Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Det känns som att det är samma typ av företag som gör allt sånt, även många reklamer på TV.
Det lustiga är att teckningarna ser likadana ut som de gjorde i "Soldat i Fält"-böckerna (SoldF) när jag gjorde lumpen för +30 år sedan. Förutom att nu är det bara kvinnor, barn, handikappade och invandrare på bilderna...
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad gråter du för? Det är väl rimligt att luntan avspeglar Sverige som det ser ut, alla Sveriges invånare. Bland den största försvarsviljan jag sett är just bland våra nya invånare. Den lägsta försvarsviljan hittar man hos högerextrema, som oftast vill ge bort oss till Ryssland utan motstånd.

Angående kvinnorna; både Ryssland och Ukraina är tämligen patriarkala samhällen. Det är rimligare att jämföra med ett modernt land som Israel.
Men inte en enda man på omslaget. Är inte det lite missvisande ändå?
Citera
Igår, 20:12
Medlem
utforskarens avatar
Har du inte sett när SVT intervjuar rekryter? Det är ju bara tjejer!

Broschyrens omslag stämmer sålunda.
Citera
Igår, 20:18
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man vill motivera kvinnor att gå med i armén, men visst blir det lätt så att det är ganska få kvinnor som sedan kommer att vara i absoluta frontlinjen, delvis för att det krävs styrka och snabbhet som kvinnorna jämförelsevis har mindre av.

Samtidigt så förändras sättet att föra krig ganska radikalt. Kanske det är gamertjejerna som kommer att vara en viktig militär styrka i framtiden då de kanske blir drönarpiloter.

Sedan finns det en mängd olika uppgifter i bakre leden samt spaning och annat. Menar att det saknas inte plats för kvinnor i militären.

Jag tror det var ett bra val att ta med en kvinna som soldat i broschyren, just för att lyfta upp att kvinnor behövs och många kvinnor visar sig även vara mycket tuffare än man tror. Militären har också klagat på att många unga män idag är veka och omotiverade.
tjejer är fan ännu sämre på dataspel än vad de är på att springa och slå volter, de senare har i alla fall många intresse för men vilken brud läser dota 2 patch notes med högt intresse?
Citera
Igår, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Säkerligen.

Skönt att svenska kvinnorna kommer försvara svenska männen
Citera
Igår, 20:40
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
det är dem de skrämmer.. om du är skrämd så är du en av kvinnorna.
Han kan väl inte bli kvinna av sin känsla, det är väl ett biologiskt faktum.
Citera
Igår, 20:42
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jojo - och detta tror du på själv - totalt påhitt. Hur många av alla dessa kvinnor du talat med har gått in i försvaret såsom stridande soldat?
Jag har talat med noll personer som gått in i försvaret. Det blir mycket ensamt för dig på fronten, tur att du har ilskan från de där gula lapparna att hålla dig varm.
Citera
Igår, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Med den inställningen är jag tacksam om du drar redan idag, du är förmodligen bara ännu en av dessa bidragsdiande parasiterna som gör vårt samhälle mindre fantastiskt.

TS är ett dumhuvud. Däremot - som jag skrev i den andra tråden, det blev raderat - så jag kan lika gärna posta om det här - så är broschyren löjlig för att den inte nämner skjutvapen och den är också löjlig med tanke på Sveriges vapenpolitik öht. Man får inte bära pepparsprej som civilist och staten bestämmer helt vilka skjutvapen man "får lov" att äga överhuvudtaget, men man ska försvara "eliten" med vapen om Sverige blir invaderat.

På tal om Vermont i den andra tråden: det brukade vara högst 2 eller 3 ihjälskjutna per år där, vilket då är mindre än det är per capita i svenska storstäder. Ironiskt att det har gått upp så mycket. Men precis som i Sverige beror det framförallt på ett turbulent och våldsamt samhälle i stort. Vapen i sig är bara verktyg.
Citera
Igår, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De flesta har säkert märkt att den gula luntan trillat ner i brevlådan. Framsidan, och många andra sidor, pryds av kvinnor, inte sällan av icke-svenskt ursprung.

Är det det verkligen rimligt? Ger det en sanningsenlig bild av hur krigsföringen kommer att se ut i Sverige? Är det kvinnorna som kommer vara i frontlinjen om det blir krig i Sverige, eller kommer det att vara männen som i slutändan får skydda oss mot främmande makt?

Om man tittar på Ukrainas "totalförsvar" så består fronten till 99% män. Någonting säger mig att Sverige kommer gå samma väg till mötes när det väl blir på allvar.

Jag undrar istället varför inte framsidan på MSB:s broschyr ”pryds” av en kvinna i hijab???
Det finns ganska gott om svenska medborgare som väljer (eller kanske tvingas) att bära en sådan.
Citera
Igår, 21:10
Medlem
Kan tänka mig att många av er som stör er på att det är en kvinna i militäruniform ville göra lumpen men inte fick av olika anledningar. Troligen ofta psykologen eller intelligenstestet som inte gick hem för er.

Även om majoriteten är män så är det inget jätteovanligt med kvinnor i försvarsmakten. Att bli kränkt av den här bilden tyder på ett ganska svagt psyke som ändå inte skulle klara av krigets fasor.
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De flesta har säkert märkt att den gula luntan trillat ner i brevlådan. Framsidan, och många andra sidor, pryds av kvinnor, inte sällan av icke-svenskt ursprung.

Är det det verkligen rimligt? Ger det en sanningsenlig bild av hur krigsföringen kommer att se ut i Sverige? Är det kvinnorna som kommer vara i frontlinjen om det blir krig i Sverige, eller kommer det att vara männen som i slutändan får skydda oss mot främmande makt?

Om man tittar på Ukrainas "totalförsvar" så består fronten till 99% män. Någonting säger mig att Sverige kommer gå samma väg till mötes när det väl blir på allvar.
Nej, det är inte rimligt. Det signalerar att man tycker att jämlikhetssträvanden är viktigare än att förbereda sig för kris och krig. Det går alltså på tvärs emot vad myndigheten är satt att utföra. Men det är som med Livsmedelsverket, när de kommer med nya rekommendationer angående att äta kött, då handlar det också om klimatöverväganden. Allt detta gör givetvis att folk tappar förtroendet för myndigheter.
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Kan tänka mig att många av er som stör er på att det är en kvinna i militäruniform ville göra lumpen men inte fick av olika anledningar. Troligen ofta psykologen eller intelligenstestet som inte gick hem för er.

Även om majoriteten är män så är det inget jätteovanligt med kvinnor i försvarsmakten. Att bli kränkt av den här bilden tyder på ett ganska svagt psyke som ändå inte skulle klara av krigets fasor.
Det handlar inte om det. Det handlar om att en myndighet sätter jämlikhetssträvanden främst, inte förberedelse för kris och krig. Att du inte kan se det beror på att du är marinerad i woke. Ungefär en av tio är kvinna i Försvarsmakten, om du nu undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in