2024-12-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tyvärr måste jag göra dig besviken.
Verkligheten ser helt annorlunda ut.
nej
Citera
2024-12-23, 23:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek
nej
Jag begriper inte hur du kan säga emot.
Du vet knappast vad för ingenjörer som omger mig, tyvärr.

Men eftersom du tycker dig veta bättre om en arbetsplats du inte känner till, så får du ha en god jul i alla fall.
Citera
2024-12-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Givetvis galet och kontraproduktivt. Antingen så lönesätter man baserat på kön eller så gör man det inte. Man kan inte ha kakan och äta den. Rätt kandidat ska få en högre lön än en sämre kandidat oavsett vilket kön han/hon har, vilken hudfärg, vilken favoritmat o.s.v.

This
Citera
2024-12-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det skulle bara sluta med att kvinnorna inte får jobb för de kostar mer. Kvinnoskatt. Ok. Nej, tack.

Sen säger ni att kvinnor har sämre lön för att de är dåliga på att förhandla upp den. Konstigt att män inte är rädda att inte få jobb vid löneförhöjningar.
Citera
2024-12-25, 05:16
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Sen säger ni att kvinnor har sämre lön för att de är dåliga på att förhandla upp den. Konstigt att män inte är rädda att inte få jobb vid löneförhöjningar.
Jag behöver inte försvara något jag inte påstått, tycker jag.
Däremot kan jag argumentera för mitt egna påstående och förklara hur utbud och efterfrågan fungerar.
Om vi har två konsultbolag, den ena med nya kvinnliga ingenjörer och den andra med nya manliga ingenjörer. Ingen av konsulterna har tidigare arbetserfarenhet men de manliga konsulterna är billigare. Det rationella beslutet är att anlita de manliga konsulterna.
Det är ungefär som att importera lågavlönad arbetskraft. Folk som kräver mer betalt får inte jobben längre.

Om man är i en position att man kan förhandla till sig löneförhöjning är man inte rädd att förlora jobbet, det är inget konstigt med det.
Citera
2024-12-26, 00:57
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Jag är ingenjörstuderande på KTH Datateknik snart T2. Jag kommer inte att glömma det här. Kommer ALDRIG att gå med i detta förbund. Tips: vill ni ha A-kassa utan fack, gå med i Akademikernas A-kassa, bara runt 150 kr per månad.
Citera
2025-02-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
26 sidor och knappt någon man fattar vad ett provocerande retoriskt grepp är för att få igång en debatt?

Ni framstår inte precis som smarta här alltså.

Motsatsen, att kvinnor ska ha 85% av mäns lön har accepterats i hur många år som helst, men då är män inte intresserade av att diskutera eller problematisera, ack nej.

Frågan är väl snarare varför kvinnliga akademiker överlag finner sig i att ta mer ansvar hemma, jobba hårt och ändå inte få hela belöningen för långa studier och hårt arbete.
Det som står i artikeln är alltså felaktigt då?

Citat:
Ingenjörsfullmäktige ställde sig alltså bakom att ”nyexaminerade kvinnors ingångslöner ska vara högre än mäns på populationsnivå”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in