Denna "olycka och katastrof" (?) kan fljas nrmare hr (smhi sndjup), dr ven dagens rekord finns ytterligare ett klick bort (just nu 43 cm mellan Uppsala och Tierp).
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-11-21 kl. 22:15.
Nmen satan joel, en halvmeter sn r ju helt fruktansvrt, tror ingen verlevt snt innan.
Fjolla som inte klarar av lite sn.
Jag var i stugan frra ret i november och d kom det 70cm p 3 dagar.
Hade 3 km till bilen s jag fick pulsa genom snn med lgskor och i 14 minusgrader.
Vl i bilen ringde jag en bekant med skoter som kom och hmtade mig efter 2 timmar.
Detta r lite p skmt nu men jag tycker nstan att de som behver hjlp nr det kommer nn dm sn frtjnar att d.
Bor du i stan 1 km frn nrmsta affr och inte orkar g i snn s r du vek, gammal, eller lat och en brda fr samhllet.
De blir vl fart p dom efter helgen, kom 40-50 cm sn igr/i natt men p mndag-tisdag blir de +4-5 grader och 10-15 mm regn lngst Vsterbottens kusten. S bara lugn de kommer nya vderkatastrofer.
Jag frstr ju argumentet att; "Eftersom det sllan r mycket sn i Sder s r inte befolkningen s noga med att byta dck m.m.".
Men eftersom denna "naturkatastrof" hnder vartenda jvla r s kan man ju tycka att man borde ha lrt sig sin lxa. Brja ploga effektivare, och se till att byta dck i god tid. Snn kommer i r igen och nsta, och drefter.
Fast det r ju bra tragiskt att till och med vsterlnningarna lipar ver sn. Hade det vart Malmiter s kan jag frst det nd.
I det hr forumet tar vi upp specifika olyckor som sker. Att vintern slagit till med mycket sn hr och dr i landet diskuteras hr: (FB) Hst/Vinter 2024-2025 och vi hnvisar till den trden.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!