• 1
  • 2
2024-11-23, 22:20
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det har du rtt i, nr jag hll p med clone-dvd hade jag programmet anydvd ocks installerat som tar bort kopieringsskydd, ser att det finns hos Piratebay fortfarande.
Jag provade det men det funkade inte. Stod nt om windows. Anyway, jag lgger ner fr nu.
Tack fr alla tips
Citera
2024-11-24, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Med Cd burnerXp kom det upp att det stdjer inte min brnnare.
Har provat Dvd Fab men efter att jag startat rippningen igr kvll och det stod att det var 316 timmar kvar i morse och kande s la jag ner det, kan kanske bero p jag inte har rtt codec p maskinen.
Fr nog investera i en dl eller blueray-brnnare, nn som har tips p sn?

Jag vet inte vilken version som r den sista frn CD Burner XP, kanske den r frn 2022 ?
Anvndarna uppmanas att uppdatera informationen om olika brnnare, om de fungerar eller inte.

OBS: Om uppskattad brnningstid kar s tyder det p att lsaren lser samma spr om och om igen och fr lsfel, tex s kallat CRC-fel om och om igen, s kommer den att frska nda tills man avbryter processen. D finns det en eller flera repor eller smuts p skivan.
Man kan prova med en annan lsare. Detta beror p att linsen och dess fokus kan vara smalare eller bredare, och att lsningen drmed gr lttare.

Det r lite intressant det att kopieringsskyddade skivor har det allra innersta spret brnt med en slags streckkod som man kan enkelt kalla det fr. Du lyser med en skarp lampa snett och s kan du se det med ett frstoringsglas.
Det kan se ut som streckkod men det kan visst finnas andra mnster sgs det.
Denna kan man mla ver med en svart tuschpenna. Skivan startar vanligen nd.
Finns skert tips p YouTube

ldre DVD/CD-lsare som r riktigt gamla kan inte lsa dessa innersta spren utan de spelar upp ven kopieringsskyddade skivor nd. Det gr i regel finfint att lsa en ISO-avbild frn en sdan.

Citat:
Fr nog investera i en dl eller blueray-brnnare, nn som har tips p sn?

Men r din brnnare s gammal att den inte kan brnna DL, Dual Layer allts ?
D borde den fungera i CD Burner XP i s fall.
Det svra r att f tag i DL-skivor av bra kvalitet numera.

Kpte en hel binge av dessa p Dustin eller Webbhallen, men det r ngra r sedan.
Dyra var de minsann. Ett mrke fanns bara i Jewel-Case.
Fanns till och med terskrivningsbara DL, RWs allts.
De fungerade finfint. Men man fr vara rdd om dem.

Annars s vet du vl att du kan spela upp dem direkt med att montera ISO-avbilden direkt i en virtuell DVD-enhet ?
Citera
2024-11-24, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det och andra "one-click" program ger inte det bsta resultatet och man kunde ofta se en tydlig kompressionsfrlust p TV-skrmar som var 42" och strre.

Vill man ha det bsta s skulle jag drfr rekommendera DVDRebuilder. Dess inbyggda HCEncoder ger mycket bttre resultat n DVDShrink och r i klass med professionella kommersiella program som Cinema Craft Encoder (CCE). Det var vad warezgrupper i "scenen" anvnde fr 100 r sedan nr DVDR-releaser var en grej.

Fast varfr inte bespara tiden och bara brnna p DVD9-skivor? Det r inte som s att prisskillnaden lr vara enorm 2024. Annars om man inte ska brnna alls s kan man lika grna komprimera till x264 med HandBrake tex.

Det r svrt att bedma i frvg om kompressionsfrlusten kommer att synas eller inte.
Det beror helt p scenerna. Finns det mycket detaljer s kan en del frsvinna frsts.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det har du rtt i, nr jag hll p med clone-dvd hade jag programmet anydvd ocks installerat som tar bort kopieringsskydd, ser att det finns hos Piratebay fortfarande.

Nej det r bara kopian, ISOn eller den frdigbrnda skivan som blir utan kopieringsskydd,

Din originalskiva har fortfarande skyddet kvar.
Citera
2024-11-24, 13:42
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det r svrt att bedma i frvg om kompressionsfrlusten kommer att synas eller inte.
Det beror helt p scenerna. Finns det mycket detaljer s kan en del frsvinna frsts.

Jag minns bara att nr det begav sig s sg inte scengrupperna som lckte piratkopierade DVD-filmer blint p DVD Shrink och krvde att man skulle anvnda CCE. Detta hrstammade dock frn DVD-formatets tidiga dagar (tidsramen 2000-2002) nr tekniken var ny och CCE var det program som inte var bst utan det som sg minst. Den konservativa scenen ndrade aldrig eller sllan sina ursprungliga stndpunkter. Konsensus verlag verkar vara att scengruppernas autistiska fixering kring flera pass (de brukade krva 6-8 pass beroende p bitrate vilket tog hela dagen med dtidens processorer) var overkill.

Vissa verkade tycka att DVD Shrink dg hur bra som helst och kunde inte se ngon skillnad, i synnerhet inte nr det kom till professionella filmer. Sedan beror det p hur mycket man krympte filmen. Vissa krymptes 80%, andra 55% och somliga behvdes inte komprimeras alls om man strippade de extra ljudspren, menyerna och extramaterialet. Fr herrans massa r sedan var det en som gjorde ett blindtest dr han lt jmfra DVD Shrink med DVD Rebuilder och CCE Basic. 37 personer fick se bda resultaten p en 61" plasma. D vann de senare.

https://forum.doom9.org/showthread.p...threadid=91418

Ngon annan nmnde att ReJig gjorde ett bttre jobb n DVD Shrink. Ingen aning om det fungerar p Windows 11 dock.
Senast redigerad av Pust 2024-11-24 kl. 13:50.
Citera
2024-11-24, 17:43
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag vet inte vilken version som r den sista frn CD Burner XP, kanske den r frn 2022 ?
Anvndarna uppmanas att uppdatera informationen om olika brnnare, om de fungerar eller inte.

OBS: Om uppskattad brnningstid kar s tyder det p att lsaren lser samma spr om och om igen och fr lsfel, tex s kallat CRC-fel om och om igen, s kommer den att frska nda tills man avbryter processen. D finns det en eller flera repor eller smuts p skivan.
Man kan prova med en annan lsare. Detta beror p att linsen och dess fokus kan vara smalare eller bredare, och att lsningen drmed gr lttare.

Det r lite intressant det att kopieringsskyddade skivor har det allra innersta spret brnt med en slags streckkod som man kan enkelt kalla det fr. Du lyser med en skarp lampa snett och s kan du se det med ett frstoringsglas.
Det kan se ut som streckkod men det kan visst finnas andra mnster sgs det.
Denna kan man mla ver med en svart tuschpenna. Skivan startar vanligen nd.
Finns skert tips p YouTube

ldre DVD/CD-lsare som r riktigt gamla kan inte lsa dessa innersta spren utan de spelar upp ven kopieringsskyddade skivor nd. Det gr i regel finfint att lsa en ISO-avbild frn en sdan.

Men r din brnnare s gammal att den inte kan brnna DL, Dual Layer allts ?
D borde den fungera i CD Burner XP i s fall.
Det svra r att f tag i DL-skivor av bra kvalitet numera.

Kpte en hel binge av dessa p Dustin eller Webbhallen, men det r ngra r sedan.
Dyra var de minsann. Ett mrke fanns bara i Jewel-Case.
Fanns till och med terskrivningsbara DL, RWs allts.
De fungerade finfint. Men man fr vara rdd om dem.

Annars s vet du vl att du kan spela upp dem direkt med att montera ISO-avbilden direkt i en virtuell DVD-enhet ?
Kollade med frstoringsglas p brnnare och dr stod det att den r kompatibel med dvd+r dl (samsung)
S tack fr tipset . Betyder det att det att det finns bde + och - p dl?
Jag har brnt ngra skivor minus dvd och hlften av dom misslyckade.
Jag borde kollat ifall den tog bde + och - skivor men det var ngra r sen jag brnde sist och den brnnaren tog bde + och - skivor.
Att kra med iso avbildningar r inte ett alternativ efter som jag vill se dom genom tv'n och dvd spelaren och min spelare inte stdjer det, det r jag sker p.
edit. jag sg nu p wikipedia att det fanns bde + och - dl.
sg att det till och med dubbelsidiga skivor p 17 gb.
Senast redigerad av P944 2024-11-24 kl. 18:06.
Citera
2024-11-24, 21:28
Medlem
Citat:
Kollade med frstoringsglas p brnnare och dr stod det att den r kompatibel med dvd+r dl (samsung)
Jag borde kollat ifall den tog bde + och - skivor men det var ngra r sen jag brnde sist och den brnnaren tog bde + och - skivor.
Att kra med iso avbildningar r inte ett alternativ efter som jag vill se dom genom tv'n och dvd spelaren och min spelare inte stdjer det, det r jag sker p.

Vgar inte svara p alla frgor hr. Mste i s fall leta igenom ldor och hyllor och det tar en bra stund i s fall.
Jag vet ej men gissar att det knappt gr att kpa brnnbara 17 GB DVD DL skivor, dessa brnns p bgge sidor i s fall. Dvs man mste vnda p skivan innan man brnner nsta halva.

DL Dual Layer innebr att det finns tv ljusknsliga lager inne i skivan som ligger ovanp varandra. Har fr mig att laserdioden skiftar fokus ngon tiondels millimeter innan den kan lsa nsta lager.

De RW skivor DVD DL 8,5 GB jag brnt fungerar fint, men de var rtt dyra i inkp.
Man mste ocks vara mkt rdd om dem, finns det ngon strre repa p dem s kan brnningen
misslyckas.

Du kan prova att stlla ner brnnhastigheten plus att klicka fr att verifiera skivan.
Det var ju illa att hlften blev misslyckade. Ytan mste vara helt perfekt innan du stoppar in den i brnnaren. Inga fingeravtryck eller damm fr finnas dr. Brnning r knsligt men lsning r det lite hur som helst med, att den kan lsa nd. Lsaren frsker bara en gng till. Det kan man dock inte gra vid brnning, det gr inte att gra ett "omtag", utan hela brnningsprocessen mste g i ett enda svep.

Det r inte alla DVD-spelare avsedda fr TVn som kan lsa alla slags brnda skivor, det kan bli lite si och s med det. Jag har fr mig att det r firman Toshiba som har byggt mnga av de drivverk som finns inne i DVD-spelarna. Toshiba byggde ocks mnga av de drivverk till 3,5-tums disketterna.
Och att DVD-spelarna drfr r ungefr likadana.
Menyerna skiljer sig dock t en hel del.

BluRay r smidigare eftersom de finns bara i ett format. Skillnaden r ju den att d behvs en bl laserdiod istllet fr en rd.

Det bla laserljuset har kortare vglngd och medger drmed en betydligt
hgre lagringstthet n fr det rda laserljuset.
Har jag fattat det som i alla fall.

Det fanns lustigt nog brnnbara CDs med 900 MB p som var lite speciella och rtt dyra.
Jag tror att man kunde f in 100 minuter med musik p dem. Men tyvrr inte alla CD-spelare eller brnnare som kunde lsa/brnna dem heller.

De mste d ha Overburn eller Extended Range. Ibland s vissa CD-spelare tappade bort sista spret.
De sista spren fanns visserligen i menyn men man kunde inte spela upp dem p vissa spelare.
Citera
2024-11-25, 01:04
Medlem
Nn som vet hur man konverterar mp4 till vob. Ska visst g med vlc har jag lst men tror inte jag har rtt codec.
Citera
2024-11-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvoduett66
Nn som vet hur man konverterar mp4 till vob. Ska visst g med vlc har jag lst men tror inte jag har rtt codec.

Prova med denna:
https://handbrake.fr/

Enligt mediaforum s postare fr cirka 1,5 r sedan lyckades konvertera mp4 till VOB.
Observera att VOB r ett kontainerformat som kan innehlla flera olika sorters mediafiler
samtidigt, s prova med defaultinstllningarna frn brjan.
terkom om det blev ett lyckat resultat
Citera
2024-11-25, 02:04
Medlem
Citat:

Jag vet ej vilka instllningar du krde med p brnnaren ?

NERO hade en intressant feature nmligen att kunna skapa CD-skivor med flera brnningssessioner efter varandra. Dvs nstan som RW skivor. Dessa var tnkt att anvndas fr dataspel som dels skulle innehlla programkod men ven ett stort antal ljudspr, plus kanske ett stort antal bildfiler.
Vet ej hur det var tnkt i detalj. Men fr dataspel s ville man grna lsa in relevanta filer och ljudspr redan vid start, att de var laddade i minnet p en gng d spelet startades.

Men man kunde brnna en session p kanske 200 MB data, sedan lmna skivan ppen. Drp kunde man brnna ett antal ljudspr p resterande utrymme. Viktigt var att man sedan "stngde skivan", dvs att man inte kunde brnna mera p den.

Att stnga skivan innebar att hela filkatalogen skrevs i de innersta spren, ocks kallat TOC, = Table of Contents.
Det var viktigt att TOC var rtt skriven frn brjan annars blev skivan olslig.

S om du glmde att klicka fr "stng skivan", dvs "close session" eller "close disc" s blir i regel skivan oanvndbar i en vanlig DVD-spelare som du har till TVn.
"Stng skivan" r detsamma som att TOC skrivs klart, typ.

OBS: Nr man vljer Clone DVD eller kopiera DVD s blir det automatiskt s att skivan blir stngd vid slutet av brnningen. Men flera brnningsprogram krvde d att skivan unmountas och mountas igen, vilket gjorde att Windows Media Player startade automatiskt, och lste skivan frn tkomst av brnningsprogrammet. Det gjorde att skivan inte stngdes.

Ganska mycket energi gnades t att ta bort Windows Media Players defaulttkomst till DVDn/CDn
vilket blev en knckfrga fr de som skrev dessa program likt ISOBurn, AnyDVD osv...

Det drjde vl ett bra tag innan det ens kom ngot brnnarprogram fr Apples maskiner ? Just p grund av brnnarenheterna inte var 100 % kompatibla med Apple. Apple hade heller inte preciserat hur man kodade programvaran fr direkttkomst till CD/DVD-brnnaren heller.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-11-25 kl. 02:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in