Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-11-19, 23:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det spelar ingen roll vad pappa har för kostnader för sin bostad.

Hur hyresvärden gör med att skatta för den inkomsten är hans ensak.

Man får hyra ut privat utan att betala skatt om vinsten blir under 40.000:-.
Så ett hyreskontrakt på låt säga 4.500:- i mån så får ingen problem.

Det enda som ska lämnas in till FK då du ansöker är hyreskontrakt, inget annat

Bra info. Självklart behöver de inte veta pappans utgifter.
Citera
Igår, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det spelar ingen roll vad pappa har för kostnader för sin bostad.
Dom får för helvete inte begära in en hyresvärds kostnader.
Det är inte socialbidrag TS söker utan bostadstillägg hos FK.
FK sköter om beräkning av TS bostadstillägg inget annat.
Hur hyresvärden gör med att skatta för den inkomsten är hans ensak.
Man får hyra ut privat utan att betala skatt om vinsten blir under 40.000:-.
Så ett hyreskontrakt på låt säga 4.500:- i mån så får ingen problem.
Du skriver ett inneboende/hyreskontrakt för rum & del i villa kök, bad osv.
Det enda som ska lämnas in till FK då du ansöker är hyreskontrakt, inget annat
Man kan få bostadstillägg med max 90% beroende på inkomst.
Går att göra beräkningen själv på hur mycket du får på FKs hemsida.

Så om jag har ett kontrakt på 4500kr i hyra, men samtidigt får 13275kr i sjukersättning, får jag ca 90% av det 4500kr i bostadstillägg då?
Citera
Igår, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Du tänker man kan välja att kontraktet ska gälla hyra av ett rum eller hela bostaden?

Låter väl vettigt om man skulle skriva kontrakt på hyra hela bostaden, för om jag bara hyr ett rum, då innefattar ju kontraktet inte resten av bostaden.

För så är det ju på annonser man ser på tex blocket, att om hyran endast är ett rum så blir det mycket billigare än om man skulle hyra hela huset.

För att få högre bidrag måste du hyra hela huset...

Som inneboendekontrakt på dig...(du är inneboende) så är max belopp 2800

Men hyr du hela huset (som 1 hyrestagare.. inte inneboende) så kan du få mer i bidrag..

SEDAN hur du ut till din far...

Alltså vänder på det hela utifrån hur du tänkte från början...
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilealways
För att få högre bidrag måste du hyra hela huset...

Som inneboendekontrakt på dig...(du är inneboende) så är max belopp 2800

Men hyr du hela huset (som 1 hyrestagare.. inte inneboende) så kan du få mer i bidrag..

SEDAN hur du ut till din far...

Alltså vänder på det hela utifrån hur du tänkte från början...

Vad är skillnad på inneboende och hyra hela huset?

Min pappa bor ju här också så även om jag hyr hela huset så kanske försäkringskassan anser att jag är inneboende för att han är min pappa?
Citera
Idag, 13:27
Medlem
Citat:
Vad är skillnad på inneboende och hyra hela huset?

Min pappa bor ju här också så även om jag hyr hela huset så kanske försäkringskassan anser att jag är inneboende för att han är min pappa?

Det är reglerna som är så....

Du skickar enbart in kontraktet att du hyr hela huset,, av.....
.
Du skriver inte att det är din far... bara ett signerat kontrakt

Behöver inte skicka in att pappa hyr rummet..

Det är internt mellan er och om far sedan önskar bidrag för han hyr ett rum.av dig..kan han sedan skicka in sitt kontrakt att han hyr ett rum av...... ingenting om att du är hans son utan ett std inneboende kontrakt med namnteckning...då har han max 2800 har jag för mig det är oberoende av det högre beloppet det står på ert hyreskontrakt...
Citera
Idag, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilealways
Det är reglerna som är så....

Du skickar enbart in kontraktet att du hyr hela huset,, av.....
.
Du skriver inte att det är din far... bara ett signerat kontrakt

Behöver inte skicka in att pappa hyr rummet..

Det är internt mellan er och om far sedan önskar bidrag för han hyr ett rum.av dig..kan han sedan skicka in sitt kontrakt att han hyr ett rum av...... ingenting om att du är hans son utan ett std inneboende kontrakt med namnteckning...då har han max 2800 har jag för mig det är oberoende av det högre beloppet det står på ert hyreskontrakt...

När man ansöker om bostadstillägg så får man ju frågor om boendet.
Bland annat frågar dom om man delar bostad med förälder men dom frågar även efter uthyrarens adress osv.

Du tänker jag bara ska fylla i nåt helaät annat där eller?

Känns som om dom kommer märka nåt är galet direkt och så åker jag dit för bidragsbrott samt får inga pengar alls
Citera
Idag, 14:02
Medlem
Citat:
Jag får sjukersättning och har fått det i snart 1 år.
Är 37 år gammal och bor hos min pappa.

Det är en hyfsat vanlig villa på 140 kvadratmeter boyta och eget garage.

Jag får just över 10 000 efter skatt och har just börjat betala honom 2500kr i månaden.
Vi har inget kontrakt ännu men när jag såg att man kanske kunde få bidrag för bostadskostnad blev jag sugen på hyr mycket jag skulle kunna få.

Om vi skriver ett kontrakt att jag ska betala honom 5000kr i hyra varje månad, kommer jag få 5000kr extra då?

Han är borta en del med sin sambo och i hennes sommarstuga så jag sköter mycket av hemmet själv.
Han kanske är borta 1 till 2 veckor per månad.

Om jag skulle hyra en tvåa i min stad skulle jag i de flesta fall betala mer än 5000 i hyra, men jag är lite osäker om försäkringskassan tänker på det viset.
Kanske tycker dom att även fast vi bestämt ett hyreskontrakt på 5000kr så ska jag inte få nåt bostadsbidrag om pappas månadskostnad för huset är på typ 6000kr?

Han kanske inte får ta hur mycket i hyra som helst av mig?
Egentligen skulle han väl kunna sätta hyran på 8000kr per månad eftersom han äger huset och betalar jag inte så åker jag ut.

Ansök om bostadstillägg. Du får upp till 93% av hyran betald.
Citera
Idag, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Så om jag förstår detta rätt så är du en vuxen man som är "sjuk" och betalar 2500:-/mån inneboend med din pappa så då har du 7500:- att leva på och vill nu snylta på staten som en jävla tattare men är för trög att ens googla runt lite. NEJ du får inga bidrag . Du kanske kunnat fått bostadsbidrag om ni har ett kontrakt och du har barn boende hos dig heltid eller viss tid som uppfyller kraven.

Se istället till att bli frisk så du kan göra rätt för dig och inte bete dig som en riksloser.

Han får givetvis bostadstillägg.

Du är ett dumhuvud. Troligen tycker du att det är helt OK att kungafamiljen lever lyxliv på folkets bekostnad och att miljardärerna genom diverse avdrag kan nolltaxera eller åtminstone undgå att skatta nämnvärt. Och även om du inte tycker att det är rätt så är det så det fungerar.
Citera
Idag, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför svarar folk när de inte vet? Ja, du kan få bostadstillägg. Och ja, du får rätt stor andel av vad som står på kontraktet. Din far kan ta ut kostnader för dig för löpande utgifter, för möblemang och en avgift för hyra. Prata med FK och säg att du lägger 2000 till din far (om du kan bevisa det med elektronisk överföring varje månad). Och att ni pratat om att skriva ett formellt kontrakt där du även numera ska bidra till löpande utgifter. Säg att det kommer landa på 3000-nånting. Jag förutsätter att din far inte har lån på huset, har han det så blir det mycket enklare att räkna. Har du ägodelar (tror inte bil räknas) och besparingar, får dessa inte vara högre än 100 000, för då får du lite mindre i bidrag.

Och ja, du kan räkna ut på deras hemsida.

Jag tycker att du ska vara ärlig och betala din far det som kontraktet står på. Inte säga att du ska ge 4000 och sedan ge 2000.

Jag tycker absolut din far ska göra upp ett kontrakt och jag tycker att 3500 är en vettig summa. Din far får hyra ut till mer än han själv betalar. Sedan om det påverkar hans skatt vet jag inte, kan inte alls sådant.

Den löjliga svenska ärligheten. Varför ska han vara ärlig mot ett ruttet system? Systemet pissar den som är ärlig i ansiktet. Var en skurk. Det är alla i "eliten".
Citera
Idag, 18:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Den löjliga svenska ärligheten. Varför ska han vara ärlig mot ett ruttet system? Systemet pissar den som är ärlig i ansiktet. Var en skurk. Det är alla i "eliten".

Tycker ändå det är bättre att vara ärlig. Allt det jag skrev stämmer inte. Men visst, man kan påstå att man betalar 4000 och betala 2000 om pappan är med på det. Men man ska vara medveten om att det är bedrägeri.
Citera
Idag, 19:12
Medlem
ruttenfimps avatar
Nej du kommer inte få bidrag för du har fortfarande pengar kvar för vanlig norm.

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...miskt-bistand/

Men ja det går. Ni behöver bara göra kontrakt och skicka in pengar fakturan dock måste de vara högre 2500. För du ska hamna under norm efter hyran e betald vilket du inte gör. 6500 brukar vara deras tak för en person olika i olika kommuner. Så nej du kommer ej få bidrag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in