Citat:
Ursprungligen postat av
P944
Kollade med frstoringsglas p brnnare och dr stod det att den r kompatibel med dvd+r dl (samsung)
S tack fr tipset

. Betyder det att det att det finns bde + och - p dl?
Jag har brnt ngra skivor minus dvd och hlften av dom misslyckade.
Jag borde kollat ifall den tog bde + och - skivor men det var ngra r sen jag brnde sist och den brnnaren tog bde + och - skivor.
Att kra med iso avbildningar r inte ett alternativ efter som jag vill se dom genom tv'n och dvd spelaren och min spelare inte stdjer det, det r jag sker p.
edit. jag sg nu p wikipedia att det fanns bde + och - dl.
sg att det till och med dubbelsidiga skivor p 17 gb.
Vgar inte svara p alla frgor hr. Mste i s fall leta igenom ldor och hyllor och det tar en bra stund i s fall.
Jag vet ej men gissar att det knappt gr att kpa brnnbara 17 GB DVD DL skivor, dessa brnns p bgge sidor i s fall. Dvs man mste vnda p skivan innan man brnner nsta halva.
DL Dual Layer innebr att det finns tv ljusknsliga lager inne i skivan som ligger ovanp varandra. Har fr mig att laserdioden skiftar fokus ngon tiondels millimeter innan den kan lsa nsta lager.
De RW skivor DVD DL 8,5 GB jag brnt fungerar fint, men de var rtt dyra i inkp.
Man mste ocks vara mkt rdd om dem, finns det ngon strre repa p dem s kan brnningen
misslyckas.
Du kan prova att stlla ner brnnhastigheten plus att klicka fr att verifiera skivan.
Det var ju illa att hlften blev misslyckade. Ytan mste vara helt perfekt innan du stoppar in den i brnnaren. Inga fingeravtryck eller damm fr finnas dr. Brnning r knsligt men lsning r det lite hur som helst med, att den kan lsa nd. Lsaren frsker bara en gng till. Det kan man dock inte gra vid brnning, det gr inte att gra ett "omtag", utan hela brnningsprocessen mste g i ett enda svep.
Det r inte alla DVD-spelare avsedda fr TVn som kan lsa alla slags brnda skivor, det kan bli lite si och s med det. Jag har fr mig att det r firman Toshiba som har byggt mnga av de drivverk som finns inne i DVD-spelarna. Toshiba byggde ocks mnga av de drivverk till 3,5-tums disketterna.
Och att DVD-spelarna drfr r ungefr likadana.
Menyerna skiljer sig dock t en hel del.
BluRay r smidigare eftersom de finns bara i ett format. Skillnaden r ju den att d behvs en bl laserdiod istllet fr en rd.
Det bla laserljuset har kortare vglngd och medger drmed en betydligt
hgre lagringstthet n fr det rda laserljuset.
Har jag fattat det som i alla fall.
Det fanns lustigt nog brnnbara CDs med 900 MB p som var lite speciella och rtt dyra.
Jag tror att man kunde f in 100 minuter med musik p dem. Men tyvrr inte alla CD-spelare eller brnnare som kunde lsa/brnna dem heller.
De mste d ha Overburn eller Extended Range. Ibland s vissa CD-spelare tappade bort sista spret.
De sista spren fanns visserligen i menyn men man kunde inte spela upp dem p vissa spelare.