Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du bör berätta om dina symptom för att få hjälp att hantera dem. Det betyder inte att du i detalj redogör för "jag gjorde ditten och datten med 10 personer". Du behöver inte på något sätt gå in i detalj i det med mötet med psykologen. Du har rätt till din integritet. Samtalet med psykologen är ju till för dig. Kanske är det bra för dig att berätta om att detta är ett av dina symptom så att du kan släppa på skam och skuldkänslor. De behöver du inte bära på i onödan.

Precis. Att säga att sexdriften är enormt hög ingår kanske om det är en av de främst sakerna som sker vid dina skov. Men du kan ju skippa detaljer eller hänvisa till att det är privat med detaljer, antal partners eller vad helst egentligen som du inte vill berätta.
Citera
2024-11-20, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Du har fått en tid på psyk, ok. Frivilligt? Varför ska du träffa läkaren?
Är det samtalsterapi?

Oavsett så hoppas jag du förstår att det är viktigt att du berättar detta så du får hjälp.

Den personen som kommenterade att du inte ska nämna något om ditt sexliv för att fokuset riskerar att hamna där, den personen har jag inte ord för.

Jag hoppas du förstår, att låta främmande människor strypa dig och sticka kanyler i din kropp, det har inget med ditt privata sexliv att göra.

Du kanske får en sexuell kick av det i ögonblicket men det kan man få av att skära sig i armarna också.
Det här är självskadebeteende med potentiellt dödlig utgång, eller något ännu värre.

Gissar på att du missbrukar stimulanter också. Oavsett så är det ju ingenting som gör situationen bättre.

Vill du ha hjälp så kan du ju börja med att vara ärlig med dina problem och jag kan ganska självsäkert påstå att du behöver hjälp.

Du behöver behandling, KBT och förmodligen mer därtill.

Men om du ska undanhålla fakta som involverar handlingar som kan leda till din död för att det 'känns privat' så kan du nog lika gärna hoppa över det där läkarbesöket.

Glhf

Att pendla mellan att vara glad och ledsen och att utsätta sig själv för direkt livsfarliga situationer för att man får maniska impulser man inte kan kontrollera.
Jag skulle våga påstå att det finns en viss skillnad.

Tack för svaret. Jag hade kontaktat psykiatrin via 1177 för ett tag sedan och någon läkare tycker att mitt meddelande saknade en röd tråd varpå de nu vill göra en bedömning, sa sköterskan. Jag mår hyfsat nu, men det är väl lika bra att knalla dit och diskutera medicineringen tänker jag, även om jag har lite Olanzapin hemma som trycker tillbaka en hel del av impulserna, dock verkar det bara fungera tillfälligt dämpande på libido jag får tro vad som skrivs på nätet.
Citera
2024-11-20, 23:42
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Jag är lik dig på flera punkter och jag är glad att jag har pratat om mina liknande beteenden när jag haft samtal på psykiatrin.
Om man har turen att få träffa nån man klickar med som är intresserad på riktigt så ger det faktiskt en hel del nya fräscha tankar om en själv.
Men ah vem vet du kanske får träffa nån idiot då kanske ett samtal om sexmissbruk inte är så skönt..
Citera
2024-11-21, 00:17
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har fått en tid på psyk. Är Bipolär och har haft problem med ett maniskt skov, så har pratat med psykiatrin och fått tid hos en läkare. Är tyvärr även missbrukare och efter ett år, haft återfall även där. Äter Lithium.

När jag får mani, blir jag främst helt sexgalen, tyvärr på ett destruktivt sätt där ju galnare sexet är, desto bättre och nu snackar jag inte om typ pedofili, utan om lagliga saker. Dras till destruktiva människor och märkliga situationer. Ett exempel är att jag blev tänd när en person plötsligt körde in en kanyl med en drog i armen på mig, tog ett kraftigt grepp runt halsen och på oskyddad sex. I vanliga fall, så är jag helt annorlunda, men ibland så dras jag till grovt kriminella typer som jag tänder på och jag förstår inte själv varför 😞

Vet dock inte om det är vettigt att blotta sexbiten för en okänd läkare, det är ju väldigt privat. Har googlat och det verkar rent medicinskt inte heller finnas något att göra åt denna typ av problematik, så vill ha flashbacks samlade elits åsikter om saken, hålla tyst eller berätta?
Som flera andra har sagt: ja och nej. Du behöver beskriva ditt tillstånd, och dina risktagande sexuella impulser är en del av det. Om du tycker att det är genant behöver du inte gå in på detaljer men förklara att du gör saker som du aldrig skulle gjort och utsätter dig för risker du aldrig skulle tagit. Sedan får läkaren ställa frågor och du kan svara eller säga att det är för jobbigt eller känsligt för dig att svara på. Men just att du blir hypersexuell och tar risker måste läkaren veta.

Jävligt starkt att du går och tar hjälp. Bra för dig!
Citera
2024-11-21, 04:22
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Har fått en tid på psyk. Är Bipolär och har haft problem med ett maniskt skov, så har pratat med psykiatrin och fått tid hos en läkare. Är tyvärr även missbrukare och efter ett år, haft återfall även där. Äter Lithium.

När jag får mani, blir jag främst helt sexgalen, tyvärr på ett destruktivt sätt där ju galnare sexet är, desto bättre och nu snackar jag inte om typ pedofili, utan om lagliga saker. Dras till destruktiva människor och märkliga situationer. Ett exempel är att jag blev tänd när en person plötsligt körde in en kanyl med en drog i armen på mig, tog ett kraftigt grepp runt halsen och på oskyddad sex. I vanliga fall, så är jag helt annorlunda, men ibland så dras jag till grovt kriminella typer som jag tänder på och jag förstår inte själv varför 😞

Vet dock inte om det är vettigt att blotta sexbiten för en okänd läkare, det är ju väldigt privat. Har googlat och det verkar rent medicinskt inte heller finnas något att göra åt denna typ av problematik, så vill ha flashbacks samlade elits åsikter om saken, hålla tyst eller berätta?

Du måste förstå att psykiatriker redan har hört allt. Han kanske bara anar ännu värre saker om dig om du inte säger sanningen. En psykiatriker tänker professionellt, inte som en dramakärring "åh herregud vilken hora". Så det finns inget att tvivla på. Om du inte kan öppna dig kan han inte hjälpa dig. Försök lär dig vad som är viktigt i livet.
Citera
2024-11-21, 05:01
Medlem
Citat:
Olanzapin hemma som trycker tillbaka en hel del av impulserna, dock verkar det bara fungera tillfälligt dämpande på libido jag får tro vad som skrivs på nätet.

Ja, Olanzapin är ju en av de antipsykotiska som är mildast vad gäller att reglera dopamin.

Jag har också impulsiva problem och Quetiapin är något som fungerar bra för mig. Sex är det sista man tänker på, men man känner sig inte heller lobotomerad som man kan göra på tunga neuroleptika.
Citera
2024-11-21, 06:29
Medlem
Berätta så lite som möjligt för psykiatern. Absolut inga detaljer.
Citera
2024-11-21, 06:54
Medlem
Pungsvings avatar
Det är känslorna som förträngda oftast när man har mentala problem. Det finns mycket undantryckt i minnet och du har blivit ett offer för din egen manipulation av dig själv. Det tar tid att förstå hur mekanismerna fungerar, och helt införstådd med hur man fungerar blir man aldrig. Berätta för psykiatern vad som är svårt för dig som du tycker borde vara lättare att göra eller förstå. Berätta inte om sådant du förstår, det är slöseri med tid. Berätta om situationer du tycker känns fel eller missförstånd du hamnar i hela tiden. Du borde prata med psykolog istället eftersom en psykiater medicinerar mot medicinska åkommor, tex ADHD och schizofreni.
Citera
2024-11-21, 08:42
Moderator
Maviels avatar
Jag tror att det inte är biten med det sexuella som egentligen är jobbig för dig utan dina skuld och skamkänslor kring det - och just det tror jag du hade kunnat få hjälp med av en psykolog. Att få avdramatisera det och prata om det även om det inte handlar om detaljer tror jag hade gjort dig gott och möjligtvis också gjort att det inte blir så laddat för dig. Kanske hade det också hjälpt dig lite med grundproblemet i sig. Du är antagligen inte ensam om det här heller. Det är många som på ett eller annat sätt använder sex/alkohol/droger/spelande eller annat kopplat till sitt mående.
Citera
2024-11-21, 09:53
Medlem
DieselnDusts avatar
Sånt är ju privat och personligt men samtidigt så har det att göra med din mani och blir ju destruktivt skriver du samt ett missbruk för dig 🤔

Äh, jag har ingen aning. "Lyssna" inte på mig.
Citera
2024-11-21, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Berätta så lite som möjligt för psykiatern. Absolut inga detaljer.

Vidareutveckla gärna, jag vill veta vad du tror konsekvenserna kan blir om jag går in på detaljer?

Man är ju alltid lite rädd att bli inlåst, samtidigt så ställs det så höga krav på LPT att det knappast kan vara aktuellt i mitt fall och i synnerhet inte nu när det lugnat ner sig? 🤔

En psykiater som fått veta detaljer om hemskheter jag gjort förra veckan kan väl knappast börja insistera på inläggning nu tycker man?
Citera
2024-11-21, 11:36
Medlem
Citat:

Förändrar inte din diagnos om du berättar. Försök att hålla koll på din sjukdom istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in