2025-02-22, 16:13
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hellre krig i Ukraina som vi sponsrar än krig på hemmaplan. Det är både billigare och bättre för oss svenskar.

Varför skulle det bli krig på hemmaplan?
Citera
2025-02-22, 16:22
Medlem
0 kr är jag beredd att offra.
Citera
2025-02-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Varför skulle det bli krig på hemmaplan?

För att SVT och Aftonbladet hjärntvättat honom att ryssen är på väg att invadera Sverige efter Ukraina.

Tyvärr har han ingenting att referera eller citera, men han vet detta.
Citera
2025-02-22, 16:24
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag är nyfiken på var folk står i den här frågan. Vad är du personligen beredd att offra för att Ukraina skall få fortsätta att kriga? Hur mycket skatt kan du tänka dig att betala extra? Hur mycket av pensioner, sjukvård och skola kan vi skära ner på? Finns det någon smärtgräns när det kommer till priset på mat, hyra bränsle etc?. Skulle du kunna tänka dig att exempelvis dra ner på matintaget pga att det är för dyrt? Åka kommunalt om pengarna inte räcker till bränsle osv? Finns det någon gräns?

Ja såklart att det finns en gräns för hur mycket man kunde skicka jag tyckte egentligen att runt 10.000 kr kunde vi väl skicka ett totalt vad det skulle vara enbart till matleverans eller sjukvårdsartiklar.

Allt det här andra har bara gjort Sverige och hela Europa bankruta har de enda som skrattar hela vägen till banken så är det just nu USA och Ryssland.

Men det var ju precis vad våra natorunkare här i tråden ville. Det var ju en allmän tävlan här inne på den här sidan vem som kunde suga mest usa kuk. Och alla tävlade i vem som tyckte mest synd om Ukraina.

Men okej alla har ju rätt och tycka vad de vill såklart men då ska ju de också vara de som betalar jag var emot kriget från första början och jag anser att det var fortfarande USA som startade kriget så då är det också USA som ska stå för fiolerna.

Nu står Sverige där med massor och fiender men vi har inget krigsmaterial än längre för det har vi ju redan skänk bort.
Och vi är för fattiga som land och Nation för att kunna tillverka nytt.

Jag tycker väl egentligen om att det börjar bli dags för Ukraina och se till att börja betala tillbaka till Europa vad vi har hjälpt dem med.

Men jag förstår också om Ryssland har åsikter om du vet med tanke på att det är Ryssland som vann kriget och då är det också Ryssland som behåller marken och dess tillgångar.
Att nu Europa börjar betala tillbaka pengarna till Ryssland så de har frusit är det inte heller mer än fullt normalt med tanke på att dels ryssen kan bli ännu mycket surare och anfaller hela Europa.

Natorunkare som ska skriva nedsättande till mig behöver inte skriva någonting alls i tråden.
Citera
2025-02-22, 17:58
Medlem
Med tanke på hur lite vi spenderar på vårt försvar är det rimligt att vi kompenserar det genom att sponsra Ukraina.

Just nu tycker jag gränsen för mig är runt 5% av budgeten, om jag inkluderar övriga försvarskostnader. Vi är inte ens nära.

Att stödja Ukraina är bara sund politik, fattar inte vad den dementa dåren i vita huset yrar om.
Senast redigerad av har 2025-02-22 kl. 18:07.
Citera
2025-02-22, 18:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Jag tycker att gränsen redan är nådd.
Att skicka pengar för att finansiera kriget är ju hål i huvudet, det är ju praktiskt taget redan över.
Så fort Trumpeten har sin påskrift så är ju saken biff.
Bidrag för att hjälpa till att bygga upp landet igen är en annan femma, men absolut inte på dom nivåerna det varit hittills.
Håller med till 100%
Citera
2025-02-22, 18:13
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Med tanke på hur lite vi spenderar på vårt försvar är det rimligt att vi kompenserar det genom att sponsra Ukraina.

Just nu tycker jag gränsen för mig är runt 5% av budgeten, om jag inkluderar övriga försvarskostnader. Vi är inte ens nära.

Att stödja Ukraina är bara sund politik, fattar inte vad den dementa dåren i vita huset yrar om.

Du är en av de där som brukar hamna i lyxfällen kan jag förstå eller de som brukar ta snabb lån och annat för då tänker liksom bara 5 % här och 5 % där det gör ju ingenting.

Men du vet nog inte hur mycket 5 % är av BNP och hur mycket den där summan är du får även räkna mer allt det här andra materialet som vi redan har skänkt till dem.

5 % av BNP är jäkla stora summor pengar

Med tanke på att sjukvården i Sverige begärde vad var det 19 miljoner extra i region Stockholm men blev nekade och när de drar in försörjningsstöd och massa andra bidrag tillbehövande svenskar så ska du veta att 5 % av BNP hade gjort i väldigt mycket nytta i Sverige.

Men hela tiden så fort det gäller någonting som har med Sverige eller svenskarna att göra så ska staten hålla i pengarna stenhårt.
Men det är det som vi ska kunna visa oss stora tuffa och stödja internationellt som ska Sverige försöka glänsa.

Kanske är dags att börja tänka på våra egna medborgare i landet så att de har och må bra att vi har pension så vi klara oss att vi har löner som är värdiga et nordiskt land och att vi har en pensionsålder som är realistisk!
Ingenting av detta som jag har radat upp har vi idag.

På sedan när man får se det här kukhuvudet stå och skrika att om man är svensk medborgare så har man även skyldigheter så undrar jag för fan vilken planet kommer han från?
svenska folket har inte gjort annat än ställt upp på de korrupta svenska politikerna och sen får man höra att man ska tvingas ner till fronten eventuellt.

Jag tycker det är egentligen är synd att personen som den där gode Rickard i Örebro riktade in sig på en skola . När det finns så fruktansvärt många ondskefulla politiker som hade varit en mycket bättre måltavla.

Summa summarum så har vi skickat tillräckligt mycket vi ska ha tillbaka våra pengar nu!
Citera
2025-02-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Du är en av de där som brukar hamna i lyxfällen kan jag förstå eller de som brukar ta snabb lån och annat för då tänker liksom bara 5 % här och 5 % där det gör ju ingenting.

Men du vet nog inte hur mycket 5 % är av BNP och hur mycket den där summan är du får även räkna mer allt det här andra materialet som vi redan har skänkt till dem.

5 % av BNP är jäkla stora summor pengar

Med tanke på att sjukvården i Sverige begärde vad var det 19 miljoner extra i region Stockholm men blev nekade och när de drar in försörjningsstöd och massa andra bidrag tillbehövande svenskar så ska du veta att 5 % av BNP hade gjort i väldigt mycket nytta i Sverige.

Men hela tiden så fort det gäller någonting som har med Sverige eller svenskarna att göra så ska staten hålla i pengarna stenhårt.
Men det är det som vi ska kunna visa oss stora tuffa och stödja internationellt som ska Sverige försöka glänsa.

Kanske är dags att börja tänka på våra egna medborgare i landet så att de har och må bra att vi har pension så vi klara oss att vi har löner som är värdiga et nordiskt land och att vi har en pensionsålder som är realistisk!
Ingenting av detta som jag har radat upp har vi idag.

På sedan när man får se det här kukhuvudet stå och skrika att om man är svensk medborgare så har man även skyldigheter så undrar jag för fan vilken planet kommer han från?
svenska folket har inte gjort annat än ställt upp på de korrupta svenska politikerna och sen får man höra att man ska tvingas ner till fronten eventuellt.

Jag tycker det är egentligen är synd att personen som den där gode Rickard i Örebro riktade in sig på en skola . När det finns så fruktansvärt många ondskefulla politiker som hade varit en mycket bättre måltavla.

Summa summarum så har vi skickat tillräckligt mycket vi ska ha tillbaka våra pengar nu!

Tror du själv att politiken som högern bedriver har något med Ukraina att göra? När kriget väl är över kommer du se att svångremspolitiken fortsätter. Så att ställa dessa två ting mot varandra är enligt mig missriktat då konsekvenserna du beskriver är en trend som pågått länge och politisk.
Citera
2025-02-23, 02:26
Medlem
Naknekejsarens avatar
Ukraina förtjänar vår stöd, det är problematiskt dock hur det ska gå till. Landet är ultrakorrupt i nivå med Ryssland och mycket kommer försvinna i fel händer.

Kan stödet för Ukrainas återbyggnad efter att vi fått fred garanteras vara så korruptionsfri som möjligt tycker jag att vi brodetligt ska skänka en hel del, liksom vi gjort till andra europeiska länder inom EU.

Genom att tillåta Ukraina att på något sätt komma in i den europeiska fria marknaden snabbt så vore det dock bättre stöd än några bidrag. En utav Ukrainas stora förudmjukelser har väl varit att vara mycket fattigare än både Vitryssland och Ryssland, vilket bara kan förklaras av total inkompetent och korrupt styre, för folket i Ukraina är ju duktiga och välutbildade och landet har världens fertilaste mark och en massa mineraler.

Polen, Tjeckien och Slovakien kanske kan dela med sig av erfarenheter om hur man bygger upp förutsättningar för ekonomisk tillväxt. Specifikt Tjeckien ska ju ha gjort medborgare till delägare i flera fd statliga företag när de privatiserades efter kommunismen, så kallad verifikationsprivatisering.

Tjeckien är väl en succe på alla fronter och har ingen korrupt oligarki som suger ut landet likt vampyrer. Ukraina gjorde väl direkt motsatsen av vad Tjeckien gjorde och gav allt till några fåtal gangstrar ungefär som Ryssland.

Ukraina blev bara beviset på att en oligarkiskt styrd demokrati är minst lika dåligt, ifall inte värre, än en oligarkiskt styrd diktatur. Desto mer människor lärde sig om hur korrupt Ukraina var desto mindre populärt blev det att ge dem stöd, så det spelade säkert roll i kriget (och hur mycket av stödet som gavs Ukraina försvann in i ett svart hål?).

Det bästa stödet vi kan ge Ukraina är alltså att ha tydliga krav om hur de måste ändra hela sitt system, ifall nu en president kan väljas i Ukraina som inte är i händerna på oligarkerna. Jag tänker mig att den där generalen Zaluzhnyi som Zelensky gav sparken kan vara ett bra alternativ för en nystart, har man offrat så mycket blod för en romantisk ide om nationen så vill man ju inte att en handfull oligarker äger nationen. Ukrainsk blod offrades inte för deras skull, och det är god tid att de fortsätter kampen mot egna leden efter att man åtminstone behållit en större del av Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in