Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-20, 19:31
Medlem
Jag läste just en intressant artikel av Kjetil Johansen om teorier kring Syndafloden. För mig är detta ett mycket intressant ämne liksom havets olika nivåer under årtusenden och ändå längre tillbaka. Kjetil Johansen menar att berättelsen om syndafloden kan vara från tiden när Medelhavet via Bosporen bröt sig in i Svarta havet för ca 7,500 år sedan. Jag bor idag i Grekland med en tomt som ligger ca 100 meter över nuvarande havsnivå. Både på tomten och på andra områden runtomkring och ännu högre så finns här och där stora områden med gul lera. Något annat som jag observerat är när man gjort nya vägar och brutit igenom orörd mark. Väggar har uppstått på flera meter där man kan se olika avlagringar, ibland finkornigt, ibland grövre osv. Dessa observationer har jag gjort i min närhet på 30 meters höjd över havet. Jag stötte idag även på uppgifter om att det varit regnperioder på jorden som varat hundratusentals år och så har vi det där med istiderna. Såvitt jag känner till så har man inga bevis på mänsklig aktivitet hittat i Europas från mellantiden mellan de två senaste istiderna. Någon som har lust att ge mig lite info om var vetenskapen står idag i dessa frågor.
Citera
2024-11-21, 10:59
Medlem
pantywankers avatar
En annan variant skulle kunna vara när Atlanten bröt in och skapade Medelhavet.
Läste någon gång för många år sedan att när Gibraltar-sundet bildades, (Medelhavet existerade inte innan) så steg vattnet med 10 meter per dag efter att det blivit fart på inloppet.
Citera
2024-11-21, 17:56
Medlem
Jag har läst detta också för länge sedan, intressant. Det måste ha varit en mycket större händelse. Man får förutsätta att det bodde människor där som vattnet drog fram. Det var väl några tusen år tidigare. Men mina lerbottnar som jag hittat högt över vattenståndet idag och de grusrester av sjöbotten som också ligger högt över dagens vattenstånd måste vara betydligt äldre. De ligger ju betydligt högre än atlantnivån idag. Kan det ha att göra med forna istider?
Citera
2024-11-21, 18:07
Medlem
Rent generellt så har vi haft stabil havsnivå de senaste 3000 åren. Dessförinnan hände det ett par ggr i historien att vattennivån höjdes eller sänktes med över 100 meter.

Norden har en direkt koppling till senaste istiden, där den drog sig tillbaka så var mer än halva Sverige fortfarande under vatten. Här skedde sedan en landhöjning när trycket från isen försvann. Vi har alltså mer land än vad man hade förr.

I medelhavet ser man snarare bara en havshöjning, dvs det som var land förut ligger nu under vatten. Skillnaden är inte lika stor, men det ledde till att man kan hitta rester av äldre bebyggelse under vattennivån.

Detta gick givetvis ganska långsamt till ur mänskligt perspektiv, men att se äldre bebyggnad ute under vattnet leder såklart till spekulationer mellan generationer, inte alls omöjligt att sagor om syndafloden, Atlantis och andra historier kommer från att man såg översvämmad bebyggelse som ju ändå måste varit bättre bevarad än idag 3000-5000 år senare.
Citera
2024-11-21, 18:54
Medlem
Kan det du skriver (secret garden) förklara hur jag kan hitta lerbottnar och stränder mycket högt uppe på land? Menar du att de sällsynta höjningar som du nämner skulle ha inträffat under tidsperioden drygt 5 miljoner år sedan (då Gibraltarsund öppnades) till för 3000 år sedan? Jag bor vid Medelhavet. Du skriver, höjdes eller sänktes med mer än 100 meter och då kanske vi börjar närma oss en förklaring till mina iakttagelser. Kan du säga mig var jag kan läsa om dessa höjningar och sänkningar?
Citera
2024-11-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imar74
Kan det du skriver (secret garden) förklara hur jag kan hitta lerbottnar och stränder mycket högt uppe på land? Menar du att de sällsynta höjningar som du nämner skulle ha inträffat under tidsperioden drygt 5 miljoner år sedan (då Gibraltarsund öppnades) till för 3000 år sedan? Jag bor vid Medelhavet. Du skriver, höjdes eller sänktes med mer än 100 meter och då kanske vi börjar närma oss en förklaring till mina iakttagelser. Kan du säga mig var jag kan läsa om dessa höjningar och sänkningar?

Kan hjälpa dig med vissa nyckelord som kan vara bra att använda när man googlar om ämnet.

Om man ser på medelhavet under en tidsperiod på mer än 250 miljoner år så har den flera olika faser.

För 66-250 miljoner år sedan var medelhavet mycket större än idag, de kallar havet för Tethyshavet. Pga plattformarnas rörelser var detta ett hav som var mer öppet än dagens medelhav och både mycket större och havsnivån var högre.

Sedan stängdes medelhavet in, liknar lite mer dagens utseende.

6 miljoner år sedan torkade havet ut och försvann nästan helt. Utan kontakt med Atlanten fördes inte något nytt vatten in. Istället blev det sjöar omgivet av saltavlagringar.

Sedan öppnades gibraltarströmmen igen, vatten flödade in och havet fylldes på till ungefär såsom vi ser den idag.

Vissa skillnader har skett mellan 2 miljoner år sedan och fram till 12.000 år sedan där havsnivån varit lägre. Vilket är intressant då med tanke på att civilisationerna började dyka upp för 12.000 år sedan och vattennivån därför stigit sedan dess fram till för några tusen år sedan och stabilt därefter.

Spåren av havsbotten, lera och stränder högre upp kan alltså vara 66 miljoner år gamla eller någon gång mellan 12.000 år och 2 miljoner år.

Krävs nog på platsen undersökningar för att veta mer exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in