Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 08:26
Medlem
Hejsan,

Min polare sitte i en jävla sits. Han var full och dryg och skrek och höll på och kasta saker och skrek på fyllan. tydligen hade sambon och han bråkat. grannen ringde polisen. och polisen kommer dit. Då ska hans tjej spelat in ett förhör där hon säger att han lappat till henne, och detta ska hon ha sagt för att hon var astrött på läget och att han var så jävla full.
Men detta blev ju almänt anmälan eller hur man ska säga. Tjejjen pratade sen med polisen en vecka efter och sa att inget hänt och att hon vill allt ska läggas ner och vill ta tillbaka hennes förhör. Men tydligen gick inte det konstigt nog.
och nu har de gått så långt att det blir rättegång och sambon som inte ens rört henne står som misstänkt för misshandel med risk för fängelse. Tjejjen, målsägaren alltså har i nytt förhör sagt att hon ljög pga att det vart så jävla stök och hon brast psykiskt och ville bara få bort min polare från lägenheten och mår jättedåligt över att hon sa som hon sa, men kan förstå henne med, för min polare är ingen trevlig kille när han är på fyllan...
Men även om nu tjejjen sagt att inget fysiskt har hänt så har de ändå inte lagt ner åtalet och det ser ut som polaren kommer åka dit osyldig. Tjejjen kommer dyka upp i rätten och säga på plats att inget har hänt, men sen har de ju även förhöret som spelades in på plats så åklagaren då måste tydligen ta upp i rätten även om tjejjen nu sagt flera gånger att inget har hänt så kör de över henne totalt. Hon mår ju sämre än min polare kan jag ju säga. Men skit i samma. Om nu tjejjen i rätten säger att inget har hänt och att de bråkade ljudligt så finns det väl ingen risk att han blir dömd? Dem enda som vet egentligen vad som har hänt är ju min polare och hans tjejj. Så jag fattar liksom inte hur det ens kommit upp i som rättegång. Vad är era erfarenheter runt detta?
Citera
Igår, 08:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmiminaogon
Hejsan,

Min polare sitte i en jävla sits. Han var full och dryg och skrek och höll på och kasta saker och skrek på fyllan. tydligen hade sambon och han bråkat. grannen ringde polisen. och polisen kommer dit. Då ska hans tjej spelat in ett förhör där hon säger att han lappat till henne, och detta ska hon ha sagt för att hon var astrött på läget och att han var så jävla full.
Men detta blev ju almänt anmälan eller hur man ska säga. Tjejjen pratade sen med polisen en vecka efter och sa att inget hänt och att hon vill allt ska läggas ner och vill ta tillbaka hennes förhör. Men tydligen gick inte det konstigt nog.
och nu har de gått så långt att det blir rättegång och sambon som inte ens rört henne står som misstänkt för misshandel med risk för fängelse. Tjejjen, målsägaren alltså har i nytt förhör sagt att hon ljög pga att det vart så jävla stök och hon brast psykiskt och ville bara få bort min polare från lägenheten och mår jättedåligt över att hon sa som hon sa, men kan förstå henne med, för min polare är ingen trevlig kille när han är på fyllan...
Men även om nu tjejjen sagt att inget fysiskt har hänt så har de ändå inte lagt ner åtalet och det ser ut som polaren kommer åka dit osyldig. Tjejjen kommer dyka upp i rätten och säga på plats att inget har hänt, men sen har de ju även förhöret som spelades in på plats så åklagaren då måste tydligen ta upp i rätten även om tjejjen nu sagt flera gånger att inget har hänt så kör de över henne totalt. Hon mår ju sämre än min polare kan jag ju säga. Men skit i samma. Om nu tjejjen i rätten säger att inget har hänt och att de bråkade ljudligt så finns det väl ingen risk att han blir dömd? Dem enda som vet egentligen vad som har hänt är ju min polare och hans tjejj. Så jag fattar liksom inte hur det ens kommit upp i som rättegång. Vad är era erfarenheter runt detta?

Ja? Jaha? Det är vad allmänt åtal är. Poliserna kan själva lämna in anmälan vid misstanke om brott. Ska jag vara helt ärlig så gör de inte sina jobb om de inte gör det. Sambon har ju meddelat polisen att fyllskallen "lappat till" henne.

Om hon varit anmälare hade hon kunnat ta tillbaka anmälan. Tror jag.

Tuff sits. Din polare är väl vuxen och borde ha lärt sig hantera sitt dåliga alkoholsinne för länge sedan.
Citera
Igår, 08:40
Medlem
One2Manys avatar
Självklart går det till rätten i ett sånt fall. Det är vanligt att slagna kvinnor tar tillbaka sin anmälan i efterhand och inte vill medverka i utredningar. Anser åklagare att han ändå har tillräckligt med kött på benen för att få till en fällande dom så är det hans jobb att ta det till rättegång.

Trist för ditt kaoziga shithead till polare, men det är knappast skrivet i sten att han blir dömd.
Citera
Igår, 08:42
Medlem
Det finns inget underlag för en fällande dom, nej. Nu hänger det ju på vad tjejen säger under rättegången, och inte ändrar sig en gång till.
Citera
Igår, 08:58
Medlem
Jo, det finns en bild på tjejen ansikte där man ser att hon gråtit typ. Tror tom ena polisen hade skrivit i sina papper att man kan kanske eller troligen inte se att målsägande blivit misshandlad på bilderna. Alltså det finns inga tecken på det sättet mer än rodnad. Vilket kan komma av vad som?

Så ni menar att om tjejjen själv ringt polisen så hade hon kunnat ta tillbaka det och nu kan hon inte det?
Citera
Igår, 09:09
Medlem
negrofobens avatar
Bara att låta rättegången rulla på. Har du läst fupen? Där kanske det finns fler bevis än vad din polare sagt. Typ vad polis och grannar upplevt i samband medhändelsen. Rent spontant tror jag att din polare ligger illa till. Hade det varit oklart borde det aldrig gått till åtal...
Citera
Igår, 09:14
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja? Jaha? Det är vad allmänt åtal är. Poliserna kan själva lämna in anmälan vid misstanke om brott. Ska jag vara helt ärlig så gör de inte sina jobb om de inte gör det. Sambon har ju meddelat polisen att fyllskallen "lappat till" henne.

Om hon varit anmälare hade hon kunnat ta tillbaka anmälan. Tror jag.

Tuff sits. Din polare är väl vuxen och borde ha lärt sig hantera sitt dåliga alkoholsinne för länge sedan.

Citat:
Jo, det finns en bild på tjejen ansikte där man ser att hon gråtit typ. Tror tom ena polisen hade skrivit i sina papper att man kan kanske eller troligen inte se att målsägande blivit misshandlad på bilderna. Alltså det finns inga tecken på det sättet mer än rodnad. Vilket kan komma av vad som?

Så ni menar att om tjejjen själv ringt polisen så hade hon kunnat ta tillbaka det och nu kan hon inte det?
Nej, det stämmer inte. Det faller under allmänt åtal så det har ingen betydelse för själva anmälan som sådan huruvida målsägaren "vill ta tillbaka" anmälan. Däremot är det i många fall i det närmaste omöjligt att framgångsrikt driva ett åtal om målsägaren vägrar medverka i utredningen, särskilt när det bara är "ord mot ord" mellan anmälaren och misstänkt. Därav att om målsägaren hör av sig till polisen och säger att denne inte längre vill medverka i utredningen, så läggs ärendet oftast ned då det inte går att förvänta sig en fällande dom i rätten.

Om det inte finns några bevis och tjejen säger att det inte hänt under rättegången så är det låg sannolikhet att det blir en fällande dom, lite märkligt att åklagare driver saken vidare om det nu verkligen inte finns bildbevis eller något annat som styrker att brott har begåtts.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Nej, det stämmer inte. Det faller under allmänt åtal så det har ingen betydelse för själva anmälan som sådan huruvida målsägaren "vill ta tillbaka" anmälan. Däremot är det i många fall i det närmaste omöjligt att framgångsrikt driva ett åtal om målsägaren vägrar medverka i utredningen, särskilt när det bara är "ord mot ord" mellan anmälaren och misstänkt. Därav att om målsägaren hör av sig till polisen och säger att denne inte längre vill medverka i utredningen, så läggs ärendet oftast ned då det inte går att förvänta sig en fällande dom i rätten.

Om det inte finns några bevis och tjejen säger att det inte hänt under rättegången så är det låg sannolikhet att det blir en fällande dom, lite märkligt att åklagare driver saken vidare om det nu verkligen inte finns bildbevis eller något annat som styrker att brott har begåtts.

Jo det finns bilder på tjejjen, men tjejjen säger att det är sjukt för det pga att hon gråtit och enligt polaren så har tom polisen skrivit att det kan men troligen inte är någon skada... frågan är vad grannarna hört. Grannarna har ju inte sett något. De enda som vet är ju tjejjen och fulla polaren, men kan man ens lita på vad den fulla polaren säger eftersom han är full? Han kan ha dragit till med vad som för polisen.
Senast redigerad av Sthlmiminaogon Igår kl. 09:24.
Citera
Igår, 09:26
Medlem
Om hon i förhör sagt att hon blev misshandlad av fylleäcklet så ser det glädjande nog väldigt mörkt ut för din "kompis".
Citera
Igår, 11:24
Medlem
Hon är väl livrädd för din polare som verkar vara ett riktigt svin, därför tar hon tillbaka det hon har sagt. Han lär väl inte bli fälld men jag hoppas att hon slipper ha med honom att göra mer efter detta.
Hatar verkligen människor som beter sig som din kompis gör, det finns ingen ursäkt!
Även om han inte skulle ha slagit henne så har han misshandlat henne psykiskt med sitt beteende.
Jag hoppas att du tar ett allvarligt snack med din kompis.
Citera
Igår, 18:43
Medlem
Citat:
Hejsan,

De enda som faktiskt vet vad som hände är din vän och hans sambo. Jag förstår att du vill tro det bästa om din vän, men du vet faktiskt inte vad han är eller inte är skyldig till. Bara för att hans sambo ändrar sin historia betyder inte det att hennes nya är sann. Som redan påpekats, det är mer regel än undantag att framförallt kvinnor som blir misshandlade i hemmet drar tillbaka och ändrar sina vittnesmål.

Vilket är precis varför detta inte "läggs ner" bara för att din väns sambo ändrar sin historia. Och i detta fall skulle jag säga det definitivt finns tillräckligt med "rök" för att åklagaren måste gå till botten med om det även finns en "eld".

Så låt oss undersöka de omständigheter som vi med tillräckligt fog kan anta vara sanna.

- Din vän var uppenbart tillräckligt våldsam och oregerlig för att grannen skulle gå så långt att ringa till polisen akut
- Din vän var mycket berusad
- Din vän kan inte hantera berusning och man kan anta, har en historia av våldsamt/antisocialt beteende när han är påverkad
- Din väns sambo vittnade initialt om att ha blivit misshandlad

Oavsett om sambon ändrat sin historia så finns det en hel del mycket graverande omständigheter och stark anledning för polis och åklagare att misstänka att det sambon utsatts för, även om det inte var misshandel, kan ha varit på brottslig nivå. Och det är upp till åklagaren och i slutändan domstolen.

Den "jävla sits" din vän sitter i har han satt sig i helt själv. Jag skulle vara försiktig med att göra antaganden om hans oskuld. Omständigheterna målar en annan bild.
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Citat:
Hejsan,

Jag tror inte att han kommer bli dömd. Om de enda personerna som var där säger att inget fysiskt skett så är det inte ställt utom rimligt tvivel. Förvisso är det ju flera muppar i tingsrätten som dömer, men han får överklaga om han nu skulle bli dömd och förhoppningvis blir friad i hovrätten istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in