Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 14:42
Medlem
Sambandet mellan huvudvärk mm och användandet av snus har för egen del gått i tre steg:

1. Hade under några månaders tid tid nästan konstant en lätt molande bakgrundshuvudvärk i kombination med något lägre energinivå och en lättare känsla av att vara lite dåsig, lite darrig och en allmän upplevelse av att allt inte stod helt rätt till. Försökte hitta orsakssamband i vardagen och levernet utan att lyckas, fram till att det av olika anledningar stod ganska klart att källan var lågprissnus i synnerhet märket "Knox" och deras portionssnus.

2. Började prata om det i bekantskapskretsen och fick reda på två oberoende fall där upplevelsen var den samma.

3. Har sett några ytterligare fall och diskussioner online.

Gick helt över till Swedish Match olika sorter och har sedan dess inte upplevt några liknande problem och lät därför det hela bero.

Fram till förra veckan när jag fick en dosa "Ström" "Gingery Liquorice" av en kamrat som "inte tyckte den var god". Kul med lite variation så det blev att köra på ca ett dygn med den. Samma typ av känsla som tidigare kom som ett brev på posten, slutade tvärt och kastade skiten, efter ytterligare ett dygn var symptomen borta.

Fler som har gjort samma iakttagelser?
Är det vi som upplever det här som är överkänsliga?
Vad är det för ämnen i snuset som orsakar det?
Vilka olika fabrikat är värst?

Allt som berör ämnet är fritt för diskussion för min del.
Citera
2024-11-20, 15:11
Medlem
SACABAMBASPISs avatar
I snus finns, förutom nikotin, x-antal tungmetaller, bekämpningsmedel, cancerframkallande ämnen och annat hälsofarligt.
Klart som fan det kan leda till huvudvärk.

- Från Hjärt- och Lungfondens hemsida:

"Forskning visar att nikotin inte bara är starkt beroendeframkallande, utan även kan orsaka kvarstående förändringar i hjärnans nervceller och påverka områden i hjärnan som styr beteende och känslor."

"Utöver nikotinets negativa effekter på hjärnan visar forskning att nikotin kan ge ökad kärlstyvhet, vilket är förknippat med ökad risk att drabbas av stroke och hjärtinfarkt. Det är alltså inte endast traditionella cigaretter som är skadliga för hjärta och kärl."

https://www.hjart-lungfonden.se/hals...nus/forskning/

Vad jag försöker säga är att om nikotin har såna effekter på hjärnan så är det inte så konstigt att vissa får huvudvärk.

- Här har Testfakta jämfört olika snusprodukter, är visserligen ett 10 år gammalt test.
Men finns en tabell i PDF-format, ditt favoritsnus kanske finns med?
"Laboratoriet mätte inte bara mängden nikotin utan också hur mycket nitrosaminer, tungmetaller och bekämpningsmedel som fanns i de olika snussorterna."
https://www.testfakta.se/sv/kropp-ha...ifter-i-snuset
Citera
2024-11-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SACABAMBASPIS
I snus finns, förutom nikotin, x-antal tungmetaller, bekämpningsmedel, cancerframkallande ämnen och annat hälsofarligt.

"Forskning visar att nikotin inte bara är starkt beroendeframkallande, utan även kan orsaka kvarstående förändringar i hjärnans nervceller och påverka områden i hjärnan som styr beteende och känslor."

"Utöver nikotinets negativa effekter på hjärnan visar forskning att nikotin kan ge ökad kärlstyvhet, vilket är förknippat med ökad risk att drabbas av stroke och hjärtinfarkt. Det är alltså inte endast traditionella cigaretter som är skadliga för hjärta och kärl."

Vad jag försöker säga är att om nikotin har såna effekter på hjärnan så är det inte så konstigt att vissa får huvudvärk.

- Här har Testfakta jämfört olika snusprodukter, är visserligen ett 10 år gammalt test.
"Laboratoriet mätte inte bara mängden nikotin utan också hur mycket nitrosaminer, tungmetaller och bekämpningsmedel som fanns i de olika snussorterna."

Jo jag vet ju att det inte är några vitaminpiller men jag var lite intresserad av vad det är för ämnen som gör vissa sorter värre än andra.

Men tack för länken, jag ska ta en koll!
Citera
2024-11-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SACABAMBASPIS

Snus innehåller vatten, tobak, natriumkarbonat (PH justerare) , salt, propylenglykol (bakteriedödande),
glycerol (fuktbevarande) och aromer.

Det som är cancerogent i tobaken är Nitrosaminer men i princip allt försvinner genom att värmebehandla tobaken i 85-90 grader i 36 timmar.

Allt utom tobaken återfinns också i många andra olika livsmedel och skönhetsprodukter.

Ska man få bestående skador av vanligt snus gällande nikotinet så får man nog ligga i med snusandet,
Av de 8mg/g nikotin som brukar vara vanligast så tas bara 20% av det upp i kroppen och det är när PHvärdet ligger basiskt på runt 8-8,5.

Att man får huvudvärk av snus beror nog inte på nikotinet, om vi nu pratar standard styrka men däremot så kan man börja må illa av de olika aromerna om man är känslig.

Själv har jag snusat löst totalt i 43 år nu varav 13 år då jag tillverkat snuset själv.
Citera
2024-11-21, 00:26
Medlem
Onico är det enda snus som gett mig huvudvärk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här