• 3
  • 4
2024-11-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
GTX 760 har en TDP på 170W och GTX 1070 har en TDP på 150W. Så ditt nya kort bör på pappret vara något svalare än det gamla.

Det som blir varmt är främst grafikprocessorn. Därför har den en kylare på sig. Kylaren består av en bit metall och en fläkt. Metallbiten är pressad mot den varma grafikprocessorn och tanken är att värmen ska ledas bort från grafikprocessorn och värma upp metallbiten som sen kyls ner av luften som fläkten blåser på den.

Så om grafikkortet rapporterar att grafikprocessorn är väldigt varm, då bör även kylaren vara varm om kontakten mellan grafikprocessorn och kylaren är god. Detta är det första du kan kolla. Är kylflänsen varm? Du kan försiktigt lägga fingret mot den. Det börjar brännas när tempen är kanske 50C eller mer.

Är grafikprocessorn varm men inte kylaren, då bör man kanske montera loss kylaren, rengöra och applicera ny kylpasta, montera igen och se om det blir bättre.

Är kylaren varm den också är det kanske bättre chassiventilation som behövs.

En sak till, 314 mm² och 150W, så ja det blir varmt. Snabbt. Om du är gammal nog att minnas en 60W glödlampa så vet du att de blir varma snabbt och där är det 60W och glasets yta bra mycket större än 314 kvadratmillimeter.

Följde råden ovan och det visade sig att kylpastan var problemet. Med den bytt så håller sig temperaturen kring 40 idle och går aldrig över 65 när jag spelar.

Temperaturen rör sig mycket långsammare upp och ner nu också. Är väl logiskt antar jag om den får bättre kontakt med kylaren.
Senast redigerad av BenenPaRyggen 2024-11-22 kl. 16:42.
Citera
2024-11-22, 17:22
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenenPaRyggen
Följde råden ovan och det visade sig att kylpastan var problemet. Med den bytt så håller sig temperaturen kring 40 idle och går aldrig över 65 när jag spelar.

Temperaturen rör sig mycket långsammare upp och ner nu också. Är väl logiskt antar jag om den får bättre kontakt med kylaren.
Kul att höra. Fint att du själv lyckades fixa det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in