• 1
  • 2
2024-11-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, vi är ju alla olika. Dock har jag i princip aldrig känt behov av att kolla upp någon. De ggr jag söker ett telefonnummer kör jag hitta eller eniro. Är man företagare är det väl lite weird att inte finnas synlig, det håller jag med. Annars tycker jag folk ska vara på sin vakt omkring sådana sidor, det sker som sagt väldigt mycket skit i storstäder. Ett sätt att minska risken för att bli utsatt, är ju att ta bort sig. Sedan har ju inte folk ett skit med att göra vad min lägenhet är värd, hur stort jag bor, med vet jag bor, osv. Rätt weird att så många fortfarande väljer att synas på de sidorna, tycker jag.

Gäller även när folk söker jobb och sånt, tänk om man råkar anställa någon som har dömts flera gånger för våldtäkt? Som du säger det sker väldigt mycket skit i storstäder.
Citera
2024-11-20, 22:15
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Gäller även när folk söker jobb och sånt, tänk om man råkar anställa någon som har dömts flera gånger för våldtäkt? Som du säger det sker väldigt mycket skit i storstäder.

Anställningar, dejter och journalistiskt arbete har fungerat alldeles ypperligt utan dessa sidor i alla tider innan dessa gjorde entré. För vissa yrken är det givetvis befogat med ett registerutdrag. Men det har blivit bananas omkring detta på senare år.

Så du menar att en person som dömts för våldtäkt aldrig ska erhålla en anställning? Ska alla som har en dom på sig förbli arbetslösa resten av sina liv? Det är rätt många som historiskt har en dom på sig, tänk om alla dessa skulle gå arbetslösa. Det skulle bli brist på arbetare, minst sagt. Dessutom är merparten människor värda en andra chans.
Citera
2024-11-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Anställningar, dejter och journalistiskt arbete har fungerat alldeles ypperligt utan dessa sidor i alla tider innan dessa gjorde entré. För vissa yrken är det givetvis befogat med ett registerutdrag. Men det har blivit bananas omkring detta på senare år.

Så du menar att en person som dömts för våldtäkt aldrig ska erhålla en anställning? Ska alla som har en dom på sig förbli arbetslösa resten av sina liv? Det är rätt många som historiskt har en dom på sig, tänk om alla dessa skulle gå arbetslösa. Det skulle bli brist på arbetare, minst sagt. Dessutom är merparten människor värda en andra chans.

Fast du skriver själv att det är massor av skit överallt och du känner dig bara trygg om du kan dölja uppgifter om dig själv. Du säger själv att det finns ett stort problem med kriminella. Då är det väl bara bra om man hålla sig undan dessa på jobb och vid dejtande? Känns lite hyckleri att dina åtgärdar mot kriminella är okej men mina är helt fel.
Citera
2024-11-20, 22:49
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Fast du skriver själv att det är massor av skit överallt och du känner dig bara trygg om du kan dölja uppgifter om dig själv. Du säger själv att det finns ett stort problem med kriminella. Då är det väl bara bra om man hålla sig undan dessa på jobb och vid dejtande? Känns lite hyckleri att dina åtgärdar mot kriminella är okej men mina är helt fel.

Jag säger inte att jag bara känner mig trygg genom att dölja mina/våra uppgifter, dock innebär det en viss tryggare känsla, så klart. Du läser knepigt. Jag tycker som sagt folk ska värna om sin integritet och sitt privatliv, inte bara för att de kan bli utsatta för brott. Integritet är friskt och sunt. Lexbase stjälper mer än hjälper. Det är därför dom och liknande sidor kommer att försvinna inom kort.

Hyckleri? Nja. Dock har du dina åsikter och jag mina? Inga konstigheter.
Citera
2024-11-20, 23:52
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Den informationen lämnas dock inte ut på hitta, mrkoll eller ratsit utan du måste utnyttja betaltjänster som Lexbase och liknande. Det är offentlig uppgift och kan fås från tingsrätterna om man nu inte vill betala.

RIP
Citera
2024-11-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Den informationen lämnas dock inte ut på hitta, mrkoll eller ratsit utan du måste utnyttja betaltjänster som Lexbase och liknande. Det är offentlig uppgift och kan fås från tingsrätterna om man nu inte vill betala.

RIP

Jo Mr koll har det. Man kan köpa domar där.
Citera
2024-11-21, 00:05
Medlem
zombie-nations avatar
Folk tror att jag är död. Eller de tycker att det är obehagligt att jag inte finns på nätet för då har man något att dölja.
Citera
2024-11-21, 00:16
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Jo Mr koll har det. Man kan köpa domar där.
Läs vad jag skrev igen! Javisst kan du köpa domar, det behöver du inte mrkoll till utan ett bankkort eller Swish. Men det står inga fakta om personen. Att någon finns i lexbase (det får du veta) kan vara en fortkörning eller trippla våldtäkter, det talar inte mrkoll om. Då måste du betala, www.lexbase.se.
Citera
2024-11-21, 00:20
Medlem
Citat:
Läs vad jag skrev igen! Javisst kan du köpa domar, det behöver du inte mrkoll till utan ett bankkort eller Swish. Men det står inga fakta om personen. Att någon finns i lexbase (det får du veta) kan vara en fortkörning eller trippla våldtäkter, det talar inte mrkoll om. Då måste du betala, www.lexbase.se.

Varför tjatar du om lexbase? Man kan söka på en person i mrkoll och köpa en rapport över denna med möjliga domar.
Citera
2024-11-21, 00:20
Medlem
Man är ju även förekommande på såna sidor om man genomgått en skilsmässa eller varit i tvistemål t.ex. Det är enligt lin mening galet
Citera
2024-11-21, 00:41
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Varför tjatar du om lexbase? Man kan söka på en person i mrkoll och köpa en rapport över denna med möjliga domar.
För att jag ursprungligen skrev "betaltjänster som Lexbase eller liknande".
Din kära mrkoll faller under kategorin "liknande" då det är en köpe-tjänst.
Du får inte veta något utan att betala. Och ska du betala spelar det ingen roll till vem.
Rättsväsendet är oftast gratis.

På mrkoll får du för 39:- veta OM Kalle Kanin förekommer i någon dom och i så fall med vad. Gör han det inte har du ändå betalt.

På lexbase kan du söka och hittar de inte Kalle Kanin så betalar du inget alternativt köper du infon om de hittar honom.

Men du får inga hårda fakta gratis på någon sida!

RIP
Senast redigerad av reverend.paisley 2024-11-21 kl. 00:43.
Citera
2024-11-21, 07:37
Medlem
Citat:
För att jag ursprungligen skrev "betaltjänster som Lexbase eller liknande".
Din kära mrkoll faller under kategorin "liknande" då det är en köpe-tjänst.
Du får inte veta något utan att betala. Och ska du betala spelar det ingen roll till vem.
Rättsväsendet är oftast gratis.

På mrkoll får du för 39:- veta OM Kalle Kanin förekommer i någon dom och i så fall med vad. Gör han det inte har du ändå betalt.

På lexbase kan du söka och hittar de inte Kalle Kanin så betalar du inget alternativt köper du infon om de hittar honom.

Men du får inga hårda fakta gratis på någon sida!

RIP

Vad spelar det för roll? Man betalar väl bara, det lägger man ändå på HR-budgeten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in