Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-20, 10:18
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.dn.se/ekonomi/elever-vi-...studentmossor/

"Kristaller, guldbroderier och blinkande ledtext. En studentmössa kan kosta tusentals kronor. Försäljningen pågår i landets gymnasie*skolor – men elever vittnar om *säljare som hetsar och använder grupptryck.
– De pressar elever på pengar och får en att känna sig utanför om man inte väljer alla tillägg på sin mössa, säger tredjeårseleven Elsa Winroth i Lund."

"Men det kan bli ännu dyrare. När DN testar att skapa en mössa med de flesta möjliga tillval slutar notan på 7 142 kronor. Själva basmössan kostar mellan 399 och 499 kronor, sedan tillkommer kostnader för en lång rad tillägg.
När mössdesignen är färdig möts köparen av fler erbjudanden – som ett namngraverat champagneglas eller en förvaringslåda med inbyggd videospelare."
De dyrare materialvalen är ofta förvalda och måste aktivt tas bort av den som inte vill betala extra".

Låter som ett avsnitt i Nile city eller Solsidan.
Sedan kan man ju fråga sig varför rektorer på vissa skolor tillåter ett uppenbart oseriöst företag att låna skolans lokaler för att pracka på elever dyra studentmössor.
Släktskap? Mutor?

Jävla trams. När jag tog studenten var vi flera polare som sket i att köpa studentmössa och jag har inte ångrat mig en sekund för det. Bättre att lägga stålarna på ett körkort i stället. Det gjorde jag.
Citera
2024-11-20, 12:03
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Min 200 kronors mössa ligger nere i källaren och samlar damm. Helt andra priser för 20 år sedan.
Haha, de flesta studentmössor hamnar i källaren ganska snabbt. Den ligger framme i bokhyllan nåt år, sen åker den ner i en kartong i källaren. Efter ytterligare några år så behövs den där kartongen till viktigare saker i förrådet och så slutar mössan sina dagar sönderpressad under cykeldäck, fyllda sopsäckar och verktygslådor. En dag hittar man den och så åker den med resten av skräpet ut i grovsoprummet.

Helt sjukt att de har blivit så dyra idag då minnesvärdet är lika med noll inom kort.
Citera
2024-11-20, 12:36
Medlem
Q-s avatar
Tog studenten själv för 8 år sedan. Jag piffade till min mössa lite mer än nödvändigt, med bland annat självlysande text och innertyget var en skånsk flagga i stället för bara vitt. La även till lite andra små detaljer, mössan gick på max 1500kr. Jag tyckte det var mycket då men jag visste vad jag gjorde och tänkte whatever, den självlysande texten var ju cool som fan på student discot.

Att lägga 7000kr på en mössa är däremot helt absurt, kan inte föreställa mig vad man ens får för funktioner och detaljer då. Att ens lägga mer än vad jag gjorde på min mössa är det också ganska sjukt.
Citera
2024-11-23, 16:23
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag köpte ingen studentmössa, alla andra i klassen köpte. Jag förstår mig inte på det där med grupptryck. Vad bryr jag mig om vad de andra i klassen gjorde? Det är ju dumt att köpa en dyr mössa man inte behöver.
Citera
2024-11-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.dn.se/ekonomi/elever-vi-...studentmossor/

"Kristaller, guldbroderier och blinkande ledtext. En studentmössa kan kosta tusentals kronor. Försäljningen pågår i landets gymnasie*skolor – men elever vittnar om *säljare som hetsar och använder grupptryck.
– De pressar elever på pengar och får en att känna sig utanför om man inte väljer alla tillägg på sin mössa, säger tredjeårseleven Elsa Winroth i Lund."

"Men det kan bli ännu dyrare. När DN testar att skapa en mössa med de flesta möjliga tillval slutar notan på 7 142 kronor. Själva basmössan kostar mellan 399 och 499 kronor, sedan tillkommer kostnader för en lång rad tillägg.
När mössdesignen är färdig möts köparen av fler erbjudanden – som ett namngraverat champagneglas eller en förvaringslåda med inbyggd videospelare."
De dyrare materialvalen är ofta förvalda och måste aktivt tas bort av den som inte vill betala extra".

Låter som ett avsnitt i Nile city eller Solsidan.
Sedan kan man ju fråga sig varför rektorer på vissa skolor tillåter ett uppenbart oseriöst företag att låna skolans lokaler för att pracka på elever dyra studentmössor.
Släktskap? Mutor?

Dessa studentmössor är givetvis löjligt dyra. Företagen ifråga skor sig på studenternas bekostnad. Därmed inte sagt att alla måste köpa just den dyraste.
En vanlig studentmössa utan krusiduller, sådan som alla studenter hade på min tid, möjligen med klassens beteckning påsydd - är inte lika dyr.
Citera
2024-11-23, 17:22
Medlem
När jag gick i plugget, så lade jag och 20 studentbilder en beställning på mössorna på ett företag i Sydostasien.

Under halva priset.

Men vi var tvungna att skicka ner en mössa som ”modell”…
Citera
2024-11-23, 20:03
Medlem
Hysterier som kommer och går. Verkar finns en uppsjö firmor som levererar en fullt duglig mössjävel för under 500 spänn.

Så det är väl bara ge fan i att lägga på diverse tramsig pimpning.

Ska man plugga vidare på universitetet kan det väl vara värt. Men tar man studentexamen som snickare eller rörkrökare är det väl mer tveksamt.

Som sagt: Lägg pengar på körkort istället.
Citera
2024-11-23, 22:57
Medlem
Pungsvings avatar
En bra cowboy hatt kostar 700 kr i USA.
Citera
2024-11-25, 20:51
Avstängd
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jävla trams. När jag tog studenten var vi flera polare som sket i att köpa studentmössa och jag har inte ångrat mig en sekund för det. Bättre att lägga stålarna på ett körkort i stället. Det gjorde jag.
Jag och en kompis gjorde samma sak, kommer faktiskt inte ens ihåg hur många som körde med studentmössa men det var inget man brydde sig om på den tiden när jag tog studenten.
Jävla larv, ungefär lika töntigt som att konfirmera sig när man inte ens är kyrklig av sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in