglage påverkar bladens pitch, så vid varje förändring av helikopterns fart eller variation av omgivande vindbyar så behöver piloten spaka så att inte den "vältande" kraft som uppstår börjar motverka pilotens avsikter.

Den mekaniska konstruktionen för hur rotorbladens pitch/anfallsvinkel styrs, kan lite förenklat beskrivas så här:
Varje blad sitter infäst i navet med ett system av leder som tillåter en stor rörelsefrihet för bladet relativt navet. Under drift/arbete så är det axelns varvtal, "centrifugalkraften" samt bladets aerodynamik som genererar de önskade krafterna mellan bladen och navet.
På varje blad sitter en liten hävarm som kan ändra vinkeln på bladet i dess längdriktning (=pitch). Hävarmsänden "åker roller-coaster" på en stålbricka/ring som sitter fast i helikoptern så att den kan höjas och sänkas runt rotoraxeln samt även lutas framåt bakåt och sidlänges, och på så sätt kan ändra bladens anfallsvinkel både gemsamt (=collective) och med variation på sin väg ett varv runt helikoptern (=cyclic). Anfallsvinkeln kan därmed styras inifrån helikoptern.

En spakrörelse från piloten gör sig knappt märkbar på hela helikoptern på ett enstaka rotorvarv, utan aerodynamiken och masströgheten behöver en stund på sig att ge en verklig manövernytta. Stora eller häftiga rörelser påskyndar inte det önskvärda och bör normalt alltid undvikas.
Men om/när piloten förlorat kontrollen över stjärtrotorns manöverkraft så uppstår snart en accelererande horisontalrotation av helikopterkroppen pga kraftmomentet i huvudrotoraxeln.

Den mekaniska rotationsreferensen mellan flygkropp och huvudrotor tappar då betydelse för rotordiskens "vältande" gentemot markplanet och gravitationen.

Den stackars piloten "borde" då utföra en spakrörelse motsvarande att röra runt i en cirkelrörelse i samma takt som den just då relativa rörelsen. Men det finns ingen hjälp alls att bestämma när/var på varvet eller hur mycket som behövs. Den aktuella g-kraften på pilotens kropp bör också i det läget misstros som referens, och horisontsikten är nog minst sagt omtumlande...
Citera
2024-11-21, 12:19
Medlem
Det var inte mycket information man kunde hitta om den snurran:
https://asn.flightsafety.org/wikibase/461289
Citat:
MD Helicopters MD 500E (369E)
Owner/operator: Visimind AB
Registration: SE-JVM Ex RP-C5218, N7025K
MSN: 0562E
Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: 2
Other fatalities: 0
Aircraft damage: Substantial
Category: Accident
Location: Enköping/Långtora Airfield (ESVL), Uppsala - Sweden
Phase: Initial climb
Nature: Survey
Departure airport: ESVL
Destination airport:
Confidence Rating: Information is only available from news, social media or unofficial sources
Narrative:
The MD Helicopters MD 500E (369E) crashed shortly after takeoff after a loss of directional control from roughly 60 feet at Enköping/Långtora Airfield (ESVL), Uppsala.
Both occupants were taken to hospital.

(länka ALLTID till ASN!)
Citera
2024-11-21, 19:12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Förr (före datorisering/automation) sade man "att flyga helikopter är som att balansera en smörklick ovanpå en het potatis"...

Det är ju såklart lite överdrivet. Det är mer som att cykla - när man kommer på det är det rätt enkelt.

Men helt klart verkar helikoptern tappat stjärtrotorn eller drivningen på den (möjligheten Loss of tail rotor effectiveness men iom att den precis verkar ha hovrat upp låter det mindre troligt.)

Tappar man stjärtrotorn eller dess drivning kommer det rotera väldigt fort medurs uppifrån sett i detta fall, och om man inte gör rätt åtgärd väldigt snabbt kommer det rotera så fort att man inte reder ut att hålla helikoptern på rätt köl. Så det med lutning är troligen en följd av rotationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in