• 4
  • 5
2024-11-20, 00:00
Medlem
Riddargrevens avatar
Vi som konsumenter har ett ansvar. Bojkottar vi dåliga skräpprodukter har de ingen marknad att sälja till. Mycket hormonstörande ämnen i de flesta prylarna, behöver vi fler manliga kvinnor och kvinnliga män? Vill du ha sådant kan du gå in på Dollarstore.

Lek med barnen istället. Eller gör leksaker i trä tillsammans med dem.
Citera
2024-11-20, 00:24
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Nja. Nu är jag visserligen en ivrig Temukonsument, men i stort sett bara av mina hobbysaker. De är oftast ok. Jag skulle inte köpa elektronikprylar, kroppsnära kläder eller saker till barn därifrån på grund av bristande kvalitetskontroll.
Citera
2024-11-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Jag har handlat lite billig elektronik därifrån (ljusslingor, öronsnäckor, etc.) och även lite kläder. Är väl egentligen kläderna man ska vara nojig över. Fan vet vad kineserna använder i sin polyester. Än så länge har jag inte fått utslag, klåda eller cancer, men man vet ju aldrig.

Kommer framledes inte att handla kläder därifrån om det inte är något jag inte kan hitta någon annanstans.
Just plastkläder,jackor och plastkuddar,täcken ska du inte handla oavsett om de är tillverkade i europa eller kina för det kommer miljarder mikroplastpartiklar som lossnar från kläderna särskilt vid tvätt och kommer ut i naturen och grundvattnet som sen kommer tillbaks i kranvattnet och fisk,räkor osv.

Plasten stannar i kroppen och gör män ,mer feminina. Vi behöver inte mer av det i sverige
Senast redigerad av Blatteman 2024-11-20 kl. 00:50.
Citera
2024-11-20, 17:33
Medlem
Är Teemu skit? Gick på NK för två veckor sedan och såg julkulor för 200-400kr styck, nästan identiska på Teemu kostade runt 20-30kr, och så tycker jag det är med väldigt många saker. Kolla vad butikens i Sverige säljer, det är grejer från Kina med ibland 1000% påslag.

Jag har beställt massor med saker och visst, för något år sen håller jag med om att mycket var skit men inte längre. Min uppfattning är snarare att media/staten gör allt för att smutskasta så dom inte ska torska pengar på skatteintäkter.
Vad vet jag, kanske har jag fel.
Citera
2024-11-20, 17:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Är Teemu skit? Gick på NK för två veckor sedan och såg julkulor för 200-400kr styck, nästan identiska på Teemu kostade runt 20-30kr, och så tycker jag det är med väldigt många saker. Kolla vad butikens i Sverige säljer, det är grejer från Kina med ibland 1000% påslag.

Jag har beställt massor med saker och visst, för något år sen håller jag med om att mycket var skit men inte längre. Min uppfattning är snarare att media/staten gör allt för att smutskasta så dom inte ska torska pengar på skatteintäkter.
Vad vet jag, kanske har jag fel.
Exakt detta. T ex cykelbelysning från Temu för 25 kr och samma på Biltema och Jula kostar 60 kr. Sen så är det så att väldigt mycket av det vi konsumerar i Sverige som kommer från Kina och samma fabriker som det som kommer från Temu. Allt jag beställt därifrån har varit helt okej och bra. Beställer dock inte kläder, men det gör jag ändå inte alls via nätet i vilket fall.
Citera
2024-11-20, 18:17
Medlem
Witkos avatar
Generellt sett så är det mest billigt plastskräp.
Citera
2024-11-23, 14:16
Medlem
Vi köper absolut inget från Temu, eller andra liknande aktörer, till våran dotter. Orkar inte med att hon ska få i sig mikroplaster och annat kemiskt avfall/rester från deras fabriker. Hellre pröjsa lite mer pengar och undvika sånt tänker jag iaf.
Citera
2024-11-25, 20:40
Medlem
blixtensords avatar
Var god och köp leksaker av hög kvalité. Ge barnen fina prylar, det betyder mycket för dem. Jag hade blivit besviken om jag i efterhand förstått att jag lekt med skräp som barn.

Jag är även fördomsfull och tänker att ett företag som Temu inte bryr sig jättemycket om etik och säkerhet. Skiter nog fullständigt i giftiga färger, kassa material, lösa bitar och så vidare. Bara det är billigt att tillverka och köpa in.

Gynna våra ordentliga svenska leksaksbutiker istället, Lekia till exempel.
Senast redigerad av blixtensord 2024-11-25 kl. 20:44.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in